Red Bull Racing-hoofdingenieur Paul Monaghan heeft geen problemen met de manier waarop Max Verstappen communiceert op de boordradio en geeft aan dat het gezien moet worden als opbouwende kritiek. Het dwingt het team en hemzelf om het maximale uit alles te halen, en Monaghan denkt dat dat juist goed is. De Brit zou het in ieder geval niet zien als een tirade.
Verstappen kreeg na de Grand Prix van Hongarije veel kritiek vanwege de manier waarop hij communiceerde met de pitmuur en de manier waarop hij zijn ongenoegen uitte. De Nederlander was nogal gefrustreerd dat de auto niet deed wat hij wilde, wat volgens hem eigenlijk het hele weekend al zo was. Terwijl de wereld over de radioberichten van Verstappen viel, keek Red Bull er zelf niet echt van op. 'Ik denk dat Max hoge eisen stelt aan zichzelf en aan ons', zegt Monaghan in gesprek met PlanetF1.
'Vorig jaar en ook bij races dit jaar heeft hij een niveau bereikt dat de anderen tot nu toe niet hebben kunnen evenaren. En als hij het idee heeft dat we zijn hoge verwachtingen niet waarmaken, kunnen we zulke opmerkingen verwachten', wijst de hoofdingenieur aan. De Brit vond de opmerkingen van Verstappen in Hongarije tijdens de race, maar ook die na de kwalificatie en na de race, toen hij zei dat er aantal mensen wakker moesten worden, niet hinderlijk. 'Ik heb geen sterke mening over hoe hij het brengt', zegt Monaghan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Je kunt het beter zien als opbouwende kritiek'
'Of de toon nu prettig is of niet', gaat de ingenieur verder. 'Zie het als zijn manier om aan te geven dat we niet het maximale uit onszelf halen als team. Als hij niets zou zeggen, zou het ons dan ertoe aanzetten iets anders te doen? Misschien wel, misschien niet. Maar door die opmerkingen te maken, kun je het beter zien als opbouwende kritiek in plaats van een tirade of iets dergelijks', is Monaghan, die ook wel Pedals wordt genoemd, van mening. 'Hij wil het beste voor zichzelf, hij is een behoorlijk belangrijk figuur in dit team en hij heeft waarschijnlijk het meest publieke platform. Dus dikke huid of niet, het maakt me niet uit.'
Verwijzend naar het gedicht If van Rudyard Kipling, zegt Monaghan dat het niet verrassend is dat Verstappens radiogebruik tot krantenkoppen leidt – aangezien elke vorm van ontevredenheid als wereldkampioen met Red Bull waarschijnlijk wereldwijd wordt uitgezonden. 'Ik denk dat je moet proberen de lijn van Kiplings gedicht If aan te houden. Je moet gewoon zien wat hij zegt als opbouwende kritiek, geen persoonlijke belediging, en ermee verder gaan.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Monaghan benadrukt: 'Als ik iets tegen hem wil zeggen, doe ik dat privé'
Hoe Verstappen dat dan brengt, kan Monaghan weinig schelen. Verstappen had ook al aangegeven dat het met de mensen van Red Bull totaal niet nodig is om met de vuist op tafel te slaan. Alles was na Hongarije gewoon weer koek en ei. 'Hoe hij het brengt, maakt me niet zoveel uit. Ik heb in het verleden coureurs gehad die tegen me tekeer gingen. Een bepaalde Spanjaard herinner ik me, die een stoel naar me gooide! Hij was een beetje boos op me, waarschijnlijk terecht', zegt Monaghan.
De ingenieur laat echter geen namen vallen. 'Max vecht voor zijn positie, hij wil het beste voor zichzelf, hij wil het beste voor ons', zegt hij. 'Hoe hij het brengt, maakt me echt niet uit. Als ik iets tegen hem wil zeggen, doe ik dat in privé!' Christian Horner zorgde ervoor dat Verstappen en ingenieur Gianpiero Lambiase even om de tafel gingen voorafgaand aan de race in België. Bij dat gesprek was Pierre Waché ook aanwezig. Daarna was alles uitgesproken. Red Bull en Verstappen werken keihard om meer performance uit de auto te halen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties