Windsor schat kansen van Red Bull in: 'Het laatste kunstje van Adrian Newey' Interviews
Interviews

Windsor schat kansen van Red Bull in: 'Het laatste kunstje van Adrian Newey'

Windsor schat kansen van Red Bull in: 'Het laatste kunstje van Adrian Newey'

Van het relatief langzame en krappe Zandvoort is de Formule 1 inmiddels afgereisd naar de Temple of Speed, Monza. In het Noord-Italiaanse stadje zullen de Formule 1-bolides de stilte drie dagen lang doorbreken voor de doorgaans uitzinnige tifosi. McLaren reist als topfavoriet naar het land af, maar analist Peter Windsor geeft in een exclusief interview met F1Maximaal.nl aan dat hij ook kansen ziet voor Red Bull Racing.

Windsor begint in zijn voorbeschouwing op de race in Monza eerst over de omgeving. 'Ik houd van Monza', geeft Windsor meteen aan. 'Dat heeft niet zozeer te maken met de layout van het circuit anno nu, met DRS en al dat soort dingen. Ik houd juist van Monza vanwege het evenement, en de hotels, en de sfeer 's avonds. Het paddock-gedeelte voelt niet meer hetzelfde aan als vroeger', merkt de 72-jarige op, die in het verleden teammanager van Ferrari was.

Temperaturen kunnen voor verrassingen zorgen

Vervolgens kijkt de Brit ook naar het klimaat. 'Het is nu veel klinischer dan voorheen, maar het is wel altijd een goede race, en je hebt ook altijd kans op stortbuien en overstromingen, dus dat speelt soms ook een grote rol', aldus Windsor. Daar lijken de coureurs dit weekend geen last van te krijgen, aangezien er geen regen voorspeld wordt en torenhoge temperaturen van 34 graden. Daarmee is dit een van eerste warme weekenden van het jaar, wat voor een extra onzekerheid zorgt in de voorspelde pikorde. De coureurs gebruiken de zachtste banden (C3, C4, en C5), en in combinatie met de temperaturen kan de slijtage flink oplopen. Dat lijkt in het voordeel van McLaren te zijn, maar in Zandvoort noemde Red Bull-teambaas Christian Horner de lage temperaturen nog een nadeel voor zijn team.

Sterk punt van Red Bull

Windsor verwacht ook dat Red Bull goed voor de dag zal komen in het stadje naast Milaan. 'Red Bull doet het hier altijd vrij goed, omdat ze normaal gesproken een auto hebben die het goed doet in de Parabolica, en ze goede exits hebben bij het opkomen van het rechte circuit', zo wijst Windsor misschien wel de belangrijkste bocht op het circuit aan in raceomstandigheden. 'Naarmate de banden slechter worden, zijn ze daar vaak sterk, en dat helpt hen behoorlijk met DRS, dus daar zijn ze altijd sterk.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

si202309030371 hires jpeg 24bit rgb news
Monza in 2023: Verstappen pakt zijn tiende overwinning op rij.

Monza bocht per bocht

Windsor neemt vervolgens de hele ronde onder de loep. 'Lewis Hamilton is altijd erg goed in de eerste sector, in de eerste en tweede chicane', stipt de analist aan. 'Het vervelendste voor mij aan Monza is altijd de remzone voor de tweede chicane (bochten vier en vijf in onderstaande afbeelding, red.), omdat het erg krap is. Als je sneller bent dan de auto voor je, en daar DRS hebt, is het erg lastig om in te halen. Ik ben dan ook geen fan van DRS, want het brengt je kunstmatig dichterbij. Ik denk zelfs dat het racen in Monza beter zou zijn als we geen DRS hadden. Dan maken coureurs meer gebruik van een echte slipstream.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

monza
Monza: snelle rechte stukken, en veel chicanes.

Windsor is vooral fan van het middengedeelte van het historische circuit. 'Ik houd van de Lesmo-bochten (bochten zes en zeven, red.). De tweede Lesmo-bocht is nog steeds een heel erg goede bocht. Door de regie wordt daar niet voldoende aandacht aan gegeven, maar het is een geweldige bocht.' Bij het uitkomen van de tweede Lesmo-bocht is exit-snelheid cruciaal, aangezien deze bocht wordt opgevolgd door een lang recht stuk.

Aanpassingen aan het circuit

Vervolgens komt de 72-jarige aan bij de laatste sector. 'Dan heb je de Ascari-chicane (bochten acht, negen, en tien, red.), die mooi is omdat het snel is, en je moet hier heel goed van richting kunnen veranderen. Coureurs als Max en Lewis zien er vaak goed uit in de Ascari-chicane, en als ze daaruit komen, en niet in verkeer zitten, is het altijd leuk om te zien wie op het rechte stuk zo langs mogelijk rechts blijft rijden, voordat ze naar links gaan voor de Parabolica, want dit is de snelste manier om hier te rijden. Ook hierbij zie je vaak dat het Max of Lewis of Charles zijn die dit doen, misschien ook wel Oscar Piastri. Lando Norris en Carlos Sainz doen dat denk ik niet, zij zullen altijd zo snel mogelijk doen wat de coureur voor hen doet. In het verkeer wil je natuurlijk altijd doen wat degene voor je doet.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor schat kansen van Red Bull in: 'Het laatste kunstje van Adrian Newey'
Liam Lawson en Zhou Guanyu in de Ascari-chicane.

Het circuit van Monza is ook gewijzigd. De smalle hoge kerbstones in de Acari-chicane, zie bovenstaande afbeelding, zijn verwijderd, en verwijderd door bredere en lagere kerbstones. 'Dat is waarschijnlijk goed. Uiteindelijk gebruiken de coureurs zoveel kerbstones als mogelijk is, dus uiteindelijk maakt het weinig uit, maar ik hoop dat de auto's niet zo snel beschadigd worden, en er weinig incidenten zijn, maar waarschijnlijk is het goed dat de coureurs nu veel meer de kerbstones kunnen nemen.' De snelheid zal vermoedelijk ook hoger komen te liggen.

Parabolica

Misschien wel de bekendste bocht in Monza, met een prachtige naam, is de laatste bocht. 'De Parabolica (bocht elf, red.) is best een mooie bocht, nietwaar?' geeft Windsor aan. 'Je kan die bocht op verschillende manieren nemen. Je kan hem kort aansnijden, of je kan het rechte stuk verlangen en de apex later pakken. Het is een goede bocht, dus al met al is Monza een mooi circuit. Ik zou alleen geen DRS meer gebruiken, dan zou Monza, denk ik, nog beter worden.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor schat kansen van Red Bull in: 'Het laatste kunstje van Adrian Newey'
Max Verstappen in de Parabolica.

In de Parabolica kunnen ook veel verschillende lijnen genomen worden, waardoor je als coureur uit de vuile lucht van een voorganger kan blijven, om zo dichterbij te blijven bij het opkomen van het rechte stuk. Dat is ook hard nodig, want ondanks de rechte stukken is inhalen enorm lastig in Monza. Alleen in Monaco geeft een poleposition een grotere kans op de zege. 'De Parabolica is echt een mooie bocht. Er ligt veel grip aan de buitenkant daar, en ik ben er blij mee, dat ze die absurde sausage kerbs verwijderd hebben, die zoveel schade aanrichtten', weet Windsor, die daarmee onder meer verwijst naar het gigantische ongeluk van Alex Peroni in de Formule 3 in 2019, die door de kerbstones de lucht in werd gelanceerd.

Wat kan Red Bull?

Nu Windsor ons meegenomen heeft over een rondje Monza, gaat hij in op de kansen van Red Bull. Het Oostenrijkse team viel in België en Nederland op door met meer neerwaartse druk te rijden dan de concurrentie. 'In België gebruikten ze wel meer downforce dan de rest, maar nog steeds niet superveel. Ik denk niet dat het te veel downforce was, want ze hadden als doel om Max op de pole te krijgen, zodat hij als elfde kon starten, en in de kwalificatie was het nat, dus daarom hadden ze meer downforce', vermoedt de Brit. 'Als de kwalificatie droog zou zijn geweest, denk ik dat ze minder downforce gebruikt hadden. Ik denk niet dat ze in Monza meer of minder downforce dan andere teams zullen gebruiken.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor schat kansen van Red Bull in: 'Het laatste kunstje van Adrian Newey'
Max Verstappen wordt afgevlagd als winnaar in Monza.

Windsor trekt wel een harde conclusie over de tekortkomingen van Red Bull, dat het de laatste tijd lastig heeft. 'Ik weet nog hoe Gary Anderson vaak maar bleef praten over hoe krachtig het DRS-effect voor Red Bull was, maar in Spa was hun DRS helemaal niet effectief, terwijl ze op zich niet langzaam waren op de rechte stukken', merkt Windsor op. 'Ze waren ongeveer net zo snel als McLaren, en er was nooit een moment waarop Max langzamer was dan anderen in een rechte lijn. Hun DRS heeft alleen geen enkel effect, in ieder geval niet in België.'

Laatste Newey-special

In Italië is het DRS-effect sowieso minimaal, omdat de teams met zeer weinig achtervleugel rijden. Dat maakt het inhalen lastig, en daardoor de kwalificatie des te belangrijker. In die kwalificatie is het slipstreamen juist wel weer cruciaal, omdat er weinig bochten zijn en je dus weinig last hebt van vuile lucht, en bijna in de gehele ronde profiteert van de slipstream van je voorganger. Het resultaat is doorgaans dat niemand de locomotief van de trein wil zijn, waardoor coureurs tot het laatste moment afwachten. Dat leidt vaak tot chaos, en coureurs die te laat hun ronde ingaan.

Dat schaakspel wordt leidend in deze cruciale sessie, waarbij Red Bull mogelijk Sergio Pérez kan inzetten of zelfs slachtofferen om Verstappen in Q3 een perfecte tow te geven. Daarnaast hoopt Windsor dat zijn voormalige collega, Adrian Newey, nog één keer wat speciaals kan laten zien voor Red Bull. Het technische genie stopt bij Red Bull, maar de ontwikkeling van de Monza-vleugel was waarschijnlijk al gaande toen Newey daar nog bij betrokken was. 'Waarschijnlijk wordt dit het laatste kunstje van Adrian Newey, de Monza-vleugel voor de Red Bull. We zullen zien op vrijdag hoe die eruit ziet. Waarschijnlijk een klassieke Adrian-vleugel, en een briljante vleugel', zo smult Windsor alvast van wat hij te zien gaat krijgen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws