Max Verstappen staat te boek als een van de beste coureurs die de Formule 1 ooit gezien heeft. Zo liet hij afgelopen weekend ook in Japan weer zien uit welk hout hij gesneden is. Ondanks het feit dat zijn RB21 niet de snelste bolide van het veld is, wist hij toch aan het langste eind te trekken. Maar hoe kan dat dan? Peter Windsor heeft er een verklaring voor.
Verstappen pakte op magistrale wijze de poleposition op het circuit van Suzuka, en Windsor gaat dieper in op de rijstijl van de Nederlander. 'Zoals ik al eerder heb gezegd, het gaat er niet om dat hij heel laat remt, of heel vroeg op zijn gas gaat. Het gaat er allemaal om hoe hij de auto onder controle houdt met zijn inputs. Je kan niet te veel van de auto vragen, al helemaal niet te snel achter elkaar', verklaart de Britse journalist in gesprek met Cameron Cc.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor stipt aan dat het onmogelijk is om meer uit de auto te halen dan dat er daadwerkelijk in zit. 'Je kan niet meer van een auto verwachten als je te snel bent. Je moet denken aan de dynamiek van het gewicht, en dat is precies wat Max doet. Hij is compleet in harmonie met de auto en met alles wat hij doet', zo stelt Windsor over Verstappen. 'Soms lijkt het daardoor alsof hij extreem laat remt. Bij de chicane bijvoorbeeld, waar veel coureurs juist de neiging hebben om vroeg te remmen.'
'Ik denk dat Max elke keer op precies hetzelfde punt remt, en dat is niet zoals Lando Norris dat bijvoorbeeld doet', vervolgt Windsor. 'Natuurlijk is alles relatief. Je relativeert alles wat Max doet natuurlijk aan wat de anderen doen. Max doet nooit meer dan dat er mogelijk is, maar hij deed wel alles perfect binnen de bubbel van alles managen. De rest is allemaal op een lager niveau, behalve Charles dan misschien in de race. Niet in de kwalificatie, maar alleen in de race', verklaart Windsor.
Verstappen voel precies wat mogelijk is met de auto
Verstappen maakt volgens Windsor ook geen kleine foutjes, terwijl anderen dat wel doen. 'Iedereen heeft wel eens een kleine uitschieter. Bijvoorbeeld dat iemand ergens heel laat remt. Dat gebeurt nooit met Max, want hij voelt precies wat de auto aan het doen is. Het gaat allemaal om gevoel. Ik kan niets anders zeggen dan dat. Alle coureurs die instructies nodig hebben over waar ze tijd verliezen, rijden niet op gevoel', stelt de Britse journalist over het rijdersveld in de Formule 1.
'Dat is een probleem wat zich steeds vaker voordoet in de Formule 1. Dat gaat vooral over de jongere coureurs. Er is nu zoveel informatie beschikbaar, waardoor veel coureurs voor de digitale route kiezen', zo stelt Windsor. 'Dat neemt het natuurlijke gevoel weg. Daarvoor moet je ook de credits aan Max geven, want dat heeft hij nooit laten gebeuren bij zichzelf', zo concludeert Windsor over de uitzonderlijke kwaliteiten van Verstappen. Norris heeft momenteel nog wel de leiding in het kampioenschap, maar de Red Bull-coureur is hem tot op een punt genaderd.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties