Adrian Newey heeft zijn volgende werkgever bekendgemaakt: Aston Martin. De legendarische Brit gaat vanaf 2025 proberen om de middenmotor om te toveren tot een absoluut topteam. De keuze van Newey wordt door F1Maximaal.nl uitgelegd, waarbij ook de link gelegd wordt met Max Verstappen. De Limburger krijgt er door de transfer van Newey een extra optie bij en heeft voor 2026 nu maar liefst vier(!) realistische keuzes.
Newey is als ontwerper mede verantwoordelijk geweest voor 25 wereldtitels. Dat totaal kan dit seizoen in theorie nog opgeschroefd worden tot 27, mits Red Bull Racing haar vorm op tijd hervindt met de door Newey ontworpen RB20. Wat Newey betreft blijft het daar echter niet bij: de 65-jarige Brit loodste Williams, McLaren, en Red Bull al naar het hoogst haalbare in de autosport, en wil bij Aston Martin nog één keer zijn kunstje laten zien.
De keuze voor Aston Martin is natuurlijk geen toeval, want Newey had meer dan genoeg opties. Voor het geld hoeft Newey het al lang niet meer te doen, dus het bedrag dat Stroll senior bereid is om Newey per jaar te betalen - de geruchten variëren van zo'n 25 miljoen euro per jaar tot 35 miljoen euro per jaar - zal niet doorslaggevend geweest zijn. Newey is vooral op zoek naar een omgeving waarvan hij gelooft dat hij daarin de kans krijgt om weer te kunnen winnen.
Waarom kiest Newey voor Aston Martin?
Eén van die ingrediënten om te kunnen winnen betreft de motorleverancier. Hoewel Newey van team wisselt, komt hij bij Aston Martin weer in een samenwerking met Honda terecht. Gezien de huidige banden zal Newey waarschijnlijk wel weten hoe het motorproject van de Japanners ervoor staat, zeker na de onderhandelingen met Stroll senior, die waarschijnlijk alle mogelijke data gedeeld heeft met Newey, om hem te overtuigen. Mocht Honda het nu slechter voor elkaar hebben dan Red Bull Powertrains, dan zou Newey de sprong waarschijnlijk niet gewaagd hebben.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Daarnaast is de infrastructuur en het personeel ook cruciaal. Red Bull staat erom bekend dat het, om de woorden van Christian Horner te gebruiken, 'een relikwie uit de Koude Oorlog' gebruikt als windtunnel, totdat de nieuwe windtunnel klaar is, waar de RB22 - de auto voor 2026 - nog niet mee ontwikkeld kan worden. Aston Martin heeft zojuist een nieuwe fabriek geopend, inclusief gloednieuwe windtunnel. Deze windtunnel zal over enkele weken voor het eerst gebruikt worden, en is dus klaar voor gebruik voordat Newey in maart 2025 aan mag sluiten.
Ook qua personeel zit Lawrence Stroll steeds beter. De steenrijke Canadese zakenman investeert al jarenlang behoorlijk, en dat heeft onder meer de komst van Andy Cowell opgeleverd, de hoofdverantwoordelijke voor de Mercedes-motor uit 2014. Combineer deze motorengoeroe met aerodynamisch meesterbrein Newey, en dan is de kans op een succescombinatie groot. Daarnaast komt Newey bij Aston Martin ook technisch directeur Dan Fallows tegen. Fallows werkte lange tijd voor Red Bull als rechterhand van Newey, tot Fallows op eigen benen wilde staan en vertrok. Het is dus de vraag hoe blij Fallows is met de komst van Newey, maar waarschijnlijk wordt hij geholpen door het feit dat Newey een wat vrijere rol wil hebben.
Opzet voor meer hypercars?
Newey kreeg bij Red Bull volop de ruimte om aan andere projecten te werken, waaronder zeilboten en hypercars. Een van die hypercars was de Aston Martin Valkyrie, waarvan één van de 175 exemplaren afgelopen week thuis werd bezorgd bij Fernando Alonso. Newey heeft dus al samengewerkt met Aston Martin, en ook meermaals aangegeven dat die samenwerking goed bevallen is. Na de RB17 lijkt Newey nog wel open te staan voor andere projecten, waarvoor Stroll waarschijnlijk wel ruimte biedt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Een ander groot pluspunt aan Aston Martin is de windtunneltijd. Het Britse team staat nu vijfde in het constructeurskampioenschap, en dat betekent dat het team tot en met het einde van het jaar veel meer windtunneltijd heeft dan de vier huidige topteams. Belangrijker is echter nog dat Aston Martin ook aan het einde van het seizoen hoogstwaarschijnlijk nog vijfde staat, waardoor het ook in de eerste helft van 2025 nog dit grote voordeel qua windtunneltijd heeft, met dus de nieuwe windtunnel.
Die eerste helft van 2025 is cruciaal. De teams mogen namelijk pas op 1 januari 2025 beginnen aan het ontwerp van de 2026-auto's, en enkele maanden later sluit Newey aan. Gezien de grootte van de reglementswijzigingen, in combinatie met de beperkingen onder het budgetplafond, zullen de teams rond maart of april bijna volledig gefocust zijn op de ontwikkeling van de 2026-auto's. Alleen teams die voor de wereldtitel strijden, worden mogelijk verleid om de 2025-auto nog verder te upgraden, dus daar zal Aston Martin geen last van hebben.
Droom komt uit
Naast het budget, de faciliteiten, de mensen, en de power unit, is er nog één belangrijk element nodig om Newey de kans te geven om titels te grijpen: een absolute topcoureur. Bij Aston Martin krijgt Newey te maken met Alonso en Lance Stroll. 'Samen goed voor twee wereldtitels en 32 Grand Prix-zeges', zo verkoopt papa Stroll het waarschijnlijk aan de investeerders. Voor Alonso en Newey komt hiermee in ieder geval een wens uit. Newey gaf eerder al aan dat hij baalde van het feit dat hij nooit met de Spanjaard samen had gewerkt, en de coureur uit Oviedo echode deze woorden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Duivels dilemma voor Stroll?
Toch zal Newey niet geheel overtuigd zijn van het huidige coureursduo van Aston Martin. Alonso is 43, en wordt in 2026 dus 45. Zelfs de nestor van het Formule 1-veld zal niet eindeloos door kunnen gaan, en het verschil tussen Alonso en Stroll wordt dit seizoen ook steeds minder, al heeft Alonso wel - net als Hamilton - de neiging om beter te presteren als er ook daadwerkelijk wat te winnen valt. In Lance Stroll zal Newey vermoedelijk ook geen potentieel wereldkampioen zien.
Newey zal in de onderhandelingen dan ook gevraagd hebben naar de coureursplannen van Lawrence Stroll. Voorlopig is er eigenlijk maar één coureur, die je dan absoluut wil hebben: Max Verstappen. De regerend wereldkampioen heeft de afgelopen seizoenen wel laten zien dat hij nu de beste coureur is. Lando Norris, Charles Leclerc, George Russell: ze bezitten stuk voor stuk bovengemiddeld veel talent, maar Verstappens zijn het niet. Dat creëert voor papa Stroll wel een duivels dilemma, want Alonso heeft een contract tot en met 2026.
Contractuele situatie Verstappen
De enige andere coureur die je als alternatief zou kunnen zien als absolute topper is Lewis Hamilton, maar ook Hamilton is al 39 jaar oud, en heeft net bij Ferrari getekend. Dat is dus geen optie. Verstappen heeft wel een contract tot en met 2028 bij Red Bull, maar het regende dit seizoen niet voor niets geruchten over de toekomst van de Limburger. Toto Wolff dacht een kans te hebben om Verstappen binnen te halen, en dat zou niet het geval zijn geweest als Verstappen contractueel gezien geen opties meer heeft.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Na de zomerstop bevestigde Verstappen dat hij in 2025 sowieso bij Red Bull rijdt. Daarmee deed hij geen uitspraken over 2026 en verder. Helmut Marko werd er recentelijk nog naar gevraagd in een interview met het Oostenrijkse oe24. De teamadviseur herhaalde dat Verstappen in 2025 voor Red Bull rijdt, maar wilde niks zeggen over 2026, 2027, of 2028. 'Dat ligt nog wel erg ver in de toekomst', gaf Marko aan, die daarmee ook duidelijk maakt dat voor 2026 alles nog openligt voor Verstappen.
Vier opties voor Verstappen
Voor Verstappen is Aston Martin nu opeens een hele interessante optie, net zoals dat voor Newey gold. Verstappen gaf het in Italië toe: het team mist Newey, en heeft in een paar maanden tijd de auto omgevormd tot een monster. Verstappen krijgt nu de kans om zich weer bij Newey en Fallows te voegen, met een Honda-power unit. Dat klinkt als het recreëren van Red Bull, maar dan wél met gloednieuwe faciliteiten, inclusief een moderne windtunnel, met veel windtunneltijd en vermoedelijk ook betere correlatie.
Mocht Verstappen naar Aston Martin willen verkassen, lijkt het ondenkbaar dat de heer Stroll geen plekje voor hem vrij zal willen of kunnen maken. Hij is dan ook niet de enige eigenaar van Aston Martin. Dan zou Verstappen ofwel aan Alonso, ofwel aan Stroll gekoppeld worden. Alonso heeft specifiek tot en met 2026 bijgetekend om een kans te krijgen onder het nieuwe reglement, dus het meest logisch lijkt dan dat Stroll een jaartje aan de zijlijn staat en leert van beide kampioenen, voordat Alonso eind 2026 zijn helm aan de wilgen hangt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ik vond het persoonlijk wat jammer dat Verstappen voor 2025 de overstap niet gemaakt heeft naar Mercedes, en de races na de zomerstop wijzen er ook op dat de Nederlander in 2025 nog wel eens een lastig seizoen tegemoet zou kunnen gaan. Mogelijk is Mercedes in 2025 competitiever, en mogelijk is de vacature bij het Duitse team nu voor de langere termijn ingevuld, en kan Verstappen in 2026 niet meer terecht bij het team van Wolff.
Wat Verstappen met zijn keuze wel bereikt heeft, is dat hij eerst kan evalueren voordat hij een keuze maakt. Als hij naar Mercedes was gegaan, en Red Bull Mercedes in 2026 dan zoek rijdt, kan je niet meer zo makkelijk terug en sta je ook wel een beetje voor joker. Verstappen kan nu in 2025 zien hoe Red Bull en Red Bull Powertrains ervoor staan met het oog op 2026, en die data kan vermoedelijk vergeleken worden met de data van Aston Martin en Mercedes. Wolff zou Verstappen al alle data voor 2026 hebben laten zien, en als deze teams Verstappen willen vastleggen zal dat komend seizoen niet anders zijn.
Maakt Verstappen zijn 'dreigement' waar?
Met Red Bull, Mercedes, en Aston Martin heeft Verstappen voor 2026 dus drie goede en realistische opties, maar er is ook nog een vierde optie: Verstappen heeft al vaker gezegd dat hij niet al te lang in de Formule 1 actief wil blijven, en gaf in Zandvoort al aan dat hij duidelijk over de helft van zijn carrière is. De sfeer bij Red Bull lijkt dit jaar niet best te zijn, en Verstappen zag zijn wens, namelijk het bij elkaar houden van de toppers, niet uitkomen. Als hij het niet naar zijn zin heeft en weinig vertrouwen in 2025 heeft, wordt een sabbatical ook een steeds realistischer scenario.
Met een sabbatical wordt doorgaans een rustperiode van een jaar bedoeld, voordat je weer verdergaat, maar dat tijdelijke pensioen kan ook zomaar heel goed aanvoelen. Zo is Mika Häkkinen al 23 jaar bezig met een sabbatical. Als Verstappen dus een jaartje niet meedoet, is het maar zeer de vraag of en wanneer hij terugkomt. Voor de fans valt het te hopen dat de Nederlander voorlopig nog niet stopt, en zijn kunsten aan het publiek blijft vertonen, wellicht in een nieuwe Newey-auto? Nu de Nederlander een extra serieuze optie is, vergroot die de kans op een concurrentiestrijd voor zijn handtekening, waardoor zijn marktwaarde alleen maar verder stijgt
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties