Een veertiende tijd voor Sergio Pérez, en een zeventiende plek voor Max Verstappen: het zal niet zijn waar Red Bull Racing in Abu Dhabi op hoopte. De constructeurskampioen heeft heel wat werk aan de winkel, maar Helmut Marko blijft positief en benadrukt dat Red Bull grotere wonderen heeft verricht.
Verstappen, die in de eerste vrije training nog ontbrak, klaagde al meteen over de slechte bestuurbaarheid van de auto in trage bochten, en had het lastig met onderstuur. Helmut Marko stond onder meer F1Maximaal.nl te woord na de tweede vrije training. 'We hebben niet hetzelfde probleem als in Qatar, maar hopelijk kunnen we de situatie weer omdraaien, zoals in Qatar', deelde 81-jarige.
Verschillende problemen
Marko verklaart vervolgens wat die problemen dan inhouden. 'We hebben geen goede balans, en de banden zijn niet op de juiste temperatuur. Het werkvenster van de banden is gewoon erg klein', zo komt Marko toch met soortgelijke uitspraken als in Qatar. 'Het is lastig om de temperatuur van de voor- en achterbanden op hetzelfde moment goed te krijgen.' Red Bull had het daar in de sprintrace van Qatar ook al lastig mee.
Verstappen klaagde ook over een gebrek aan vermogen in de langzamere bochten, maar volgens de teamadviseur is dat geen reden tot zorgen. 'De motor is vrij eenvoudig om aan te passen, dat ging puur over een engine mapping', zo spreekt hij tegen dat er zorgen over de krachtbron zijn. Hij geeft wel toe dat de grip van de voorkant van de auto wél een probleem is. 'Als je zo ver achteraan rijdt, heb je niet slechts één probleem.'
Abu Dhabi versus Qatar
Marko brengt het probleem terug tot de basis: 'Het werkvenster is heel erg klein', zo kaart hij het kernprobleem van de RB20 aan. De goede afstelling uit Qatar is in Abu Dhabi dan ook niet erg behulpzaam meer. 'Als je naar een ander circuit gaat, met andere temperaturen, ziet het hele beeld toch weer anders uit.' Marko geeft aan dat Red Bull de sessie met beide coureurs gebruikte om zoveel mogelijk data te vergaren. 'We hebben verschillende configuraties gebruikt bij beide auto's, maar het resultaat was wel vergelijkbaar.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen reed slechts één ronde op de zachte banden, en Marko verklaart dat de uitslag ook voor een vertekend beeld zorgt. 'Max reed wel een ronde op de zachte banden, maar dat was geen perfecte ronde. Hij stond wel even binnen, toen ze dingen aan de auto aan het aanpassen waren, maar dat was ook niet al te lang.' Die aanpassingen aan de RB20 leverden overigens weinig winst op. 'Het zorgde wel voor een klein verschil, maar het had niet het gevolg waar we wel op hoopten.'
De Nederlander eindigde uiteindelijk als zeventiende, maar het verschil naar de derde plek was 'slechts' zeven tienden van een seconde ondanks dat de ronde niet perfect was. Dat Verstappen in de eerste vrije training moest toekijken, speelt volgens Marko geen rol. 'We hebben alle data, dus dat is geen probleem', deelt de man van Red Bull. Verstappen sloeg in 2022 en 2023 ook de eerste vrije training over in Abu Dhabi, en won beide races.
Vervanger van Verstappen
Marko beoordeelde daarnaast de prestatie van Isack Hadjar, die in VT1 dus in de auto van Verstappen mocht plaatsnemen. 'Laten we met het positieve beginnen. Hij was erg sterk in de racesimulaties. Zijn positie in de auto was niet perfect, en bepaalde sensoren werkten niet. Het verschil tussen Max en Isack Hadjar is ongeveer twintig centimeter', lacht de Oostenrijker over de kleine Formule 2-coureur. 'Je hebt ook te maken met een groot gewichtsverschil, dus voor een eerste poging was het best positief.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Daarnaast werd de Oostenrijker gevraagd naar de ruzie tussen Verstappen en Mercedes-coureur George Russell, maar daar wilde Marko niet te lang bij stilstaan. 'We moeten ons op de auto richten. Als de coureurs met elkaar ruziën heeft dat niks te maken met de technische problemen aan onze auto', zo plaatst hij een oproep om de strijdbijl te begraven.
Kans op comeback
Marko blikte dus liever vooruit op de rest van het weekend, en was daarover nog verrassend positief. 'Als we het juiste werkvenster vinden, kon je daar in Qatar zien wat mogelijk is. In Qatar waren de problemen ingewikkelder dan de problemen, die we hier hebben', concludeert hij. Daarnaast ziet hij het weekend optimistischer in als het over de zondag gaat. 'De racesimulaties gingen wel beter, maar hierin waren we alsnog niet competitief', geeft Marko aan op een vraag van F1Maximaal.nl.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties