Max Verstappen heeft geen vrienden gemaakt in Mexico. Bij de start greep hij zoals haast altijd in het Noord-Amerikaanse land de leiding, maar vervolgens kwam hij flink wat snelheid tekort, en wilde hij zijn verlies duidelijk niet nemen. Christijan Albers vindt de manier waarop momenteel in de Formule 1 geracet wordt zonde, en hoopt dat de coureurs het zelf kunnen oplossen, in plaats van een angstcultuur te accepteren.
Sinds 2017 is Verstappen zeven keer vanuit de top drie gestart in Mexico: tweemaal als eerste (waaronder één herstart na een rode vlag), driemaal als tweede, en tweemaal als derde. In elk van deze zeven gevallen kwam de regerend wereldkampioen als eerste uit de eerste bochtencombinatie. Ook in 2024 maakte Verstappen die verwachtingen weer waar. 'Max had echt een geniale start', zo opent Albers zijn analyse bij de Formule 1-podcast van De Telegraaf.
'Carlos Sainz had niet eens een hele slechte start, alleen misschien een beetje wielspin', vervolgt de Eindhovenaar. Verstappen zat al snel aan de binnenkant van Sainz, die daardoor niet meer kon verdedigen. 'Max heeft zijn kans daar met beide handen gegrepen, en tot de tweede en derde bocht niet meer afgegeven.' Daarna volgde als snel een Safety Car, waardoor Verstappen enkele ronden aan de leiding kon rijden.
Pérez prutst in Mexico
Waar er bij Verstappen nog lichtpuntjes waren, kon dat van Pérez absoluut niet gezegd worden. 'Ik vond Pérez wel weer uitermate slecht. Hij zat er echt helemaal niet in, misschien ook vanwege de druk van de thuisrace. Zoiets gun je iemand ook niet in een thuisrace', zo leeft Albers wel met de 34-jarige coureur mee, die als achttiende kwalificeerde, een valse start maakte, en als hekkensluiter over start-finish kwam met bijna twee ronden achterstand.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Vooral die valse start vindt Albers onbegrijpelijk. 'Het is ongelofelijk. Dat is toch niet normaal? Denk je dat hij het wel geweten heeft, of zou hij gewoon zijn poot stijf gehouden hebben via de boordradio?' vraagt Albers zich af, die zich haast niet kan voorstellen dat de Mexicaan niet doorhad dat hij een meter te ver naar voren stond. 'Dit was gewoon dramatisch van hem. Daarna was hij nog redelijk op stoom', aldus Albers over de openingsfase van de race van Pérez, 'maar als je achteraan start, is het ook makkelijker om door het veld heen te komen. Hij had wel een goede start, en dat extra metertje maakte het verschil niet.'
Duels anno 2024
Albers vestigt de aandacht vervolgens weer op Verstappen, waarbij duidelijk wordt dat Albers wel de nodige irritaties heeft. Dan gaat het niet eens over het gevecht met Carlos Sainz, maar over hoe Verstappen de start benadert. 'Bij de start liet Sainz hem er ook netjes ernaast staan, maar Max liet de auto weer naar buiten lopen. Dat wordt een beetje de nieuwe standaard in de Formule 1', baalt Albers. In Austin deed Verstappen hetzelfde bij Norris. Afgelopen decennium deed Lewis Hamilton dit ook regelmatig bij met name Nico Rosberg, maar Verstappen heeft er steeds vaker de norm van gemaakt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Dat vindt Albers jammer. 'Ik word er een beetje moedeloos van, om eerlijk te zijn, dat ze moedwillig de auto naar buiten laten lopen, om andere auto's van de baan af te drukken. Dat was vroeger niet, want toen lagen er te veel marbles om buitenom in te halen. Dat is tegenwoordig wel wat anders, maar het begint nu wel veel te worden.' Albers vindt het jammer dat coureurs nu haast geen mooie gevechten meer met elkaar kunnen aangaan.
Collega's moeten wraak nemen
Albers hoopt dat de coureurs het zelf oplossen. 'De mensen die dit steeds doen, moeten gewoon eens goed van de baan gereden worden', zegt hij over de handelswijze van Verstappen, die andere coureurs nauwelijks ruimte gunt. Albers vreest echter dat coureurs niet meer buitenom durven te gaan, wat waarschijnlijk precies is wat Verstappen wil bereiken. 'Het probleem is dat je nu een angstcultuur krijgt. Je blijft dit houden, en het ouderwetse is helemaal weg.'
'Ik snap dat je met de tijd mee moet gaan, maar die regel slaat nergens op, dat weten die coureurs ook.' Albers wijst erop dat de regels nu veelvuldig misbruikt werden in Mexico, en dat dit alleen maar erger zal worden. 'Als je de auto gewoon laat rollen, ben je altijd als eerste bij de apex. Je moet alleen zorgen dat je met één wiel op de baan blijft. Als je buitenom gaat, lig je op de penaltystip. Dat is het grote probleem. Je blijft dit soort discussies houden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties