Tijdens de tweede vrije training krijgen de teams en coureurs een uur de tijd om hun auto's aan te passen en om te wennen aan het circuit. Het eerste deel van de sessie staat vaak in het teken van het rijden van snelle tijden, waarna men in de laatste twintig minuten doorgaans de focus op de racesimulaties legt.
Tijdens de tweede vrije training werkt men vooral aan de set-up voor de race en het verzamelen van data voor bijvoorbeeld de bandenslijtage, het brandstofverbruik en de daarbij horende rondetijden. Coureurs rijden vaak langere stints van vijf, tien of vijftien ronden, om informatie te verzamelen voor de race. Zo kan er nauwkeurig worden gemeten hoeveel een bepaalde band slijt, waarna men een strategie kan bepalen voor de race.
Deze pagina gaat verder onder het nieuws.
Ondanks dat er altijd een formele lijst met rondetijden wordt weergeven, zijn de resultaten van de tweede trainingssessie vrijwel nietszeggend. Teams focussen zich veelal op het vergaren van data en het bewerkstelligen van de meest ideale set-up voor de auto. Hierdoor is er geen competitief gehalte tijdens de sessie; de coureurs houden zich vooral bezig met het rijden van zoveel mogelijk rondjes.
Een snelle rondetijd van een coureur of een team tijdens de eerste of tweede vrije training is dan ook vaak niet representatief voor de rest van het raceweekend. Wel worden de longruns van de coureurs en teams na afloop van de tweede training geanalyseerd. Hierbij wordt gekeken naar de gemiddelde rondetijd van de longrun, om daarmee een indicatie te genereren van de race pace.
Tijdens de tweede trainingssessie hebben de teams de (formele) vrijheid om alles met de auto te doen. Zo rijden veel auto's geregeld met een aero rack, een metaal omhangsel dat de luchtstromen rondom de auto meet. Teams mogen, formeel gezien, met illegale onderdelen rijden zonder daar een straf van de FIA voor te krijgen. Wel is er sprake van een gentleman's agreement tussen de teams, waarin men heeft afgesproken om zo legaal mogelijk te werk te gaan tijdens de oefensessie.