Ocon klaagt over gebrek aan feedback bij Alpine: 'Dat kan niet, niet in de Formule 1' Formule 1
Formule 1

Ocon klaagt over gebrek aan feedback bij Alpine: 'Dat kan niet, niet in de Formule 1'

Ocon klaagt over gebrek aan feedback bij Alpine: 'Dat kan niet, niet in de Formule 1'

Aan het einde van het 2024-seizoen valt het doek voor Esteban Ocon bij het team van Alpine. De coureur voegde zich in 2020 bij de renstal van Renault waarna hij ook bleef plakken toen het team overging in Alpine in 2021. Inmiddels is al bekend dat Ocon vanaf 2025 voor het Amerikaanse Haas zal rijden, maar hij gaat niet weg bij Alpine zonder zich even te beklagen over de manier van werken bij de Franse renstal.

Het vertrek van Ocon bij Alpine werd amper een week na de Grand Prix van Monaco aangekondigd. Op het iconische stratencircuit aan de Middellandse Zee kwam de strijd tussen Ocon en teamgenoot Pierre Gasly tot een kookpunt. De auto van Ocon kwam bovenop die van zijn teamgenoot terecht waarna Ocon zijn race moest stopzetten en Gasly met een gehavende auto verder moest. Heel rouwig lijkt de Fransman inmiddels niet meer te zijn om zijn vertrek. Volgens de coureur gaat er qua communicatie het een en ander mis binnen het team, meldt Motorsport.com.

Altijd al zo geweest

Volgens Ocon had hij niet meer uit de samenwerking met zijn huidige team kunnen halen. 'Ik heb alles gegeven wat ik had voor dit team', vertelt de coureur. In aanloop naar zijn vertrek naar Haas heeft hij al zo zijn ideeën over wat hij daar graag anders zou willen zien. Ocon vertelt namelijk dat hij zich niet altijd serieus genomen heeft gevoeld door Alpine. Er zou volgens de Fransman amper wat worden gedaan met de feedback die coureurs geven.

Ocon benadrukt dat hij niet de enige coureur is die dit probleem bij het team heeft opgemerkt. 'Niet alleen ik hoor, maar ook Ricciardo, Alonso en Gasly', zegt hij. 'Alle coureurs die bij dit team hebben gezeten, hebben feedback gegeven. Normaal gesproken is er een cyclus waarin je als coureur informatie aan het team geeft. Vervolgens is er technische feedback. Ofwel: Ja, je hebt gelijk, we moeten dit aanpakken of: nee, we kunnen dit niet doen vanwege dit of dat. Maar zoiets is er nog nooit geweest.'

Het gevolg is dat er nog steeds dingen aan de auto mankeren die jaren geleden ook al zijn aangekaart. In sommige gevallen zijn de problemen alleen nog maar erger geworden, beweert Ocon. 'Het jaar daarop realiseer je je dat sommige problemen waar je het over had niet zijn opgelost, maar de andere kant op zijn gegaan. Ik probeer dit team zo goed mogelijk te leiden, maar er is niet altijd naar ons geluisterd. We hebben bijvoorbeeld enkele problemen met de huidige auto die we drie jaar geleden ook hadden. Dat kan niet, niet in de Formule 1', stelt Ocon.

Zorgen voor verandering

Vanaf 2025 zal Ocon naast nieuwkomer Oliver Bearman komen te rijden bij het Amerikaanse Haas. De Fransman hoopt erop dat bij zijn nieuwe team er meer gedaan zal worden met de feedback die hij geeft. Met name gezien het feit dat hij de enige coureur met al ruime ervaring in de Formule 1 gaat zijn bij het team. 'Ik weet niet of het goed is om teamleider te zijn, maar ik zal me inzetten, ik zal me inspannen. Ik zal proberen geen enkel detail over het hoofd te zien en ik zal alles doorgeven wat ik belangrijk vind om te verbeteren', vertelt hij.

De Fransman vindt dat er geen tijd verloren mag gaan zodra hij bij zijn nieuwe team zit. 'Je hoeft geen jaar te wachten tot er iets gebeurt, want dingen hebben tijd nodig om zich te ontwikkelen, dingen hebben tijd nodig om gecreëerd te worden. Als je iets mist in de eerste zes maanden, kan het een jaar en zes maanden duren voordat het terugkomt. Ik ga ervoor zorgen dat als ik iets zeg, ik een reactie en uitleg krijg – zodat we een gesprek kunnen voeren.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws