In de rubriek F1 in het kort houdt F1Maximaal.nl u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.
Audi versterkt zich met voormalig Ferrari-strateeg
Op de achtergrond is Audi druk bezig om het team voor 2026 vorm te geven en nadat eerder Mattia Binotto en Jonathan Wheatley al werden vastgelegd, heeft het Duitse merk nu ook Ignacio Rueda, die in het verleden onder meer hoofdstrateeg was bij Ferrari, over weten te halen om aan de slag te gaan bij het team dat de positie van Stake F1 na volgend seizoen in zal nemen op de F1-grid. Rueda gaat bij Audi de rol van sportief directeur op zich nemen.
Marko bevestigt het slechte nieuws voor Verstappen: gridstraf op komst
Max Verstappen gaf het zelf na de race al aan: hij zou het seizoen vermoedelijk niet uit kunnen rijden met zijn huidige motoren. Teamadviseur Helmut Marko heeft nu bevestigd bij F1-Insider dat Verstappen er dit seizoen nog aan moet geloven. 'We hebben geen keuze meer, want we hebben nu een nieuwe motor nodig.' Verstappen kampte in Mexico al met motorproblemen, en reed de rest van het weekend met een power unit die qua topsnelheid duidelijk tekortkwam. Als Verstappen alleen een nieuwe verbrandingsmotor nodig heeft, kost hem dat vijf plekken op de startopstelling. Als ook andere onderdelen vervangen moeten worden, gaat dit met tien plekken extra per onderdeel. Vermoedelijk heeft Verstappen aan een nieuw verbrandingsmotor genoeg, en zal deze straf in Brazilië gepakt worden.
Verstappen de jongste op de rijkenlijst
De Telegraaf meldt dat Max Verstappen als 27-jarige de jongste is in de nieuwste Quote 500, de nationale rijkenlijst. De hekkensluiter in deze lijst is goed voor 130 miljoen euro. Verstappen zou al goed zijn voor 210 miljoen euro. De lijstaanvoerder is Charlene de Carvalho-Heineken met een kapitaal van 12,1 miljard euro.
Verstappen krijgt strafpunten op zijn licentie
De straf voor Verstappen is blijven staan. De wedstrijdleiding heeft het document met correctie gepubliceerd, waarbij de Nederlander ook voor het eerste vergrijp tien seconden straf krijgt. Daarnaast deelde de FIA twee strafpunten uit aan Verstappen, die voor het tweede, zwaardere incident opvallend genoeg geen strafpunten op zijn licentie kreeg. Het totaal van Verstappen staat nu op zes punten, al verliest hij over drie weken twee punten die hij afgelopen seizoen in Las Vegas kreeg.
FIA trekt document over straf Verstappen terug
Max Verstappen kreeg in Mexico twee straffen van tien seconden. Waar de tweede straf duidelijk terecht was, werd Verstappen bij het eerste moment misschien wat te hard aangepakt. Hoewel Verstappen de straf al heeft ingelost, trok de wedstrijdleiding het document van het eerste incident na afloop van de race terug. Waarom dit het geval is, is vooralsnog onduidelijk. Mocht de straf alsnog ingetrokken worden, blijft Verstappen overigens wel zesde in de einduitslag.
Van Overdijk doet Zandvoort-gerucht af als onzin
Er wordt al langer over gesproken dat Zandvoort na 2025 mogelijk gaat rouleren met de Grand Prix van België. Circuit-directeur Richard van Overdijk werd er door Viaplay op gewezen dat België volgens verschillende media geen interesse had om af te wisselen met de Grand Prix van Nederland, en dat Barcelona nu als alternatief wordt overwogen om mee te rouleren. Van Overdijk, die afgelopen weekend ook in Austin al aanwezig was, was heel duidelijk over dat gerucht: 'Complete onzin.'
Ocon start vanuit de pitstraat in Mexico
Esteban Ocon kende in Mexico een slechte kwalificatie met een negentiende tijd. De Fransman zal echter niet plaatsnemen achter Sergio Pérez en Oscar Piastri, maar begint vanuit de pitstraat aan de race. Alpine greep de gelegenheid aan om de afstelling van Ocon aan te passen, waardoor hij gedwongen is om aan de race vanuit de pitstraat te beginnen. Daarnaast werd Ocon van nieuwe motoronderdelen voorzien, wat hem anders een gridstraf had opgeleverd. Bezemwagen Zhou Guanyu schuift daardoor een plekje op en start als negentiende.
Red Bull op de limiet na breken avondklok voor Verstappen
Red Bull heeft afgelopen nacht lang door moeten werken om de problemen bij Max Verstappen te verhelpen. Om de monteurs in bescherming te nemen, zijn ze 's nachts elf uur lang niet welkom in de paddock. In Mexico is dat tussen 21:30 uur en 08:30 uur lokale tijd. In een jaar tijd krijgt een team tweemaal een uitzondering. Red Bull maakte in Mexico gebruik van die tweede uitzondering, in een poging de motor van Verstappen te repareren. Dat lukte niet, waarna Red Bull een andere oude motor in de RB20 monteerde. Bij een volgende overschrijding van de avondklok volgt een straf, al is niet duidelijk wat die straf inhoudt. Mercedes zit in dezelfde situatie, nadat het lang bezig was met het repareren van de schade aan de W15 van George Russell.
Verstappen met andere motor na eerdere problemen
Max Verstappen zag zijn vrijdag in Mexico grotendeels in het water vallen vanwege problemen met een lek aan zijn turbo. Red Bull Racing probeerde het probleem meerdere malen zonder succes op te lossen. De Telegraaf-journalist Erik van Haren weet nu te melden dat Verstappen op de zaterdag in Mexico met een andere motor rijdt. Die motor zat wel al in de pool met motoren, en levert dus geen gridstraf op. Als de vrijdagmotor van Verstappen niet meer gerepareerd kan worden, vergroot dit wel de kans op een gridstraf later in het seizoen.
Bizarre gridstraf uitgedeeld in Mexico
In de eerste vrije training voor de Grand Prix van Mexico mochten vijf invallers een uurtje meedoen. Eén van die invallers was Robert Shwarzman. De vervanger van Zhou Guanyu haalde Yuki Tsunoda onder de gele vlag vanwege de crash tussen Alexander Albon en Oliver Bearman in, en werd op het matje geroepen. Shwartzman heeft geen enkel uitzicht op een stoeltje, maar kreeg voor het vergrijp wel vijf plekken gridstraf. Die straf geldt niet alleen voor Mexico, maar ook voor elke latere race waar Shwartzman aan meedoet. Die straf is dan ook zeer pijnlijk, omdat het hem zeer oninteressant maakt als eenmalige invaller.
Niet fitte jubilaris Alonso slaat mediadag over
Fernando Alonso neemt in Mexico voor de vierhonderdste keer deel aan een Grand Prix-weekend in de Formule 1, een absolute mijlpaal, maar zijn jubileumweekend is echter allerminst goed begonnen. De Aston Martin-coureur voelt zich niet helemaal fit en laat verstek gaan tijdens de mediadag. De Spanjaard hoopt vrijdag tijdens de tweede vrije training weer in actie te kunnen komen, in VT1 zou hij zijn AMR24 sowieso al afstaan aan reservecoureur Felipe Drugovich.
Antonelli mag in Mexico voor herkansing gaan in Mercedes-bolide
Kimi Antonelli zal aankomende vrijdag instappen in de Mercedes-bolide voor de eerste vrije training voor de Grand Prix van Mexico. De Italiaan maakte op Monza al een paar kilometers voor de Duitse renstal, maar door een crash werd het een zeer korte sessie voor de Formule 2-coureur. Ditmaal mag Antonelli in de auto stappen van Lewis Hamilton, nadat hij in Italië het stoeltje van George Russell kort overnam. Volgend jaar zijn Antonelli en Russell teamgenoten bij Mercedes.
Shwartzman krijgt kans bij Sauber in Mexico
Robert Shwartzman mag komend weekend de eerste vrije training voor zijn rekening nemen als vervanger van Zhou Guanyu. Shwartzman verving eerder dit jaar Valtteri Bottas al een uurtje in Zandvoort. De kans is groot dat we nog meer nieuwe namen gaan zien in Mexico, aangezien dit een van de laatste weekenden is met drie vrije trainingen. De tweede vrije training duurt daarnaast een half uur langer, en Las Vegas loont zich niet om reservecoureurs in te zetten.
Organisatie GP VS krijgt monsterboete van de FIA na incident
Na de finish van de Grand van de Verenigde Staten werd de organisatie van de race op het matje geroepen bij de FIA. Na de race waren er namelijk toeschouwers die tijdens de uitloopronde al de baan betraden. Een gevaarlijke situatie dus, en hiervoor krijgt de organisatie een gigantische boete opgelegd van de autosportfederatie. De promotor van de race moet namelijk 500.000 euro, waarvan 350.000 voorwaardelijk. Mocht dit incident nog een keer voorkomen voor 2027, dan moet de organisatie ook het voorwaardelijke bedrag betalen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties