Albon doet boekje open over dure crashes dit jaar: 'Daar hadden we onszelf mee' Formule 1
Formule 1

Albon doet boekje open over dure crashes dit jaar: 'Daar hadden we onszelf mee'

Albon doet boekje open over dure crashes dit jaar: 'Daar hadden we onszelf mee'

Alexander Albon heeft intussen al een paar jaar ervaring in de Formule 1. Je kan dan ook zeggen dat 2024 niet zijn beste jaar was, aangezien de Brits-Thaise coureur dit seizoen flink wat crashes had. Hij was de coureur met de meeste schade van het afgelopen jaar en kijkt dan ook terug op een ietwat pijnlijk seizoen. Volgens Albon werden de crashes alleen maar duurder door bepaalde aanpassingen van het team.

Albon parkeerde zijn auto afgelopen seizoen dus met regelmaat in de bandenstapels. Dat kwam volgens hem door een samenloop van omstandigheden. 'Er is een mix van fouten van de coureurs, er is een mix van andere problemen', begint de Williams-coureur. 'Ik zou het geen problemen met de auto noemen, maar bijvoorbeeld in Brazilië zijn er dingen waarbij het vanuit een technisch oogpunt een soort probleem voor de coureur is', aldus Albon.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

alexander albon crash brazilie williams 12
Albons Williams na zijn crash in Brazilië.

'Het zijn gewoon bepaalde systemen die we hebben veranderd. Dat maakt het op sommige gebieden heel lastig', vervolgt de coureur in gesprek met Motorsport.com. 'Samen hadden we bepaalde dingen beter kunnen doen en hadden we dat soort situaties kunnen voorkomen. We hebben gewoon heel wat dingen meegemaakt gedurende het jaar. In Melbourne hadden we veel schade. Suzuka natuurlijk ook', gaat Albon verder.

Albon verklaart de problemen 

De coureur benadrukt dat de kern van het probleem op een andere plek ligt. 'Als je kijkt, zit een gedeelte van het probleem bij het gewicht. We hadden bepaalde onderdelen die van metaal waren in plaats van carbon. Dat zorgde ervoor dat andere onderdelen van de auto kapot gingen. Hierdoor bleven we onszelf eigenlijk pijn doen, dus dat soort dingen zorgde ervoor dat we eigenlijk op een soort van achterstand kwamen gedurende het jaar', aldus de Williams-coureur.

Ook Williams-hoofdingenieur Dave Robson geeft uitleg over de situatie met de Williams van afgelopen seizoen. 'Ik weet niet zeker of die oorzaak-en-gevolgverklaring helemaal klopt, maar we hadden zeker wat metalen componenten op de auto die nu allemaal van carbon zijn en vanaf het begin al van carbon hadden moeten zijn', aldus de ingenieur. 'En dat verandert zeker de belasting die door het chassis gaat, dus dit gaat om de onderdelen van de voorwielophanging.'

'De reden hiervoor is dat je bijvoorbeeld een metalen stuurstang veel sneller kunt ontwerpen en bewerken dan je koolstofcomponenten kunt maken', stelt Robson. 'Als je dus achterloopt, is dat een manier om wat tijd in te halen. Je betaalt een kleine gewichtsboete voor het onderdeel zelf als het iets zoals een stuurstang betreft. Die zaten een tijdje op de auto en werden vervolgens snel geüpdatet. Zeker als je dat doet met sommige onderdelen van de voorwielophanging en je krijgt dan een zware impact, dan zijn de belastingen op het chassis iets anders. Dus ja, dat heeft waarschijnlijk bijgedragen aan enkele van de eerste problemen', concludeert de ingenieur.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws