Red Bull Racing was maandenlang zoekende naar een betere balans, en hoewel het te vroeg is om de vlag uit te hangen, lijkt het team niet langer de weg kwijt te zijn. In Italië werd het probleem definitief vastgesteld, met dank aan Max Verstappen, die het probleem in de data vond. In Bakoe is het team begonnen met de herstelwerkzaamheden, met nu een nieuwe vloer.
Hoewel Red Bull in Italië slechts het vierde team was, denkt Horner dat dit niet hoeft te betekenen dat er al iets verloren is dit seizoen. 'De situatie kan heel snel omslaan. We hebben dit jaar zeven Grands Prix gewonnen. Max heeft zeven races gewonnen, terwijl verder niemand meer dan twee races gewonnen heeft', zegt de teambaas van Red Bull Racing tegen onder andere F1Maximaal.nl. De laatste zege werd door Max Verstappen in Spanje gepakt. Naast Verstappen pakten alleen Lando Norris en Lewis Hamilton twee overwinningen; de rest staat op maximaal één zege.'
Geduld is een schone zaak
'Dingen kunnen heel snel veranderen', herhaalt de 50-jarige Brit. 'We hadden last van een slechte balans in de auto, en dat probeerden we beter te begrijpen. Ik denk dat we nu goed weten hoe we dat moeten aanpakken, maar dat vergt ook wel tijd', zo tempert hij de verwachtingen. 'Het begrijpen van het probleem is één, maar het oplossen daarvan is weer een ander stadium, en daarvoor moeten we ook nieuwe onderdelen op de auto krijgen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Nee, absoluut niet', zo lijkt Horner enigszins geïrriteerd te zijn door de vraag of de RB20 nu langzamer zou zijn in Bahrein dan aan het begin van het seizoen. 'Er spelen verschillende factoren mee. Je hebt ten eerste de neerwaartse druk zelf, die je auto genereert, maar je hebt ook te maken met balans. Onze balans was aan het begin van het seizoen beter. Naarmate we upgrades op de auto hebben gezet, kwam de correlatie niet meer overeen met onze tools', aldus Horner, die daarmee naar onder andere de windtunnel en simulator verwijst.
Vast patroon bij de topteams
Red Bull is hier volgens Horner niet het enige team in: 'Een aantal andere teams hebben hier ook last van gehad.' Daarmee verwijst Horner onder meer naar Ferrari en Mercedes. Ferrari introduceerde in Spanje een vloer, die niet het gewenste effect had en voor een stuiterende auto zorgde. De Italiaanse renstal loste dit in Italië op met een aangepaste vloer. Mercedes haalt in Azerbeidzjan ook recente upgrades van de auto om de oorzaak van de recente vormdip te kunnen achterhalen.
Horner is ook niet verrast door deze trend, waar McLaren vooralsnog aan ontsnapt is. 'We beginnen de limieten van deze reglementen te benaderen, en soms kom je er dan achter dat de correlatie wegvalt tussen het circuit aan de ene kant, en de windtunnel en CFD aan de andere kant. We hebben er uiteraard hard aan gewerkt om dit te begrijpen en aan te pakken', sluit de Brit af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties