Max Verstappen is Lando Norris dit seizoen vaak te slim afgeweest, maar volgens Robert Doornbos waren de rollen in Mexico omgedraaid. De voormalige Formule 1-coureur had data tot zijn beschikking van beide incidenten waar Verstappen voor bestraft werd, en denkt dat Norris Verstappen er in bocht 4 inluisde, waarna de Nederlander in bocht 8 het recht in eigen handen nam.
Verstappen beschikte op het Autódromo Hermanos Rodríguez over een te trage Red Bull, maar stuntte toch door op zaterdag de tweede startplek te pakken, nadat hij ook de vrijdag nog miste. 'Het is ongelofelijk knap, zijn weekend', oordeelt Doornbos in Crashen in de Keuken, een programma van Ziggo Sport. 'Achteraf blijkt dat die kwalificatie een nog betere prestatie was dan we dachten, want die auto zit er helemaal niet bij. In de race moet je terugvechten, want na zijn pitstop reed hij vlak voor zijn teamgenoot. Hij rijdt terug naar de top zes en zet zijn teamgenoot ook nog op een ronde achterstand.'
Norris buit situatie ideaal uit
In de race pakte Verstappen in eerste instantie nog de leiding, maar na de Safety Car werd al snel duidelijk dat hij kansloos was tegen de Ferrari's en titelconcurrent Lando Norris. De McLaren-coureur opende in ronde 10 de aanval, buitenom bij bocht 4. 'Norris reed vijftien kilometer per uur harder dan de ronde ervoor, dus hij had die bocht nooit gehaald', zegt Doornbos, die de data laat zien, waarop ook te zien is dat Norris na het remmen nog eens van het rempedaal ging, om eerder bij de apex te zijn.' Verstappen was daarin ook machteloos, omdat hij niet dieper in kon remmen, omdat Carlos Sainz voor hem bij de apex zat.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Doornbos denkt dat Norris deze actie vooraf al had gepland, vanwege de lay-out van het circuit. 'Hij heeft Max er dus ook een beetje in proberen te tillen in bocht 4. Hij ging buitenom, en Max duwde hem ook naar buiten, en hij betaalde hem terug in bocht 8. Dat kon echt niet, want daar ging Max twintig kilometer per uur harder dan de ronde daarvoor, aldus Doornbos, die wederom data laat zien, waarop duidelijk wordt dat Verstappen blijft accelereren, terwijl Norris al voor de bocht aan het aanremmen is.
Doornbos vermoedt echter dat Verstappen boos reageerde op de actie uit bocht 4. 'Norris heeft hem zeker in bocht 4 erin geluisd. Hij anticipeerde op wat Verstappen ging doen, want hij zei dat hij zeker wist dat hij naar buiten zou worden gedrukt. Dit was ook de veilige plek om dat te doen, omdat je daar rechtdoor kan over het gras.' Zo kon Norris dit vooraf al plannen, en zo via het gras de positie alsnog overnemen. Verstappen was het er niet mee eens dat Norris die positie pakte, en nam in bocht 8 het recht in eigen handen.
Hoewel de spanning in het titelgevecht oploopt, verwacht Doornbos niet dat het veel invloed heeft op de onderlinge relatie van beide coureurs. 'Ik denk dat Max en Lando wel weer oké met elkaar zijn. Ze zullen wel een potje padel gaan spelen, en dan is het wel weer goed, maar als ze de helm ophebben, zijn ze elkaars vijand. Het is dan eten of gegeten worden', vertelt de voormalige coureur.
Overdreven straf
Olav Mol legde in het Race Café al uit dat het apart te noemen is dat Verstappen twee keer tien seconden straf kreeg, en daar sluit zijn collega zich bij aan. 'Het is heel slecht dat dit een standaardstraf zou zijn, want een week eerder werd nog een straf van vijf seconden uitgedeeld voor een identiek geval, bij George Russell en Valtteri Bottas, maar Olav Mol legde dat veel beter uit', beseft Doornbos.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De Rotterdammer hoopt wel dat Verstappen hier geen gewoonte van gaat maken. 'Hij heeft het niet nodig in mijn optiek. Hij kan namelijk leveren onder druk, kijk maar naar die kwalificatie. Dat was fantastisch. Rij er dan even achteraan als je weet dat je de snelheid niet hebt. Dan snoept Lando een paar puntjes bij hem vandaan. Uiteindelijk liep het nog oké af, maar het had veel slechter af kunnen lopen, met een lekke band, en het gezeik. Hij heeft het niet nodig om hem in bocht 8 er zo naast te zetten, maar het is ook wel typisch voor Max, waar we al zo van genieten, tien jaar lang. Het is oog om oog, tand om tand: jij naait mij in bocht 4, dus dan naai ik je in diezelfde ronde in bocht 8 terug. Zo voelt hij dat.'
Problemen voor Verstappen en Pérez
Doornbos begrijpt echter waarom Verstappen ondanks een voorsprong van 57 punten bij het ingaan van het Mexicaanse weekend toch wel de druk voelde. 'De motorstraf zit er ook nog aan te komen, dat moeten we niet vergeten', beseft Doornbos. 'In Brazilië zou je het kunnen doen, dat heeft Lewis Hamilton in het verleden ook gedaan. In Qatar heeft het niet zoveel zin, en in Abu Dhabi is het al te laat.' De verwachting is dat Verstappen komend weekend al de straf incasseert, en dan op zondag vijf plekken teruggezet wordt.
Voor Pérez is er echter nog slechter nieuws. 'Horner heeft gezegd dat de resultaten in deze sport bepalen, en dat dit niet langer zo kan doorgaan. Hij suggereerde dat Pérez misschien het einde van het seizoen niet gaat halen.' Pérez kende een rampweekend in eigen land, en hoewel er nog maar vier weekenden komen, wilde Horner niet toezeggen dat Pérez vier weekenden lang in de auto blijft zitten. Collega Rob Kamphues speculeert dat Red Bull mogelijk Daniel Ricciardo nog enkele races van stal kan halen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties