Mol ziet Red Bull reageren op FIA-besluit: 'Dit hadden ze niet in Monza' Formule 1
Formule 1

Mol ziet Red Bull reageren op FIA-besluit: 'Dit hadden ze niet in Monza'

Mol ziet Red Bull reageren op FIA-besluit: 'Dit hadden ze niet in Monza'

Commentator Olav Mol ziet dat Red Bull Racing stappen heeft ondernomen nadat de FIA heeft aangegeven dat de vleugels van McLaren en Mercedes zijn goedgekeurd na de afgelopen Grand Prix. Red Bull en Ferrari vonden de vleugels van beide concurrerende teams te flexibel, maar het bestuursorgaan ging daar niet in mee. Red Bull is meteen met een reactie gekomen.

De kwalificatie werd gedomineerd door Charles Leclerc, maar Mol geeft in de nabeschouwing van Ziggo Sport aan dat hij eerst nog maar eens moet zien of de Monegask wel de overwinning pakt. 'Leclerc pakt nu zijn vierde poleposition op dit circuit, maar dat zegt niet zoveel want Ferrari is hier al vijf keer vanaf poleposition vertrokken, en hoe vaak hebben ze hier gewonnen? Nul keer', zo wijst Mol op de statistieken. Ook Leclerc pakte bij zijn eerste 25 polepositions maar vijf zeges.

Verstappen ontevreden

Mol bespreekt vervolgens de kwalificatie van Max Verstappen, die niet verder kwam dan een zesde plek, en toegaf spijt te hebben van zijn afstellingskeuze. 'Max heeft aangegeven dat hij na de derde vrije training een verandering heeft doorgevoerd, en in Q1 voelde hij al dat het niet goed zat. Hij heeft het vertrouwen niet, en kan dan niet vroeg op het gas. Hij kan de bochten niet aanvallen, en je verliest dan bij elke exit van die negentiggradenbochten wat', zo geeft Mol aan dat het een optelsom wordt.

In principe zit Verstappen nu vast aan deze afstelling voor de rest van het weekend, al kan Verstappen vanuit de cockpit nog wat kleine wijzigingen doorvoeren. 'Volgens Christian Horner kreeg Max bij de laatste set banden opeens veel meer onderstuur. Het is wel verklaarbaar, maar het geeft wel aan wat voor diva de Red Bull is. Dan ben je zoekende. Als Max in Q1 al zegt dat het hem niet wordt, kun je wel stellen dat het niet goed is.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red bull racing max verstappen gp azerbeidzjan zaterdag 2024 5
Verstappen moet op zondag onder anderen Carlos Sainz inhalen.

Red Bull stelt zich flexibel op

Vervolgens brengt Mol de flexibele voorvleugels ter sprake. 'We hebben dat hele verhaal in Monza gehad, waarbij de FIA zei dat de voorvleugels van McLaren en Mercedes goed waren. Je zag heel duidelijk dat het voorvleugelelement doorboog, en dat mocht niet meer. De FIA heeft toen aangegeven dat alles wat ze in België konden meten goed was. We kunnen nu het reglement niet meer aanpassen, dus dit is wat het is', zo vat Mol het oordeel van de FIA samen.

'Bij Red Bull zeiden ze toen al, dat als dit goedgekeurd wordt, dat zij ook die kant opgaan. Ze hebben die vleugel er gewoon al opzitten', zegt Mol, die met beelden laat zien hoeveel het voorvleugelelement van Red Bull meebuigt. 'Dit hadden ze in Monza nog niet, dat is honderd procent zeker. Daar hebben we de beelden ook gezien. Ze hebben deze onderdelen dus gewoon weer uit de kast gehaald. Ze leidden beide kampioenschappen, dus dan neem je geen risico. Ik denk dat ze in België de boel wat meer rigide gemaakt hebben, maar nu de boel bij zowel McLaren als Mercedes is goedgekeurd, hebben ze gezegd: oké, dan gaat die voorvleugel er weer op. Ferrari gaat dat vanaf Austin ook doen', aldus de commentator.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws