Voormalig engineer vreest voor Verstappen: 'Ik heb dit bij Ferrari meegemaakt' Formule 1
Formule 1

Voormalig engineer vreest voor Verstappen: 'Ik heb dit bij Ferrari meegemaakt'

Voormalig engineer vreest voor Verstappen: 'Ik heb dit bij Ferrari meegemaakt'

Ernest Knoors werkte in het verleden zeven jaar lang voor Ferrari, waar hij onder meer met Michael Schumacher samenwerkte. Knoors maakte Ferrari mee als absoluut topteam, maar was ook getuige van de leegloop en de moeilijkere jaren na het vertrek van onder meer Schumacher. De Viaplay-analist ziet parallellen met de huidige situatie van Max Verstappen bij Red Bull Racing, en ziet Christian Horner die conclusie eigenlijk bevestigen.

Max Verstappen leidt nog steeds het wereldkampioenschap, maar zijn voorsprong slonk in Italië wederom. De ooit zo zeker lijkende titel staat inmiddels op het spel. Verstappen gaf zelf na de race aan dat de beide titels moeilijk te pakken zullen zijn met de huidige vorm, en daar sluit Knoors zich bij aan. 'Hij is heel realistisch erin dat het extreem moeilijk gaat worden, niet alleen omdat McLaren ervoor zit, maar omdat er meer auto's voor hen zitten, en dan gaat het met de punten heel hard.'

Leegloop

Verrast is Knoors niet, want de woorden van Zak Brown van een tijdje terug bleken correct te zijn: er zijn heel wat Red Bull-cv's verschenen bij de andere teams. 'Het is toch het gevolg ervan dat mensen weg zijn gegaan', duidt Knoors aan bij de nabeschouwing van Viaplay. 'Als de top weggaat, gaat iedereen om zich heen kijken. Het lijkt wel alsof het hele team de scherpte kwijt is. Pitstops, strategie, en dit soort dingen waarbij hij van zijn engineers mag verwachten dat ze erbovenop zitten: het is allemaal even weg.' Verstappen was in Italië ontevreden over zijn strategie, en kreeg een pitstop van 6,2 seconden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

adrian newey red bull racing miami 2024 rb20
Verstappen was er eerlijk over: Red Bull mist Newey.

Knoors reageert ook op een interview met teambaas Christian Horner. 'Hij kan wel zeggen dat het een aerodynamisch probleem is en er een aerodynamische oplossing moet komen, maar zijn grootste aerodynamische genie is de deur uitgelopen', zo wijst Knoors naar Adrian Newey. 'Ik denk dat dat het echte probleem is. Wie gaat de leiding pakken? Dat moet Pierre Waché zijn, maar die zit er al een hele tijd. Ik denk dat je niet moet onderschatten, dat al die mensen die weg zijn gegaan veel know-how hadden.'

Ferrari als voorbeeld

'Ik heb dit bij Ferrari meegemaakt', legt Knoors uit. 'Toen Michael Schumacher stopte in zijn hoogtijdagen, ging ook Ross Brawn weg. Rory Byrne ging met pensioen, en op een gegeven moment ging Jean Todt ook weg', somt Knoors op. 'Mensen gaan dan ook denken: als die mensen allemaal weggaan, moet ik misschien ook ergens anders kijken. Dat creëert heel veel onrust. Je hebt in een team iemand die een referentie vormt. Als diegene weggaat, wordt het heel moeilijk.' Voor veel werknemers van Red Bull zal met name Newey een voorbeeld zijn geweest.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws