Robert Doornbos heeft in de nabeschouwing van Ziggo Sport teruggeblikt op de kwalificatie voor de Grand Prix van Azerbeidzjan. Daarin kwamen onder anderen Charles Leclerc, Max Verstappen, en Sergio Pérez ter sprake. Doornbos analyseert hoe het kan dat Pérez zich de laatste weken steeds beter staande houdt in het onderlinge duel met zijn teamgenoot.
De voormalige Formule 1-coureur stond eerst stil bij de uitblinker van de dag. 'Het is een waanzinnige combinatie: Charles Leclerc in een Ferrari op stratencircuits', zegt Doornbos terecht. 'Hij won eerder dit jaar ook al in Monaco. Azerbeidzjan is ook een van zijn favoriete circuits. Vergeet niet dat hij voor Sauber (in 2018, red.) ook al een waanzinnige race reed hier, en punten pakte. Daarmee viel hij echt op, en daarna kon hij bij Ferrari aan de bak. In de eerste vrije training klapt hij in de muur, en toch behoudt hij dat zelfvertrouwen. Hij stapt dan in de kwalificatie in, en is weer de snelste van iedereen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Toch won Leclerc nog nooit in Bakoe, dus de zege is nog niet vergeven. 'Hij verzilvert zijn polepositions alleen niet heel vaak', weet de analist. Van zijn vorige 25 polepositions verzilverde Leclerc er slechts vijf, waaronder Monaco in 2024. 'Er zijn in Bakoe ook maar twee polesitters geweest die hun eerste startplek wisten om te zetten in een overwinning', aldus de Rotterdammer, die er ook op wijst dat inhalen in Bakoe goed te doen is.
Wat is met Verstappen aan de hand?
Presentator Rob Kamphues verschuift de aandacht naar Red Bull, en vraagt wat er met Verstappen aan de hand is. 'Met Max is niet veel aan de hand, met de auto is wat aan de hand', zo weerhoudt Doornbos zich van kritiek op de Nederlander. Toch moet ook Doornbos erkennen dat Verstappen niet maximaliseerde in Q3. 'Het foutje helpt natuurlijk niet. Dat heeft hem een halve seconde gekost in zijn eerste run.'
Verstappen kreeg al vaak Metronoom Max als bijnaam, onder meer van Jolyon Palmer, maar daar is volgens Doornbos nu geen sprake van. 'In zijn tweede run was hij maar twee honderdsten sneller. Je ziet ook dat hij niet constant is in zijn sectoren: je ziet geel, groen, en paars. Het gaat alle kanten op.' Het geeft ook het gebrek aan vertrouwen in de auto bij Verstappen goed weer.
'Hij klaagt over het stuiteren van de auto bij het uitkomen van de bocht. Dat is heel vervelend op een stratencircuit, want je moet zo vroeg mogelijk het gaspedaal indrukken', legt Doornbos uit. 'Hoe kan dat? De auto is stijf geveerd, en de aerodynamica werkt niet. Daar zijn honderden redenen voor, en dat is precies het probleem dat Red Bull heeft, want ze weten niet waar ze het moeten zoeken. De nieuwe vloer geeft ook niet de feedback waar hij om vroeg', vertelt Doornbos. De teamleden, waaronder ook Sergio Pérez en Helmut Marko, spreken echter wel van een stap vooruit met de nieuwe vloer.
Pérez doet het wél goed
'Pérez heeft hier wel goede papieren', zo ziet Doornbos in dat de Mexicaan al het hele weekend snel is. 'Hij heeft hier met mindere auto's op het podium gestaan, en met Red Bull in 2021 en 2023 zelfs twee keer gewonnen. Het team heeft hem ook goed geholpen, door hem in de vrije training al meer motorvermogen te geven. Zo bouw je het zelfvertrouwen op richting de kwalificatie, want op een stratencircuit is dat heel belangrijk.'
Juist dat verklaart ook het verschil tussen beide coureurs. 'Pérez heeft nu meer vertrouwen, en Max heeft dat vertrouwen nu niet. Wel in zijn eigen kunnen, maar niet in zijn auto. Pérez heeft wel dat vertrouwen in de auto, dus dan kan je iets eerder op het gas. Max verslaan is goed, maar Red Bull zal nooit vergeten hoe het in de eerste tien races ging. Ze konden niet op hem bouwen', sluit Doornbos af, die waakt voor recency bias.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties