Olav Mol vindt het verbazingwekkend dat Helmut Marko Yuki Tsunoda steeds strenger blijft beoordelen dan de andere coureurs van Red Bull. De Japanner behoorde tot de kandidaten om Sergio Pérez bij het hoofdteam te vervangen, maar bewees zichzelf in de afgelopen weekenden geen goede dienst, door te grossieren in onnodige fouten.
In het Race Café was Mol zeer kritisch op de wedstrijdleiding. 'De enige juiste beslissing die de wedstrijdleiding in de hele race genomen heeft', zegt Mol over het feit dat het startincident tussen Tsunoda en Alexander Albon niet verder onderzocht werd. Sinds Liam Lawson Daniel Ricciardo vervangen heeft, maakt Tsunoda opeens weer meer fouten. In Texas spinde hij nadat hij achter Lawson terechtkwam; in Mexico crashte hij in de kwalificatie, waardoor hij ook Lawsons kans ontnam om Q3 te halen, en in de race was het al binnen een kilometer voorbij.
Tsunoda zet zichzelf buitenspel
Mol vindt het lastig om in te schatten hoe zwaar deze fout Tsunoda door de teamleiding aangerekend wordt. 'Bij de kwalificatie dachten we ook al dat Marko zou zeggen dat het niet zo erg was, maar hij riep dat het superstom was van Tsunoda. Na de kwalificatiecrash brandde hij hem ook nog helemaal af, terwijl wij nog dachten dat Tsunoda het in ieder geval probeerde. Marko vond het superstom', aldus Mol. Marko verwijt het Tsunoda vooral dat hij onder druk fouten maakt, en wat dat betreft ziet het voor de coureur van Visa Cash App RB niet goed uit dat hij opeens in de laatste twee weekenden slechter is gaan presteren.
Sainz grijpt zijn kans
Vooraan was het Carlos Sainz, die zijn uitstekende vorm bekroonde met een onbedreigde Grand Prix-zege. Daarmee is hij de zesde coureur in 2024 met meerdere overwinningen. Mol vindt echter wel dat de prestatie van Sainz in perspectief moet worden geplaatst. 'Hoe pijnlijk ik het ook vind om te zeggen: Sainz heeft foutloos gereden, maar het toont helaas in de Formule 1 aan, dat je kunt winnen als je de snelste auto hebt en je geen fouten maakt. Dat doet hij dan wel heel goed, maar de lijn die Ferrari heeft ingezet, zorgt ervoor dat Sainz kan winnen', zo wijst Mol er vooral op dat Ferrari opeens het te kloppen team is.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De autosportcommentator moet wel toegeven dat Sainz tijdens de race ook erg scherp was. Bij de start pakte de Ferrari-coureur zijn verlies, om na de Safety Car al snel weer terug te slaan met een diepe uitremactie in de eerste bocht. 'Het was gewoon een prima move. Verstappen weet ook echt wel wat zijn race pace is. Hij voelt echt wel dat het lastig wordt. Als hij Sainz ziet komen, denkt hij alleen aan Norris. Die reed nog achter hem, dus dat vond hij op dat moment prima.'
Dat duurde echter niet lang, want een ronde later greep ook Lando Norris zijn kans, al verdedigde Verstappen duidelijk harder tegenover de Brit. Mol vermoedt dat Verstappen heel goed besefte dat hij straffen riskeerde. 'Ik durf nog verder te gaan. Door die hele discussie heeft hij gedacht: er is één ding dat ik niet ga doen, en dat is mijn rijstijl aanpassen, dus laat ze maar komen. Hij heeft hetzelfde gedaan als vorige week. Hij weet echt wel wat hij doet. Of hij voor de Mercedessen had kunnen blijven zonder straffen, had ik nog maar moeten zien of hij dat vast had kunnen houden.' Verstappen was in de tweede stint langzamer dan beide Mercedes-coureurs en ook Kevin Magnussen liep in op Verstappen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties