Dit weekend vindt voor het vierde jaar op rij de Grand Prix van Nederland plaats, nadat Zandvoort in 2021 na een lange afwezigheid terugkeerde op de Formule 1-kalender. Daarbij kreeg het evenement de wind in de zeilen dankzij de steeds verder groeiende populariteit van Max Verstappen, en de renovaties aan het circuit zelf. In een exclusief interview met F1Maximaal.nl blikte analist Peter Windsor vooruit op de eerste race na de zomerstop.
Daarbij kwam ook al snel ter sprake dat de toekomst van de race nog onzeker is. Zandvoort heeft een contract tot en met 2025, maar er is een reële kans dat er na 2025 afwisselend races in België en Nederland worden georganiseerd, waardoor het Formule 1-circus Zandvoort nog maar eens in de twee jaar zou bezoeken. 'Het is vooral een teken dat het heel erg duur is voor circuits om een Grand Prix te organiseren', zegt Windsor over de mogelijkheid dat twee legendarische circuits geen vaste plek op de kalender meer zouden hebben.
Europese klassiekers vallen weg
Windsor merkt dan ook op dat historie weinig meer zegt in de huidige commerciële maatschappij. 'We hebben geen Duitse Grand Prix meer, en we hebben geen Franse Grand Prix meer. Als je dit tegen iemand had gezegd in de jaren dertig, vijftig, zestig, zeventig, of tachtig, zou iedereen je voor gek verklaard hebben, aangezien deze twee races in het verleden samen met de Britse Grand Prix de drie belangrijkste races waren, misschien vier als je Monaco meetelt. Je zou nooit de Franse of Duitse Grand Prix schrappen. Nu is het net een verkeersdrempel: iedereen is eraan gewend, en niemand heeft het er maar ook over.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Die trend, waarbij steeds meer Europese klassieke races geschrapt worden, kan niet op goedkeuring van Windsor rekenen. 'Het is krankzinnig', zegt de 72-jarige. 'We zouden een Franse Grand Prix moeten hebben. We zouden een Duitse Grand Prix moeten hebben, en we moeten een Nederlandse Grand Prix hebben. Uiteraard zouden we ook de Belgische Grand Prix op Spa moeten hebben. Het feit dat ze deze races moeten gaan laten rouleren suggereert dat het een financieel probleem is, en dat is wat mij betreft enorm zonde.'
Advies voor Liberty Media
Windsor, die zelf ervaring heeft met het regelen van sponsorcontracten voor Williams, beseft echt dat de financiële belangen enorm zijn, en heeft dan ook een idee, dat zowel de kijker als de rechtenhouder, Liberty Media, goed zou moeten bevallen. 'Ik zou graag zien dat Liberty niet langer nieuwe locaties zoekt en dan die standaard stratencircuits bouwt met lange rechte stukken en drie DRS-zones. Als het geld toch beschikbaar is, zou ik liever zien dat ze dan permanente circuits bouwen, maar permanente circuits, die gebaseerd zijn op klassieke circuits, die niet langer op de kalender staan, dus dat de oude Nordschleife wordt nagebouwd, of het oude Spa-Francorchamps of het oude Zandvoort, misschien Sepang uit Maleisië of Turkije.'
'Het geld hebben ze toch wel, dus ze kunnen deze circuits gewoon nabouwen en dan op deze prachtige oude circuits racen, met fatsoenlijke uitloopstroken, zodat alles veilig is. Dan hoeven ze niet alles in een stad te proppen', zo wijst de Brit naar de laatste trend. 'Dat is heel lastig te organiseren, en na een aantal jaren krijg je ook protesten van de lokale bewoners. Dan kan je beter permanente faciliteiten hebben, en niet zoals die karakterloze circuits van Bernie Ecclestone, met uitzondering van Sepang en Turkije. De andere supercircuits van Bernie waren niet bepaald memorabel, maar zou het niet geweldig zijn om 25 kilometer aan oude Nürburgring te hebben, met alle hoogteverschillen, midden in de woestijn naar Las Vegas?'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Waar kan Verstappen het verschil maken?
Vooralsnog staat Zandvoort in ieder geval wel nog op de kalender. Het circuit lijkt nog veel op de omloop uit de jaren tachtig, al baalt Windsor wel van de wijzigingen. 'Er zijn niet meer veel bochten waar Max Verstappen het verschil kan maken. De kombochten hebben dat eigenlijk een beetje om zeep geholpen, bijvoorbeeld bij het opkomen van het rechte stuk. Ik ben er geen fan van, want ik zie er het nut niet van in', maakt Windsor duidelijk. 'Het ziet er niet eens zo geweldig uit op televisie. Ze voegen niks toe aan de show, dus ik snap het niet zo goed.'
De Arie Luyendykbocht (bocht 14) werd juist omgetoverd tot een kombocht om zo het rechte stuk te verlengen, een probleem dat Windsor ook aankaart. 'Het rechte stuk is te kort om goed in te kunnen halen, zelfs richting de eerste bocht. Je hebt ook de kombocht achter de pitstraat', zo wijst Windsor op de Hugenholtzbocht (bocht 3). 'Die is wat irritant, vind ik. De beste bocht is waarschijnlijk de snelle rechterbocht, als je over de helling komt', zegt Windsor over Scheivlak, bocht 7. 'Dat is een bocht waar coureurs als Verstappen, Hamilton, en Leclerc hun klasse kunnen tonen als de banden beginnen te verslijten. Daar kunnen topcoureurs nog het verschil maken. Verder is het best wel een stop-start-circuit. Je hebt veel downforce en tractie nodig. Als je auto dat levert, kan ook iemand als Sergio Pérez hier snel zijn.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Pérez heeft het de afgelopen maanden juist lastig gehad, en juist Scheivlak is een bocht die heel slecht bij Pérez past. 'Dat klopt', beaamt Windsor', maar dat is maar één bocht, dus daar kan hij nog mee wegkomen. Op redelijke banden met een redelijke balans zal hij zich wel staande houden. In Spa waren er gewoon heel veel van dat soort bochten en hij had daar geen geweldige balans. Dat maakte daar het verschil. Het weer was in Spa ook onvoorspelbaar.'
Waar in België vooral regen vaak een hoofdrol opeist, zorgt Zandvoort voor andere uitdagingen. 'In Zandvoort zullen de windstoten het probleem vormen voor Pérez. Hij is niet erg sterk met zijwind, als de auto onvoorspelbaarder wordt, dus dat kan een probleem worden. Dat zou ook een probleem kunnen zijn in de laatste bocht, maar nu het een kombocht is, waarin je vol gas rijdt, zal dat niet meer zo zijn. Scheivlak is de bocht waar je die windstoten gaat voelen. Dan wordt het zand ook het circuit opgeblazen. De topcoureurs zouden daar goed uitzien als de wind een grotere rol speelt, maar met een goede balans en nieuwe banden denk ik dat het lastig is om je nu nog te onderscheiden op Zandvoort.'
Zou Hugenholtz balen?
Windsor denkt dat Zandvoort meer spanning oplevert in de kwalificatie dan in de race. 'Inhalen wordt gewoon heel lastig. De kwalificatie wordt spannend vanwege de timing, verkeer, en het opwarmen van de banden: allemaal saaie dingen waar we als fans niet veel om geven. We willen de snelste coureur in de snelste auto iets bijzonders zien doen in speciale bochten, maar het zijn vaak andere saaiere dingen die een poleposition opleveren.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Het is wat het is, Zandvoort is wat dat betreft hier gewoon geen geweldig circuit meer voor, en dat is zonde. Vergeet niet dat Hans Hugenholtz Zandvoort ontworpen heeft, en ook Suzuka. Kijk eens hoe geweldig Suzuka nog is, en hoe eenvoudig het nieuwe Zandvoort is. Ik weet niet zeker of Hugenholtz fan zou zijn geweest van het nieuwe Zandvoort, om eerlijk te zijn', vreest Windsor.
Voorspellen met Windsor
De analist sluit verrassingen dit weekend echter niet uit. 'Als je een goede balans hebt, en zonder al te veel problemen grip vindt, kan je hier snel zijn. Daardoor krijg je al snel verrassingen uit het middenveld van bijvoorbeeld Visa Cash App RB, Haas, of zelfs Alpine, als ze die boxjes afvinken op de juiste dag. Ik kan me niet voorstellen dat Ferrari langzaam zal zijn, want ze hebben goede tractie, en zijn sterk in langzame bochten. Ze zijn niet zo snel als Mercedes op rechte stukken, maar dat zal hen minder schaden op Zandvoort. Leclerc kan dus zomaar poleposition pakken, en in de top drie finishen', voorspelt Windsor. 'De andere topteams zullen ook snel zijn. Het zal heel spannend worden op dit circuit tussen die vier topteams.'
Tot slot wijst Windsor nog op de banden. 'Ze hebben de bandencompounds uit het midden van de range van Pirelli. Dat is voor het eerst sinds Miami het geval', weet Windsor. Die race werd door Lando Norris gewonnen, die sindsdien in zijn snelle MCL38 geen van de volgende acht races won. Windsor vermoedt dat er een einde aan die droogte kan komen. 'McLaren zal dus wel weer sterk uit gaan zien op diezelfde Pirelli-banden als in Miami.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties