In ‘De race van Verstappen’ wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. Verstappen kreeg het in Mexico weer aan de stok met Lando Norris en werd ditmaal door de stewards aangewezen als schuldige in de incidenten. De Nederlander ontving wat tijdstraffen, en reed na zijn pitstop eigenlijk in niemandsland. Net als in de editie van Austin worden de boordradio's van Lando Norris in het gevecht ook weer meegenomen.
Verstappens weekend in Mexico begon vrij dramatisch, aangezien de Nederlander in de eerste en tweede vrije training slechts een handjevol rondes heeft weten te rijden. Vanwege motorproblemen betrad hij op vrijdagmiddag het asfalt na wat aftastende ronden niet meer, waardoor hij bijna blind de kwalificatiedag in moest. Op zaterdagochtend stond er daarom een behoorlijk programma voor hem klaar, zodat hij nog wat long runs en kwalificatiesimulaties kon doen. Het was hem gelukt om dat voor elkaar te krijgen, dus enige voorbereiding was er nog wel.
Tijdens de kwalificatie kwam Verstappen goed uit de startblokken en wist hij zich elke keer in de top te mengen, maar het was wel duidelijk dat McLaren en Ferrari behoorlijk snel waren. Voor Red Bull Racing en de Britse renstal was er na Q1 teleurstelling dat de teamgenoten van Verstappen en Norris, Sergio Pérez en Oscar Piastri, er al uit lagen. In Q3 opende Verstappen sterk met een 1:16,368, waarmee hij zo'n zes tienden sneller was dan Norris. Hoe dan ook moesten de coureurs nog een tweede run doen, dus was de poleposition allesbehalve binnen. Uiteindelijk was hij dan ook niet de snelste, maar wel bijna. Hij wist Norris op zaterdag in ieder geval te verslaan.
P2 niet verkeerd na zo'n rampzalige vrijdag
De ronde waarmee Verstappen opende, en waarmee hij veel sneller was dan de concurrentie, werd echter verwijderd vanwege track limits. De drievoudig wereldkampioen stond vervolgens dus onder een nog grotere druk om een goede tweede run te leveren. Met nog vijf minuten op de klok stonden vrijwel alle coureurs binnen, en hadden de Ferrari's de leiding in de tijdentabel overgenomen. Titelrivaal Norris stond op dat moment vijfde, hij kwam acht tienden tekort op Carlos Sainz, die de voorlopig snelste tijd in handen had. Twee minuten later ging Verstappen er weer op uit om de laatste run van Q3 te doen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ingenieur Gianpiero Lambiase hield Verstappen, zoals altijd, op de hoogte van wie waar zat en wie op dat moment al bezig was met een snelle run. Niet veel later ging hij zelf bezig met een vliegende ronde. Vermoedelijk verbaasde hij vriend en vijand met zijn tijd die hij eruit wist te persen, die hem een P2 opleverde voor de startgrid van zondag. 'Goed gedaan, Max. Supergoed hersteld nadat de vrijdag door het putje gespoeld kon worden', zei Lambiase. 'Ja, bijna helemaal door het putje. Hier ben ik na vrijdag wel blij mee!', antwoordde Verstappen, die op zondag tussen Sainz en Norris mocht starten.
Norris nog niet dichtbij genoeg: 'Heeft geen DRS'
De tweede startplek op een circuit met een behoorlijk lange run naar de eerste bocht is vanzelfsprekend zo verkeerd nog niet, aangezien hij sowieso zou kunnen profiteren van de slipstream van Sainz. Echter hebben vorige edities van de Grand Prix van Mexico al laten zien dat het ook flink mis kan gaan in die eerste bocht. Verstappen was echter goed weg en wist Sainz zelfs in te halen in bocht 1. Sainz schoot even door, maar gaf de plek ook snel weer terug. 'Ik zat ervoor', meldde Verstappen, voor de zekerheid, al was dat niet nodig, aangezien Sainz zich weer achter Verstappen voegde. Lang kon hij niet van zijn leiding genieten.
Yuki Tsunoda was tegen Alexander Albon aangereden en daardoor moest de safetycar op de baan komen. 'Kijk uit in bocht 1, Tsunoda is eraf gegaan en er kan nog wat rommel liggen', waarschuwde Lambiase. Het duurde even voordat de auto's van Tsunoda en Albon van de baan getakeld waren. 'Alex is ook gestopt, hij staat links van je waar je nu langs komt', zei de ingenieur. 'Ze moeten nog wat beter schoonmaken, er liggen wat scherpe stukjes', zei Verstappen. 'Oké, begrepen. Blijf aan de voorbanden werken', gaf Lambiase mee. 'Blijf eraan werken', herhaalde hij. 'The best you can', werd Verstappen aangemoedigd.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
In de achtste ronde van de race ging de safetycar weer naar binnen. 'Je voorbanden zijn goed opgewarmd nu, trouwens. De safetycar is nu weer in de pitstraat', voegde Lambiase eraan toe. Verstappen besloot in Foro Sol ervan door te gaan, waardoor hij een kleine voorsprong had met het opgaan van het rechte stuk. Hij wist Sainz nog een ronde voor te blijven, maar daarna besloot de Spanjaard een gewaagde inhaalactie te doen. De Ferrari-coureur dook aan de binnenkant in bocht 1 en nam de leiding in de wedstrijd weer over. 'Norris is nog buiten je DRS', informeerde de ingenieur, aangezien de McLaren-coureur nu achter Verstappen zat.
Game on: 'Deze gast is gevaarlijk!'
In de tiende ronde van de race had Norris wel DRS, en kwam hij snel dichterbij. Hij probeerde het in de eerste bocht, net als Sainz, maar daar gooide Verstappen de deur dicht. Norris probeerde het nog een keer in bocht vier. Beide coureurs remden erg laat, en Verstappen leek ook uit te moeten wijken voor Sainz, bij wie hij bijna in de versnellingsbak zat. Daarbij duwde hij Norris wijd, die hem aan de buitenkant probeerde in te halen. Hierover zei Verstappen echter niets. Norris had daar wel een mening over. 'Ik zat er de hele tijd voor, de hele bocht', liet hij weten. 'Begrepen, we kijken er nu naar', antwoordde McLaren-ingenieur Will Joseph. Norris sneed vervolgens de bocht af, en belandde voor Verstappen op het asfalt.
Daar was Verstappen het niet mee eens, hij vond dat Norris de plek terug moest geven. Hij besloot zelf zijn plek terug te pakken in bocht 8, en deed dat op een vrij hardhandige manier. Daarbij sneed hij de bocht zelf ook af. Tijdens deze ronde was het bij Red Bull stil op de boordradio. Lambiase zei dus ook niks. Bij McLaren was er genoeg te bespreken. 'Deze gast is gevaarlijk!' riep Norris. 'Ik moest gewoon een crash vermijden, net als de vorige keer', refereert de Brit aan Austin. 'Ik beland in de muur op deze manier', voegde hij eraan toe. 'We kijken, we kijken', verzekerde Joseph. 'Ja, maar het zijn twee verschillende incidenten', benadrukt Norris.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen kreeg eerst een tiensecondenstraf omdat hij Norris in bocht 4 buiten de baan had geduwd. 'Max, for your information, je hebt een tiensecondenstraf gekregen voor het incident met Lando in bocht 4. Dus, head down', zei Lambiase. 'Tien?' zei Verstappen. 'Dat is best indrukwekkend', klonk de Nederlander. 'Er werd veel geklaagd, erg veel', reageerde Lambiase. Ondertussen meldde McLaren ook aan Norris dat Verstappen een straf had gekregen voor bocht 4. Verstappen had inmiddels andere zorgen, zijn banden deden het niet zo goed meer. 'Mijn linkerachterband ziet er niet zo goed uit, ik weet niet hoe het met de andere banden zit', zei hij.
Verstappen vindt het toch maar apart: 'That's silly, man'
Norris zat nog steeds achter hem, maar hij bleef buiten DRS. Of hij dat deed voor de banden of omdat hij liever niet nog een keer een aanvaring met Verstappen wilde, is niet bekend. Verstappen zette zijn race echter niet bepaald geboeid voort, maar keek er toch een beetje van op dat alleen hij werd bestraft in de twee incidenten. Later bevestigde Lambiase dat Verstappen nog een tiensecondenstraf had gekregen voor bocht 8. 'Dat is voor leaving the track and gaining an adavantge', legde Lambiase uit. 'Oké, maar hoe zit het dan met hem in bocht 4? Dat is dan oké? That's silly, man', zei Verstappen, met kritiek op de stewards.
Verstappen kon de pace van de Ferrari's echter niet bijhouden, en begon steeds meer te worstelen met zijn banden. Hij waarschuwde in de 25ste ronde dan ook dat hij niet zo heel lang meer door zou kunnen gaan. Norris kwam echter wel weer binnen DRS, en bereidde McLaren zich mentaal voor op duel nummer twee. 'Als je Max veilig kan passeren, ga ervoor', zei Joseph. Net toen Norris dichtbij kwam, haalde Red Bull de drievoudig wereldkampioen naar binnen. Hij schakelde over op de harde band en loste direct zijn straf van in totaal twintig seconden in. Verstappen kwam op P15 terug op de baan. Na een aantal ronden op de harde band kon hij al concluderen dat de band niet ging werken voor hem. 'Ik heb zoveel moeite met het remmen in de bochten. Ik heb echt geen grip', liet Verstappen weten.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Twee ronden later kreeg Lambiase hetzelfde bericht te horen. 'De banden werken niet, ze grijpen (het asfalt, red.) niet', zei hij. Op Verstappens onboards was ook te zien dat hij moeite had met de auto, met name in de bochten. De RB20 leek veel te glijden en erg instabiel te zijn. Daar kon Lambiase niet echt wat aan doen, ook een aanpassing aan de afstelling werkte niet. Rond de veertigste ronde van de race had Verstappen wellicht enige hoop dat het zou gaan regenen. Het werd erg donker boven de baan. Het zou zeker voor wat opschudding zorgen, en hem uit het niemandsland halen waarin hij zich bevond: achter beide Mercedessen en voor Kevin Magnussen.
Verstappen blijft klagen over grip
'Het wordt echt donker', zei Verstappen, die de wolken boven het Autódromo Hermanos Rodríguez wel zag hangen. 'Er zullen geen buien vallen, Max', zei Lambiase. 'Het gat naar Hamilton is 7,6 seconden, zijn laatste ronde was een 21,0', informeerde de ingenieur. 'Russells laatste ronde was een 21,3.' Russell had echter voorvleugelschade en Hamilton wilde zijn teamgenoot graag inhalen, dus Verstappen lag op de loer om van enige chaos nog te profiteren. Daar kwam echter niets uit, Hamilton wist Russell op een normale manier te passeren, waarbij er niets gebeurde. Verstappen kon ook niet inlopen op de Mercedessen. Hij bleef het lastig hebben op de harde band.
'Je verliest vooral tijd in bochten 3 en 12', zei Lambiase. 'Ik heb totaal geen grip', zei Verstappen, wat direct verklaarde waarom hij in die bochten veel tijd verloor. Wederom kon Lambiase niet helpen. Het gat met Hamilton voor hem werd alleen maar groter, waardoor Verstappen de rest van de race alleen maar kon blijven doen wat hij al deed: alles zo goed mogelijk managen en de auto over de finish krijgen, in de punten. Vooraan begon Norris richting de Ferrari's te sluipen, en was de kans groot dat hij de tweede plek nog ging pakken. De overwinning leek hij uit zijn hoofd te kunnen zetten. Verstappen heeft dat in principe kunnen voorkomen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Horner niet eens met de straffen: 'Waren wel wat zwaar'
In de laatste twintig ronden van de race had Verstappen dan ook weinig te melden over de boordradio. Hetzelfde gold voor Lambiase, die alleen af en toe wat engine modes doorgaf, en Verstappen begeleidde betreffende het gat voor en achter hem. Russell was de Mercedes die voor hem reed nadat Hamilton zijn teamgenoot in had gehaald, maar dat gat was groot genoeg voor Verstappen om niet na te hoeven denken over een aanval. Achter hem kwam Oscar Piastri wel dichter bij, maar er waren niet genoeg ronden over voor de Australiër om binnen een paar seconden van Verstappen te komen.
Uiteindelijk moest Verstappen het doen met P6. 'Dit was een lastige middag, Max', klonk Lambiase toen Verstappen over de streep kwam. 'We gaan ernaar kijken, vooral die tweede stint', zei de ingenieur. 'Ja, ook naar die eerste, want die medium voelde ook raar aan', zei Verstappen. Teambaas Christian Horner sprak Verstappen ook nog toe. 'Het was een frustrerende race, Max, maar je hebt alles gegeven. De straffen waren zeker aan de zware kant', vond de teambaas. Bij McLaren waren ze blij met P2. 'Ik denk niet dat ik om meer had kunnen vragen. Het was een goede race. Ook een... interessante. Goede punten, bedankt, iedereen', luidde de afsluitende radio van Norris.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties