Commentator Olav Mol heeft zich enorm opgewonden over het feit dat Max Verstappen in Mexico tot twee keer toe een straf van tien seconden kreeg. Mol gebruikte verschillende documenten om zijn pleidooi te houden, waarbij hij op het zeer inconsistente optreden van de FIA wijst. De man van Ziggo Sport hoopt dat Red Bull Racing 'de ballen heeft' om protest aan te tekenen, waarbij Mol denkt dat het team kans maakt om de gehele Grand Prix nietig te laten verklaren.
In het Race Café van Ziggo Sport grijpt Mol de kans om uitgebreid in te gaan op het zeer zwakke optreden van de FIA. De commentator ziet grote verschillen tussen de Grand Prix van de Verenigde Staten en de Mexicaanse Grand Prix. Na de Grand Prix in Texas was er veel te doen over de straf voor Lando Norris, die Max Verstappen buiten het circuit inhaalde. Max Verstappen kreeg het verwijt van oud-wereldkampioen Jenson Button dat hij 'de regels wel heel goed kende', en verschillende analisten van Sky Sports F1 riepen op dat de regels aangepast moesten worden.
In Mexico liepen de gemoederen dan ook hoog op tijdens een drivers' meeting waarbij de rijstijl van Verstappen centraal stond. De FIA bevestigde dat het de regels wil gaan aanpassen, maar dit is nog niet gebeurd. Het bestuursorgaan wil dit voor 2025 regelen, en is van plan om in het weekend van Qatar met nieuwe richtlijnen te komen.
Lees ook
Horner krijgt de les gelezen door oud-kampioen: 'Jouw coureur begrijpt de regels wel heel goed'
Verstappen is het gezeur moe: 'Ik heb het verkeerde paspoort'
Levendige drivers' meeting: 'Directe woordenwisselingen tussen Norris en Verstappen'
Mol grijpt twee voorbeelden aan
Mol begint goed voorbereid aan zijn pleidooi, en heeft FIA-documenten bij de hand, waarin de straffen uitgelegd staan. 'Ik begin met de Amerikaanse Grand Prix van vorige week, en de Mexicaanse Grand Prix van deze week. Hier staat: 'Forcing car number 77 off the track', zegt Mol over de straf van George Russell in Texas, bij het inhalen van Valtteri Bottas. 'Russell krijgt in de Verenigde Staten een straf van vijf seconden, maar in Mexico krijgt Verstappen een straf van tien seconden.'
'Bij Russell staat er verder niks bij, maar bij Verstappen staat erbij dat tien seconden de standaardstraf is in dit soort gevallen', voegt Mol toe, die erop wijst dat het bij Russell ook de standaardstraf zou moeten zijn, omdat er niet specifiek bij staat dat de Brit een lichtere straf gekregen zou hebben. Toch verschillen de beide tijdstraffen. 'Red Bull heeft een punt om die hele wedstrijd nietig te laten verklaren, want dit is dus niet de standaardstraf', vindt Mol, die dat vervolgens verder uitlegt.
Herbert maakt zich er makkelijk vanaf
'Dat was het eerste punt. Dan gaan we nu naar het tweede punt', vervolgt de commentator, die weer twee blaadjes tevoorschijn tovert. 'Ik vind het ook leuk om dit uit te zoeken', lacht Mol. 'Hier staat bij een document uit de Verenigde Staten dat Norris het circuit verlaat en een blijvend voordeel pakt. In het document van Mexico staat ook leaving the track and gaining an advantage. Er staat niet eens bij welke auto dit is', zo uit Mol zijn frustraties over de onvolledigheid van het document uit Mexico. 'Lando Norris krijgt vijf seconden in de Verenigde Staten, en Verstappen krijgt tien seconden in Mexico.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'De stewards hebben gekeken naar video, CCTV, en onboardbeelden', zegt Mol over de straf van Verstappen. 'In de Verenigde Staten staat er dat de stewards gekeken hebben naar positionering van de auto's, data van de marshalls, de data van beide auto's, de televisiebeelden, onboardbeelden, en het radioverkeer.' Mol geeft daarmee aan dat de wedstrijdleiding in Texas veel grondiger te werk ging dan in Mexico. In Mexico keerde Johnny Herbert terug als steward, nadat Derek Warwick het in Austin eenmalig overnam. Verder was Herbert sinds de zomerstop elke keer de voormalige coureur bij de stewards.
Het valt dan ook op dat de documenten in Mexico incompleet waren. Wel stond er dit weekend onder de straffen van Verstappen dat dit de standaardstraf was. 'In de Verenigde Staten staat er niks onder, maar in Mexico staat eronder dat dit de standaardstraf is voor leaving the track and gaining a lasting advantage. Dat staat bij het ene blaadje er wel onder, en bij de andere race niet. FIA, f*ck you!' roept Mol uit, die op applaus getrakteerd wordt.
Wedstrijdleiding beïnvloed
'Dit kan niet. Het gaat mij hier niet om de attentie, maar om de intentie', legt Mol uit. 'Ze zeggen zelf dat dit de standaard is. Dan hadden ze moeten zeggen dat die de standaardstraf sinds afgelopen vrijdag is, maar dat doen ze niet, dus zijn die gasten de hele week beïnvloed door al dat gekloot en gelul in Engeland over die inhaalactie in Austin', zo wijst hij op de invloed van de Britse media. 'Ik ben er klaar mee, dit kan echt niet. Ze spreken zichzelf in twee documenten honderd procent zeker tegen. Dat kan niet!'
'Ik heb niet gezegd dat de straffen onterecht waren, maar de hoeveelheid is twee keer zoveel', legt Mol uit. 'Dan moeten ze niet zeggen dat dit de standaardstraf is. Dat kan niet. Ze hebben erover gepraat, maar er is nog geen verandering in de reglementen gekomen. Ze hadden dan moeten zeggen dat dit sinds vrijdag de standaardstraf is. Dat hebben ze niet gedaan, dus Red Bull zou hier een case hebben, als ze de ballen ervoor hebben', zegt Mol over zijn mening dat Red Bull de hele race nietig kan laten verklaren. 'Ze zeggen zelf dat het de standaardstraf is, dus ze zeggen niet dat dit erger is. Ze lullen dus uit hun nek.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties