Levendige drivers' meeting: 'Directe woordenwisselingen tussen Norris en Verstappen' Formule 1
Formule 1

Levendige drivers' meeting: 'Directe woordenwisselingen tussen Norris en Verstappen'

Levendige drivers' meeting: 'Directe woordenwisselingen tussen Norris en Verstappen'

Er stond veel op het spel in het duel tussen Lando Norris en Max Verstappen in de Verenigde Staten, en dat was ook te zien aan de manier waarop Verstappen verdedigde tegen zijn concurrent. Verstappen trok uiteindelijk aan het langste eind, want op legale wijze verdedigde hij zijn plek, terwijl Lando Norris na het inhalen buiten het circuit een tijdstraf kreeg, en weer terugviel tot de vierde stek. Ook een protest van McLaren leverde niks op. Nu blijkt de FIA toch de richtlijnen te willen aanpassen op basis van het incident.

Vooral veel Britse analisten wonden zich op over het incident, en de wijze waarop de stewards het afhandelde. Jenson Button, Karun Chandhok, en Martin Brundle, stuk voor stuk werkzaam voor Sky Sports F1, gaven aan dat de regels niet goed zijn, en dat Verstappen deze regels uitbuitte. Button verweet Red Bull Racing-teambaas Christian Horner: 'Jouw coureur kent de regels wel héél goed.' De voormalig wereldkampioen wilde graag dat de richtlijnen worden aangepast, en dat lijkt nu ook te gaan gebeuren.

Norris en Verstappen gaan discussie aan

Verstappen stoorde zich eraan dat er zoveel te doen was geweest over het incident. 'Ik heb het verkeerde paspoort', zo maakte hij duidelijk dat hij in het grotendeels Britse wereldje in het nadeel is, vooral met een rivaal uit Engeland. Er is voorlopig ook nog geen einde gekomen aan de discussie over het gevecht tussen beide titelkandidaten. 'Het was een levendige drivers' meeting in Mexico op vrijdagavond, en er waren directe woordenwisselingen tussen Lando Norris en Max Verstappen over verdedigen en inhalen', vertelt Sky Sports F1-verslaggever Craig Slater. 'Ik heb wel begrepen dat ze kalm en respectvol tegen elkaar spraken.'

Slater deelt vervolgens wat er allemaal besproken werd in de vergadering voor de coureurs. 'De sportieve regels omtrent het inhalen, en hoe deze verbeterd kunnen worden, eisten de hoofdrol op in de discussie. De meerderheid van de coureurs vond dat die richtlijnen verbeterd moeten worden, en dat de evaluatie, die al gaande is, serieuzer moet worden', deelt de Britse journalist. 'De vergadering begon ermee dat de coureurs aan de FIA vroegen hoe de stewards tot een beslissing komen in situaties zoals die van Verstappen en Norris. Ze wilden het proces beter leren begrijpen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris max verstappen duel start vs usa cota 2024 15
Verstappen gunde Norris in Texas geen centimeter.

FIA gaat richtlijnen aanpassen

'Hoewel de FIA die uitleg gaf, gaf het bestuursorgaan ook toe dat de formulering van de richtlijnen voor het racen bijgewerkt zullen worden, en dat die bijgewerkte richtlijnen naar de coureurs zullen worden gestuurd, om hun mening over te geven', vervolgt Slater, die daarmee bevestigt dat deze regels aangepast zullen worden. 'Sommigen vonden dat de FIA hiermee haar fout toegaf, en dat de huidige richtlijnen het uitbuiten van mazen in de wet mogelijk maakte. De meerderheid vond het wel positief dat de FIA kritisch naar zichzelf kon kijken en veranderingen door kon voeren.'

Meerdere coureurs meenden ook dat Verstappen ook over de grens was gegaan in het gevecht. 'Een ander discussiepunt was of de stewards wel alle beschikbare regels gebruiken in situaties zoals die van Norris en Verstappen. Sommigen gaven aan dat de regel omtrent forcing another driver off track in dit geval nog steeds gehandhaafd moet worden. Zelfs als deze richtlijnen bestaan, zou forcing another driver off track volgens deze coureurs niet toegestaan moeten zijn. Er zou dus een verschil moeten zijn tussen de bocht op een acceptabele manier verdedigen, en het benaderen van de bocht met de bedoeling om een andere coureur van het circuit te duwen.'

GPDA blij met aanpassingen

Aan het einde van de vergadering zaten de FIA en de coureurs redelijk op één lijn. 'Uiteindelijk begrepen de coureurs wel dat de regels nooit perfect zullen zijn, maar ze zien graag dat de formulering van de regels verbeterd wordt, en dat de richtlijnen duidelijk worden. De FIA kaartte daarop aan dat deze richtlijnen op verzoek van de coureurs zijn samengesteld, en uiteindelijk ook zijn goedgekeurd door die GPDA, de rijdersvakbond.'

'GPDA-voorzitter Alexander Wurz zei dat ze het werk van de stewards waarderen en beseffen dat het een lastige taak is', aldus Slater, die een statement van de Oostenrijkse oud-coureur deelde. 'We waarderen dat we een gesprek hebben om de beslissingen consistenter te maken', aldus Wurz. 'Er is al sprake van consistentie, maar we zien als collectief dat er ruimte voor verbetering is. Niemand wil té veel regels zien, en we willen goede race-acties zien, en het algemene gevoel is dat we de richtlijnen voor 2025 zullen verbeteren.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws