De Formule 1-coureurs maken zich alweer op voor de op een na laatste Grand Prix voor de zomerstop. Sinds jaar en dag staat de Grand Prix van Hongarije op de kalender van de koningsklasse, en in 2024 is dat eveneens zo. De Hungaroring biedt een unieke uitdaging die sommige teams snelheid kan kosten en andere renstallen juist heel veel op kan leveren. Welke renstal gaat profiteren van het complexe Hongaarse asfalt?
Wat de Hungaroring zo uniek maakt, is vooral het gebrek aan lange rechte stukken en de grote diversiteit in bochten. Dit komt eigenlijk in alle sectoren duidelijk terug. Kijken we naar sector 1 dan zien we meteen het deel van de baan waarop goed ingehaald kan worden. Bochten 1 en 3 lenen zich hier uitstekend voor, voornamelijk omdat dit de bochten zijn waarin coureurs veel snelheid mee kunnen nemen van wat we op de Hungaroring rechte stukken noemen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Arriveren de rijders in sector 2 dan is de kans op een inhaalactie wel vervlogen. In deze sector volgen snelle, middelsnelle en trage bochten elkaar nauw op en dat maakt verdedigen relatief makkelijk. Na bocht 4 ontstaat er doorgaans dan ook een treintje met bolides die tot bocht 11 accepteren dat ze geduld moeten hebben. In deze sector wordt een extreme mate van downforce beloond.
De laatste sector kent een drietal pittige bochten, waarvan de laatste doordraaier de meest significante is. Snelheid die meegenomen wordt uit deze bocht blijft immers de gehele straight hangen, wat de waarschijnlijkheid van een succesvolle inhaalactie ook nog eens vergroot. Om veel snelheid mee te nemen uit bocht 14 moet de balans van de auto echter perfect zijn. Zwabbert de achterkant van de auto wat, dan kost dat veel tijd.
Waarom Monaco veel zegt over Hongarije
Meestal gebruiken we deze ruimte om toe te lichten wat er uit een analyse van verschillende sectoren van verschillende circuits komt die lijken op de sectoren van het aankomende weekend. Voor de Hungaroring is dit nauwelijks nodig, want er is eigenlijk maar één circuit waaraan je duidelijk af kan lezen hoe de machtsverhoudingen waarschijnlijk zullen liggen: Circuit de Monaco.
Een-op-een is deze vergelijking niet, maar de Hungaroring komt aardig in de buurt. Teams weten dat ze in Hongarije enkele uitdagingen moeten pareren. De eerste uitdaging is extreme hitte. Het weekend nabij Boedapest is meestal een van de warmste weekenden van het jaar, wat betekent dat de teams goed op de koeling moeten letten.
Daarnaast is de Hungaroring een circuit dat heel veel downforce vraagt en een goede balans. Teams die hierin achterblijven, gaan een zware wedstrijd tegemoet. Dit in acht nemend kunnen we ook meteen identificeren welke teams vermoedelijk mee gaan doen om de zege. Inderdaad, teams in meervoud, want Red Bull Racing kan hier rekenen op concurrentie.
Red Bull, McLaren, Ferrari én Mercedes in de mix
Aankomend weekend mogen we er namelijk vanuit gaan dat we een gezonde combinatie van vier teams hebben die om poleposition en de zege kunnen strijden. Red Bull is hier uiteraard het eerste team van, want hoewel de totale dominantie van 2023 verdwenen is, weet Max Verstappen er elk weekend wel voldoende uit te halen om in ieder geval in aanmerking te komen voor de eerste plek, zowel op zaterdag als op zondag.
Team twee om in de gaten te houden is Ferrari. Met deze voorspelling gaan we af op de resultaten van Monaco, waar Charles Leclerc eerste werd en teamgenoot Carlos Sainz als derde over de eindstreep kwam. Als er veel neerwaartse druk gevraagd wordt, heeft Ferrari haar zaakjes meestal aardig op orde. Gecombineerd met uitstekende tractie hebben de heren in het rood een machine tot hun beschikking waarmee podiumplaatsen een realistisch streven zijn. Van Leclerc en Sainz is het verstandiger om je geld in te zetten op eerstgenoemde, gezien hij op zaterdag meestal sterker is dan zijn teamgenoot. Track position is belangrijk in Hongarije, waar inhalen lastig kan zijn.
Ook Oscar Piastri en Lando Norris maakten op het downforce-heavy Monaco een uitstekende indruk. Slechts zeven seconden achter Leclerc kwam Piastri binnen, waarmee hij etaleerde dat ook McLaren veel neerwaartse druk kan genereren. McLaren heeft in snelle bochten echter ook een enorme inhaalslag geslagen ten opzichte van het begin van het jaar, en daar heeft de Hungaroring er veel van. Norris zou dit weekend dan ook geen verrassende winnaar zijn.
Tenslotte hebben we ook Mercedes zeer grote stappen zien maken in de afgelopen weken. De Grand Prix van Oostenrijk toonde dat ze de rauwe snelheid van McLaren en Red Bull nog niet hebben, maar wanneer er tussen die twee teams iets gebeurt, kan men profiteren. Mercedes is van de vier teams dit weekend dan ook een beetje het buitenbeentje, met name op racepace, maar weten doe je het natuurlijk nooit.
Lees ook
Column | Norris moet oppassen dat hij niet de nieuwe Leclerc wordt in de strijd tegen Verstappen
Hill vreest het ergste voor Hongarije: 'Red Bull is aan het afglijden'
Onbekend Haas tegen sterk Racing Bulls
Kijken we iets verderop op de grid dan zijn er twee teams waarvan verwacht mag worden dat ze voor punten strijden. Het eerste team, wederom met blik op Monaco, is Visa Cash App Racing Bulls. Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo eindigden als achtste en twaalfde in het vorstendom, wat betekent dat zij rond de tiende plek cirkelen wanneer er veel downforce gevraagd wordt.
Houd deze twee heren dus zeker in de gaten, al helemaal omdat Ricciardo iets heeft om voor te strijden. Sergio Pérez' vormdip komt voor de Australiër op het perfecte moment. Helmut Marko heeft eerder al een waarschuwingsschot gegeven richting Pérez: voor de zomerstop móét het beter. Lukt dit de Red Bull-coureur niet dan staat Ricciardo klaar als vervanger. Daarvoor moet hij echter wel zorgen dan zijn eigen rondetijden sterk zijn. Eens zien of dat hem extra motiveert.
Met Nico Hülkenberg heeft Haas een coureur die al weken laat zien dat er punten in het middelmatige Amerikaanse materiaal zitten. In Monaco was de kwalificatie van zowel Hülkenberg als Kevin Magnussen slecht, maar op racepace hadden ze wellicht nog wat kunnen laten zien, ware het niet dat ze beiden betrokken raakten bij een startcrash met Pérez.
We weten dus eigenlijk niet hoe het zit met de werkelijke snelheid van Haas op circuits met een extreme downforce-vraag. Dit weekend gaat deze vraag beantwoorden, maar daardoor kunnen we dus niet precies identificeren hoe het zit met de kansen van dit team. Kijkend naar Hülkenbergs vorm is het in ieder geval absoluut niet gezegd dat Haas in Hongarije kansloos is.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties