Robert Doornbos geeft aan meer te weten over de mogelijke deal tussen Aston Martin en Adrian Newey. Al een tijdje gaan er geruchten rond dat de Britse renstal de nieuwe werkgever van de 65-jarige zal worden. Doornbos wijst aan waarom Ferrari uiteindelijk niet de perfecte bestemming was voor de topontwerper. Met de Italiaanse renstal werd Newey ook in verband gebracht. Volgens Doornbos maakt Aston Martin op deze manier ook een goede kans op het binnenhalen van Max Verstappen.
Doornbos dacht het op de maandag na de Grand Prix van België ook bij het rechte eind te hebben door aan te kaarten dat Daniel Ricciardo samen met Max Verstappen het circuit verliet. Volgens hem zou dat betekenen dat Ricciardo na de zomerstop weer de teamgenoot van Verstappen zou worden, maar Red Bull bevestigde diezelfde dag nog dat ze gewoon verder wil gaan met Sergio Pérez. Doornbos geeft ditmaal een update van alles wat hij heeft meegekregen omtrent de geruchten van Neweys deal met Aston Martin. 'Hier een snelle update over de voortdurende saga met Newey, Ferrari en Aston Martin', begint Doornbos op zijn LinkedIn-pagina.
'Eerder dit jaar, toen het nieuws uitkwam dat Adrian Newey Red Bull Racing zou verlaten, gingen er geruchten dat hij naar Ferrari zou gaan. Lewis Hamilton droomde er immers al lang van om in 2025 de overstap naar Ferrari te maken, en het idee dat Newey hem zou volgen, was verleidelijk', gaat de oud-coureur verder. 'De speculatie leek logisch; Ferrari is altijd al een legendarische naam geweest in de Formule 1, met een geschiedenis die teruggaat naar de allereerste race. Newey heeft eerder aangegeven dat hij altijd al heeft willen werken met een coureur zoals Hamilton en voor een merk dat zo iconisch is als Ferrari.'
Volgens meerdere analisten en oud-coureurs zouden Newey en Ferrari dé nieuwe, perfecte combinatie zijn. Bovendien kon Ferrari de ingenieur ook laten werken aan de supercars die het merk op de markt brengt. De geruchten over Neweys deal met Aston Martin spreekt dat tegen. 'De eisen van Newey waren hoog', onthult Doornbos. 'Hij vroeg om een salaris dat dubbel zo hoog was als wat hij bij Red Bull verdiende. Hij wilde tevens meer controle over het technische personeel. Dit bleek te veel voor Ferrari's teambaas, Vasseur, en de onderhandelingen liepen uiteindelijk uit op niets', aldus de voormalig Red Bull-coureur.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Ze mikken op het beste van het beste'
Dat wat Doornbos noemt over Newey die de controle wil over het technische personeel, heeft voormalig F1-teammanager Peter Windsor onlangs ook aangekaart. De Brit, die Newey immers goed kent, ging ervan uit dat Newey graag de controle wil hebben over wie wat doet en ook over de mensen die aangenomen of ontslagen moeten worden. Windsor denkt dat Aston Martin meer kans maakt op het bemachtigen van Neweys handtekening. 'Een verrassende nieuwe speler dook toen op: Aston Martin. Onder leiding van Lawrence Stroll heeft Aston Martin agressief ingezet om binnen vijf jaar kansmakers op de titel te worden. Ze zijn nu in hun derde jaar en moeten in de komende twee jaar aanzienlijke vooruitgang boeken', vervolgt Doornbos.
'De exclusieve motordeal met Honda in 2026 positioneert Aston Martin als een fabrieksteam, en Stroll investeert een miljard dollar om zijn kampioenschapsdroom te verwezenlijken. Met tweevoudig kampioen Fernando Alonso al aan boord en avances naar Max Verstappen, mikken ze op het beste van het beste', wijst de analist aan. Recentelijk gaven de geluiden in de geruchtenmolen aan dat Aston Martin met het aantrekken van Newey, de gigantische investeringen en de deal met Honda hoopt Verstappen te overtuigen om ook naar Silverstone te komen. Verstappen zelf heeft in Hongarije en België nog aangegeven nergens heen te willen gaan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Doornbos weet zelfs het salaris van Newey
'Echter, Newey was Aston Martins topprioriteit, en de deal is nu rond. Hij zal 100 miljoen dollar verdienen over drie jaar, tweemaal zijn salaris bij Red Bull, en krijgt veel invloed op technische beslissingen. Aston Martin, met haar ultramoderne fabriek die vorig jaar is voltooid, trok hem waarschijnlijk aan met geavanceerde technologie, waaronder een nieuwe windtunnel. De officiële aankondiging wordt in september verwacht', schrijft Doornbos. 'Max Verstappens relatie met Mercedes blijft ondertussen sterk.' Mercedes heeft immers nog een zitje om op te vullen. Het wordt verwacht dat Andrea Kimi Antonelli echter tijdens het weekend op Monza wordt aangekondigd.
'Ik blijf geloven dat Max in 2026 bij Mercedes zal komen, hoewel Aston Martin er alles aan zal doen om hem over te halen, zonder kosten te sparen', is Doornbos van mening. 'Red Bull kreeg een flinke klap door het verlies van Jonathan Wheatley, hun sportief directeur die daar achttien jaar heeft gewerkt. Wheatley, met wie ik het genoegen heb gehad samen te werken, wordt nu de nieuwe teambaas van Audi, met waarschijnlijk een grote sponsor aankondiging in september.' Dat kondigde de Oostenrijkse renstal begin augustus aan. Wheatley is het tweede sleutelfiguur dat vertrekt, nadat Newey in mei zijn ontslag indiende.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Na het inschatten van de risico's besloot Red Bull Pérez te houden'
Doornbos vreest dat de keuze van Red Bull om Pérez te behouden het team de constructeurstitel gaat kosten. 'Wat betreft de coureurs, Sainz gaat naar Williams en verrassend genoeg blijft Sergio Perez de rest van het seizoen bij Red Bull. Na het inschatten van de risico's koos Red Bull ervoor om bij Perez te blijven, mogelijk zelfs door de auto te downgraden om hem te helpen consistentere resultaten te behalen. Als hij niet verbetert, zou McLaren hen kunnen inhalen in het klassement', sluit Doornbos af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties