Robert Doornbos heeft bij het Race Café van Ziggo Sport één uitblinker aangewezen, en één coureur, die volledig door de mand viel. Carlos Sainz greep zijn tweede overwinning van het jaar, en staat nu nog maar elf punten achter Oscar Piastri, ondanks dat de Spanjaard in Saoedi-Arabië niet mee kon doen. Sainz was in Mexico duidelijk de sterkste Ferrari-coureur.
Doornbos geeft aan duidelijk onder de indruk te zijn van de Spanjaard, die in 2015 als teamgenoot van Max Verstappen debuteerde. Terwijl Verstappen een jaar later al naar Red Bull Racing kon overstappen, bleef Sainz bij Toro Rosso hangen. Uiteindelijk trok hij zijn conclusies en verkaste hij naar Renault. Daar moest hij plaatsmaken voor Daniel Ricciardo, waarop Sainz naar McLaren overstapte. Wederom zorgde Ricciardo ervoor dat Sainz naar een andere werkgever op zoek moest gaan, en zo kwam de Madrileen bij Ferrari terecht. Daar mag hij na dit seizoen weer weggaan, omdat Lewis Hamilton hem tot een overstap naar Williams dwong.
Sainz is Verstappen te slim af
In zijn laatste weekenden voor Ferrari laat Sainz in ieder geval zien dat hij in topvorm verkeert. 'Sainz had een wereldweekend in Austin. Hij reed een goede sprintrace, en was sterk in de Grand Prix. Daarnaast deed hij het goed in de kwalificaties. Hier in Mexico was hij in de trainingen al snel. Hij kwalificeerde zich ijzersterk, en trok die race gewoon naar zich toe. Het is echt kampioenswaardig, hoe hij het doet', vindt Doornbos. Sainz heeft 240 punten verzameld, terwijl Charles Leclerc op 291 staat, weliswaar met één extra Grand Prix-weekend.
'Bij de start verwachtten we allemaal al wat', zegt Doornbos op basis van het verleden. Doorgaans zijn er in Mexico drie coureurs die zij aan zij richting de eerste bocht gaan, al zorgde een conservatieve keuze van Lando Norris, die voor de binnenkant achter Verstappen koos, er nu voor dat er slechts twee coureurs voor de leiding konden strijden. 'Uiteindelijk was de top twee aan elkaar gewaagd, al had Max de betere start. Vooraan was het bloedspannend.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Carlos Sainz deed het heel goed door die bocht af te snijden. Het lijkt paniekerig, maar hij stuurt op dat moment niet in. Hij denkt: ik laat Max zo wel weer voorbij. Echt heel slim en heel professioneel. Je ziet dat hij ervaring heeft', vindt Doornbos. Enkele ronden later verraste Sainz Verstappen met een uitremactie in de eerste bocht, waarna hij de race controleerde.
Teamgenoot Leclerc kreeg de tweede plek in de schoot geworpen vanwege het duel tussen Verstappen en Norris, maar kwam laat in de race onder druk te staan. 'Leclerc hield zijn auto niet onder controle', zegt Doornbos over het moment waarop Leclerc bijna de muur raakte bij het opkomen van het rechte stuk. 'Dat had echt wel heel anders kunnen aflopen. Daar moet je hele snelle handjes voor hebben.' Uiteindelijk kostte die fout Leclerc twee punten, omdat hij hierdoor wel nog kon stoppen voor het punt voor de snelste rondetijd. Het moment leverde concurrent McLaren wel twee punten extra op.
Schlemiel van de dag: Pérez
Waar Sainz op positieve wijze opviel, viel Sergio Pérez juist vies tegen. De Mexicaan kwalificeerde zich al als achttiende en ging nog voor de start van de race in de fout. 'Hij besloot om zijn auto een metertje verder neer te zetten. Dat kan, maar daar krijg je natuurlijk een straf voor. Het is meer dan dom. Het is onbegrijpelijk', oordeelt Doornbos. 'Hoeveel starts heeft deze jongen gedaan in de Formule 1? Hij rijdt gewoon een halve meter verder door.'
Pérez startte vervolgens wel goed, maar liep schade op in een duel met Liam Lawson, waarna hij als laatste eindigde. 'Het was niet zijn dag. Hij had wel goede openingsronden, maar daarna was het gewoon op.' Pérez werd uiteindelijk net niet op twee ronden achterstand gezet door Sainz. Doornbos ziet sowieso dat Red Bull het steeds lastiger heeft. 'Ik denk dat je een ticket kan boeken naar Abu Dhabi. Het gaat spannend worden daar', voorspelt de Rotterdammer.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties