Max Verstappen wist de aandacht in Mexico weer op zich gevestigd te krijgen. Hoewel de Nederlander de vrijdag nagenoeg in zijn geheel aan zich voorbij moest laten gaan, slaagde hij er via een goede kwalificatie en start toch in om met een zwak presterende RB20 de leiding van de race te grijpen. Daarna was Verstappen machteloos tegen het geweld van Ferrari en McLaren. Christijan Albers wijst op het grote contrast tussen Verstappen als coureur en als mens, en noemt de Nederlander 'misschien wel de beste ooit'.
Verstappen kwam uiteindelijk als zesde over de streep, nadat hij in de tiende ronde twee straffen van tien seconden ontving vanwege zijn rol in de incidenten met Lando Norris. 'Als je naast Austin kijkt, zie je duidelijk dat Max daar wel goed zat', zegt de voormalige Formule 1-coureur over de actie waarbij Verstappen niet, en Norris wél bestraft werd. Na dat weekend volgde veel discussie over de rijstijl van Verstappen, waarna de FIA aankondigde de richtlijnen voor het racen te willen aanpassen.
Verschillende achtergronden
In Mexico was het vervolgens weer prijs, met de nodige controverse tussen beide titelkandidaten. 'Hier zat Norris goed, dus wat dat betreft is het vrij duidelijk', oordeelt Albers in de Formule 1-podcast van De Telegraaf. 'We zijn natuurlijk allemaal fan van Max Verstappen, maar die tweede actie was voor mij wel too much.' Ook vader Jos Verstappen en teamadviseur Helmut Marko gaven toe dat die actie bij bocht 8 over het randje was, en dat deze straf dan ook terecht was. Over de eerste straf was echter meer discussie.
Albers wijst ook op het grote contrast tussen beide titelkandidaten. 'Je hebt twee coureurs, die totaal anders opgegroeid zijn. Je hebt er eentje die er alles voor moest laten, en die ook echt gedrild is', zo verwijst hij naar de harde leerschool van Max Verstappen. 'De ander komt uit een heel ander milieu met een hele andere opvoeding.' De vader van Norris heeft een vermogen van meer dan 250 miljoen dollar, en heeft zijn zoon ook altijd van sponsoring voorzien. 'Daar hoeft niks mis mee te zijn, want het is allebei goed, maar je ziet bij Norris wel minder die hardheid, gretigheid, en agressie.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen in Engeland niet begrepen
Albers neemt het moment bij bocht 8 nogmaals onder de loep. 'Als ik dat moment zie, vraag ik me wel af hoe je er zo voor kunt gaan. Het antwoord komt dan na de race, want hij zegt: dit is het materiaal dat ik heb. Ze geven me geen beter materiaal, dus ik moet dit doen. Het is dan erop of eronder voor hem. Er is geen middenweg', zo omschrijft de analist Verstappen. Albers moet vooral lachen om het grote contrast bij de wereldkampioen. 'Als ik hem dan bij dat interview zie staan, denk ik: als je zo'n liever kerel daar ziet, die een interview geeft, en je ziet hem daarna op het circuit... Ik kan het niet zeggen, want dan krijg je weer iedereen over je heen, maar het is als het ware haast een huurmoordenaar.'
Albers gaat vervolgens in op het beeld dat van Verstappen in de media bestaat. 'In Nederland weten we een beetje hoe Max in elkaar zit, omdat het toch de Nederlandse taal is. Die Engelsen zijn toch allemaal wat chauvinistischer, dat gaat nergens over', zegt Albers over de gekleurde verslaggeving van onder meer Sky Sports F1. 'Het probleem is dat er een moment komt dat het niet meer gaat, en hij probeert het toch. Hij probeert dan toch te redden wat er te redden valt, en dan kom je in zo'n spiraal terecht, vooral in het buitenland, dat je onsportief zou zijn. Dat heeft hij niet nodig.'
Greatest of all time?
'Hij staat nog niet op het niveau van Lewis (Hamilton, red.) en Michael (Schumacher, red.)', zegt Albers over de publieke opinie over Verstappen', maar dat verdient hij wel. Als ik eerlijk naar hem kijk, en ik zie het gevoel dat hij heeft, dan behoort hij tot de echte top. Hij is misschien wel de beste ooit', benadrukt de oud-coureur. 'Dat is moeilijk te vergelijken, maar dat is hij wel. Dit zorgt er wel voor dat het dat allemaal een beetje naar beneden haalt. Dat vind ik wel zonde. Het was niet nodig. Aan de andere kant heeft hij wel weer geoptimaliseerd, want als je het analyseert, heeft hij toch weer de nek van Norris omgedraaid, omdat hij er toch heel lang voor bleef rijden. Dat doet hij dan toch weer geniaal.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties