De tweede vrije training geldt als belangrijke voorbereiding voor de rest van het weekend. In het laatste half uur van deze sessie werken de teams een simulatie van zowel de kwalificatie als de race af. Waar het in de tijdentabellen goed te zien is wie het snelste over één ronde was, is het op basis van televisiebeelden lastiger om de snelheid voor de zondag in te schatten. F1Maximaal.nl dook in de cijfers en deelt de data.
In de eerste vrije training was Ferrari nog competitief met de eerste en derde tijd, terwijl McLaren uitblonk in de tweede sessie, met de snelste tijd van Lando Norris, ruim twee tienden sneller dan Max Verstappen, die met tweemaal de tweede tijd de constante factor in het geheel vormde. In de kwalificatiesimulatie liet Verstappen nog veel tijd liggen in de openingssector, maar dat beeld was in de racesimulatie totaal anders.
In de racesimulatie was de Limburger juist erg sterk in de eerste en de laatste sector, terwijl hij over één ronde vooral in het middelste deel van de ronde erg snel was. Hierbij kan onder meer het verschil in bandenkeuze een rol gespeeld hebben. Zoals in onderstaande tabel te zien is, maakte McLaren al aan het begin van de sessie een afwijkende keuze met de harde band, waardoor het team - in tegenstelling tot de andere drie topteams - nog maar één set harde banden op zondag heeft. Red Bull Racing koos met beide coureurs voor de mediumbanden, terwijl Lewis Hamilton de vreemde eend in de bijt was met de zachtste band bij zijn racesimulatie.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Is Pérez terug?
Het is lang geleden sinds Sergio Pérez vooraan terug te vinden was in ofwel een kwalificatiesessie ofwel een race, maar op basis van de vrijdag lijkt de Mexicaan te mogen hopen op een goed resultaat in Hongarije. Teambaas Christian Horner sprak al over de beste vrijdag van Pérez sinds China - zijn laatste podiumplek - en dat valt op basis van de cijfers goed te begrijpen. De Mexicaan zette de vierde tijd neer, maar was in de racesimulaties zelf het snelste van iedereen. Hij was zelfs een kleine drie tienden per ronde sneller dan Verstappen.
De Nederlander was na de sessie dan ook nog niet geheel tevreden. Met een gemiddelde van 1:24,220 was hij ook wat langzamer dan uitdager Lando Norris. De Brit reed dus met de harde banden en kwam tot een gemiddelde van 1:24,145. Zijn laatste twee ronden uit zijn racesimulatie waren het langzaamste, en gezien de beperkte bandendegradatie op die harde banden lijkt het onwaarschijnlijk dat dit het gevolg was van slijtage, maar zal het eerder met verkeer te maken hebben gehad. Zonder die twee slotronden zou Norris op 1:23,986 gemiddeld uitgekomen zijn, met dus een andere bandencompound dan het Red Bull-duo.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Waar Red Bull vaak het probleem heeft gehad dat het slechtst één ijzer in het vuur heeft in de strijd vooraan, wijzen de data erop dat dit patroon dit weekend mogelijk omgedraaid kan worden. Waar Pérez competitief lijkt, en zo mag hopen op het redden van zijn toekomst bij het team, kan datzelfde niet van Oscar Piastri gezegd worden. De jonge Australiër was beduidend langzamer dan teamgenoot Norris, en was zelfs de traagste man van de topteams. Ook hierbij geldt: Piastri reed wel op de harde banden.
Wat kunnen Mercedes en Ferrari?
Hoewel Ferrari een goede eerste sessie had, was de tweede training beduidend minder. Charles Leclerc crashte, en zorgde daardoor ervoor dat de andere coureurs minder tijd hadden voor een long run - vandaar ook de vrij korte racesimulaties, waarbij het gevoel met de band wél getest kon worden, maar de bandenslijtage lastiger vast te stellen was in deze korte runs. Carlos Sainz moest het testwerk voor zondag namens Ferrari dus alleen oppakken. Hoewel hij de langste racesimulatie deed, wijzen zijn tijden erop dat Ferrari op zondag niet dezelfde vorm kan tonen als tijdens VT1.
Mercedes was het enige team dat ervoor koos om de strategie bij beide coureurs te splitsen. Mogelijk maakte Hamilton deze keuze, omdat er te weinig tijd was om een langere racesimulatie te rijden, en hoopte hij zo de bandenslijtage bij de zachte band te checken. Die bandenslijtage leek wel goed te zitten, maar de gemiddelde tijd was niet erg indrukwekkend, al is het vaak zo dat de zachtste band niet als goede optie geldt voor de race, vooral als het erg warm is. De 39-jarige Brit blonk wel uit met zijn zeer constante tijden, met viermaal een 1:24,6 op rij. Teamgenoot George Russell reed wel op de mediumbanden, en kwam hiermee tot een 1:24,4. Daarmee lijkt Mercedes op basis van de vrijdag wat minder competitief te zijn dan Red Bull en McLaren, zeker aangezien het Duitse team vaak de motor wat verder opendraait op de vrijdagen.
Pakt Verstappen de overwinning in Hongarije? Krijg 50x je inzet en claim de Golden Odds! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties