Juan Pablo Montoya schuwde in zijn Formule 1-carrière al geen uitgesproken meningen, en als analist is de Colombiaan nog niet veel veranderd. Of het nou over Max Verstappen en Red Bull Racing gaat, of over het aanstaande koppel van Ferrari, in een exclusief gesprek met F1Maximaal.nl maakt Montoya over beide kwesties duidelijk wat hij ervan denkt.
Waar het aan het begin van het seizoen vooraan het veld nog leek uit te draaien op een eentonig beeld, vergelijkbaar met 2023, is het de laatste tijd spannend voor de overwinningen. Montoya ziet één team constant meedoen voor de hoofdprijzen: 'McLaren heeft de constantere auto. De auto lijkt het overal goed te doen, en het lijkt erop dat de auto vooral beter te besturen is', opent de man uit Bogotá, die zelf een grootheid is in Colombia en de rest van Latijns-Amerika.
Montoya loopt Triple Crown mis
Montoya heeft dan ook een imposante carrière achter de rug: in 1997 kwam hij nog in de Formule 3000 in actie voor het team van Helmut Marko, RSM Marko, om daarna naar de Verenigde Staten te gaan. Na kampioen te zijn geworden en de Indy 500 op zijn naam te hebben geschreven, tekende hij zijn eerste Formule 1-contract bij Williams. In zijn derde race kostte inschattingsfout van achterblijver Jos Verstappen hem zijn zege, maar later in zijn debuutjaar was het in Monza alsnog prijs na een dominante race.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Na zes jaar in de Formule 1 gereden te hebben, met verschillende overwinningen op zak, vertrok Montoya weer. Het leidde de nu 48-jarige coureur naar avonturen in NASCAR, Daytona 500, en nog veel meer. Zo won hij in 2015 opnieuw de Indy 500, waarna hij in 2018 derde werd in de 24 uur van Le Mans. Daarmee liep Montoya de kans mis om na Graham Hill de tweede coureur te worden die de Triple Crown pakte: de 24 uur van Le Mans, de Indy 500, en de Grand Prix van Monaco.
RB19 hielp Verstappen vooruit
Inmiddels heeft Montoya de focus vooral gelegd op het begeleiden van zijn zoon, Sebastián Montoya, die in de Formule 3 actief is. Dat houdt in dat de voormalige Formule 1-coureur weer regelmatig door de paddock loopt, waar hij tegen F1Maximaal.nl aangeeft dat Max Verstappen en Red Bull ook nog altijd competitief is. 'Het is een combinatie van de coureur en de auto. Een coureur kan niks zonder een auto, en ook andersom.'
Dat Verstappen de afgelopen jaren overwinning na overwinning pakte, zegt hem dan ook niet al te veel. 'Verstappen zat in de beste auto. Als je een goede coureur in de beste auto zet, gaat die coureur winnen', aldus Montoya. 'Als Lewis Hamilton die auto (van 2023 en begin 2024, red.) had bestuurd, dan zou hij ook elke race gewonnen hebben. Als je Fernando Alonso in die auto had gezet, zou Fernando ook elke race winnen, enzovoorts', zo bagatelliseert Montoya de rol van Verstappen in het succesverhaal van 2023. 'Er zijn redelijk wat jongens die hetzelfde zouden kunnen doen.'
Montoya lijkt te beseffen dat hij Verstappen met die uitspraken wel enigszins tekortdoet. 'Max doet het heel erg goed, dat is zeker. Hij haalt het maximale uit elke situatie, en dat is erg belangrijk, maar de auto vormt een onderdeel van het complete plaatje', zo probeert hij zijn punt te maken. Naast de recente moeilijkheden qua competitiviteit kreeg Red Bull ook al veel schade te verwerken na de crashes van Pérez. Montoya denkt niet dat dit Red Bull pijn zal doen richting 2025. 'Ik weet het niet. Het ligt eraan hoe dicht ze bij het budgetplafond zitten, maar ik weet zeker dat ze enkele crashes ingecalculeerd hebben in het budget. Ik denk niet dat dit veel verschil maakt.'
Strijd of geen strijd bij Ferrari?
Montoya gaf het zelf al aan: Hamilton zou ook veel gewonnen hebben met een goede auto. Volgend jaar zal de 39-jarige Brit dat niet meer voor zijn Duitse werkgever doen, maar vervangt hij Carlos Sainz bij Ferrari. Waar hij George Russell nu nog als teamgenoot heeft, krijgt hij bij Ferrari met Charles Leclerc ook te maken met een erg hoog aangeschreven coureur als teamgenoot. Montoya verwacht dat het echte vuurwerk uit zal blijven tussen beide mannen. 'Ik denk dat ze een goede relatie zullen opbouwen. Ik denk dat het absoluut interessant wordt, en het wordt sowieso interessant hoe Ferrari die situatie gaat managen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Beide coureurs zullen er wel veel aan doen om hun nieuwe teamgenoot te verslaan, en zo de kopman van Scuderia Ferrari te worden. 'Charles Leclerc zal een punt willen maken', vermoedt Montoya. 'Charles is snel in de kwalificaties, maar dat geldt ook voor Lewis. Lewis heeft zeven wereldtitels gewonnen. Hoeveel overwinningen heeft Charles? Zes?' vraagt Montoya. 'In hoeveel jaar tijd? In zes jaar tijd', aldus Montoya, die eerder nog aangaf dat de auto cruciaal was bij het behalen van successen. 'En hoeveel wereldtitels heeft Hamilton? Beide coureurs zijn boeiend om te volgen. We gaan het meemaken', zo wacht Montoya nog even af met zijn uiteindelijke oordeel.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties