Stella geeft toe dat McLaren verboden gat in remtrommel had: 'Om de een of andere reden geëscaleerd' Formule 1
Formule 1

Stella geeft toe dat McLaren verboden gat in remtrommel had: 'Om de een of andere reden geëscaleerd'

Stella geeft toe dat McLaren verboden gat in remtrommel had: 'Om de een of andere reden geëscaleerd'

McLaren hoopt dit weekend de tweede Grand Prix-zege van het seizoen te kunnen pakken, maar na de eerste vrije trainingen ging het niet alleen over de eerste twee trainingsuurtjes in Hongarije, maar ook over de ophef die ontstond nadat duidelijk werd dat Red Bull Racing bezwaar bij de FIA had aangetekend tegen een opening in de remtrommel, waarmee McLaren aan de races deelnam. Verder kampte Oscar Piastri op de vrijdag op de Hungaroring met een nog niet vastgesteld probleem.

De jonge Australiër kwam in VT2 flink tekort op teamgenoot Lando Norris, zowel over één ronde als in de racesimulatie. 'Ik sluit de dag een beetje met gemengde gevoelens af', geeft Piastri aan in gesprek met Formula1.com. De eerste vrije training was vrij goed, op een klein betrouwbaarheidsprobleem na aan het begin van de sessie. We moeten wel begrijpen wat er in de tweede vrije training aan de hand was, want het was duidelijk dat er iets niet klopte. Dat moet ik nog beter bekijken.'

Piastri had wel een vliegende start van het weekend. 'In de eerste vrije training hadden we geen problemen. We moeten uitvogelen wat er precies in de tweede sessie gebeurde, waardoor het zo lastig werd. Hopelijk staan we in de kwalificatie toch ver vooraan. We leken in de eerste training competitief te zijn, en Lando (Norris, red.) was ook competitief, dus hopelijk kunnen we samen vooraan meedoen', aldus de benjamin van het Formule 1-veld.

Stella kiest voor ander strijdplan

Teambaas Andrea Stella blikte in een persbericht van het team ook terug op de sessie. 'De vrijdagtrainingen op de Hungaroring waren nuttig met de extreem hete condities in de eerste sessie, gevolgd door een wat koelere tweede training', deelt de Italiaan. In de eerste training liep de asfalttemperatuur op tot bijna zestig graden; in VT2 lag die temperatuur al ruim tien graden lager. 'We konden ons testprogramma afwerken gedurende de dag, en dat hielp ons bij de afstelling van de auto.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

oscar piastri mclaren helm hongarije 2
Oscar Piastri kende geen vlekkeloze dag.

McLaren koos voor een afwijkende strategie door naast Aston Martin als enige team met de harde banden te rijden in VT2. Daardoor gebruikte McLaren als een van de weinige teams alle compounds. 'We konden de verschillende bandentypes beoordelen, en bekijken hoe ze het in deze hete omstandigheden doen. Dit biedt het team belangrijke data over welke bandentypes het meest geschikt zijn voor de race', vat Stella de dag samen.

Charles Leclerc bestempelde McLaren nog tot topfavoriet, en Stella is dan ook tevreden. 'We kunnen over het algemeen zien dat de auto zich goed gedraagt. Lando had de hele dag een goed ritme te pakken. Bij Oscar zijn er nog wat dingen die we 's nachts moeten bekijken om ervoor te zorgen dat we voor de voorste plekken kunnen vechten in wat een heel krap veld lijkt te zijn. We hebben niet alleen onze gebruikelijke concurrenten, maar het lijkt erop dat ook een aantal middenveldteams een stap hebben gezet.'

Op de vingers getikt door de FIA

Bij Sky Sports F1 kwam ook ter sprake dat Red Bull de FIA om opheldering had gevraagd over een gat in de remtrommels bij McLaren. 'Het is heel eenvoudig. Het is een gat om bij de sensor te kunnen komen. De FIA heeft ons duidelijk gemaakt dat dit niet is toegestaan, dus hebben we het afgeplakt', zo bevestigt Stella dat McLaren eerder dus wel met dit verboden gat in de remtrommel rondreed. 'Het is een zeer, zeer eenvoudige zaak, die om de een of andere reden geëscaleerd is in de paddock, maar meer is er niet aan de hand.'

Tot slot ging Stella ook nog in op de pijnlijke tactische missers uit Silverstone, die het team een zege kostten. 'Dit is niet hoe je een Formule 1-team leidt', geeft Stella aan als gevraagd wordt of hij een harde aanpak hanteert. 'Een Formule 1-team wordt niet door emoties geleid, want dan zou het snel instorten en imploderen. De Formule 1 is een achtbaan. Silverstone was pijnlijk voor ons omdat we aan de leiding gingen en dat niet konden verzilveren. Gemiste kansen zijn echter een kans om te groeien, en om te begrijpen waar het ons aan ontbreekt om wereldkampioen te worden. Daar richten we ons op.'

Pakt Verstappen de overwinning in Hongarije? Krijg 50x je inzet en claim de Golden Odds! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws