F1-analist betwijfelt of Verstappen eerlijk racet: 'Hierdoor is Verstappen moeilijk in te halen' Formule 1
Formule 1

F1-analist betwijfelt of Verstappen eerlijk racet: 'Hierdoor is Verstappen moeilijk in te halen'

F1-analist betwijfelt of Verstappen eerlijk racet: 'Hierdoor is Verstappen moeilijk in te halen'

Lando Norris kreeg afgelopen zondag een tijdstraf voor het inhalen buiten de baan. Waar het voor Red Bull en Max Verstappen overduidelijk was dat Norris hier een straf voor moest krijgen, geldt dit niet voor iedereen. Zo was het team van McLaren het hier totaal niet mee eens, omdat Verstappen zelf ook met vier wielen buiten de witte lijn was. In het verleden zou de FIA anders gehandeld hebben met vergelijkbare situaties. Andrew Benson, journalist van de BBC, geeft zijn oordeel. Volgens hem zoekt Verstappen de grens op.

Uiteindelijk kostte de straf van Norris hem een plek op het podium, maar ook cruciale punten in het kampioenschap. Volgens Benson is het echter echt gissen rondom deze straf. Het is een lastige situatie. 'Er zitten zoveel elementen in. De eerste is dat Norris, in feite, ongetwijfeld een voordeel had nadat hij van de baan was gegaan. Dit is het standpunt van Red Bull en Verstappen, die vonden dat het een slam dunk-penalty was,' legt Benson uit. 'Norris en McLaren zijn van mening dat hij alleen van de baan is gegaan omdat Verstappen hem daartoe dwong.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

F1-analist betwijfelt of Verstappen eerlijk racet: 'Hierdoor is Verstappen moeilijk in te halen'
Verstappen en Norris.

'Dit argument is dat Verstappen, opzettelijk of onopzettelijk, bij het uitkomen van de bocht helemaal naar de rand van de baan reed, waardoor Norris aan de buitenkant geen andere optie had dan hetzelfde te doen. Norris kon niet verder draaien, want als hij dat had gedaan, waren ze gecrasht,' zo vervolgt Benson. Uiteindelijk kreeg Verstappen hier dus geen straf voor, omdat de Nederlander reed volgens de richtlijnen van de wedstrijdleiding. Hij lag voor Norris bij de apex, en daardoor was het dus zijn bocht.

McLaren denkt echter dat dit een standaardprocedure is van Verstappen, zo verklaart Benson. 'Ze vinden dit standaard Verstappen. Hij lanceert zijn auto aan de binnenkant, zodat hij de andere coureur wijd kan duwen terwijl hij zich verdedigt. Dat is in feite oneerlijk,' stelt Benson. 'De vraag is dan ook of Verstappen te allen tijde veilig en gecontroleerd rijdt, en hij daardoor de bocht binnen de baangrenzen kon halen.'

Consistentie van de FIA

Ook in de eerste ronde kwamen Verstappen en Norris elkaar tegen. Verstappen remde laat in de eerste bocht, waardoor Norris buiten de baan ging. Volgens Benson is het te begrijpen dat de consistentie van de FIA in twijfel wordt getrokken, omdat ze in het verleden anders omgingen met vergelijkbare momenten. 'Het is echter niet zo moeilijk te begrijpen waarom sommigen zich zorgen maken over het gebrek aan consistentie tussen de twee incidenten. Dat geldt ook voor het incident in Las Vegas in 2023, toen Verstappen werd bestraft omdat hij een andere coureur in de eerste bocht van de baan had gedwongen, in dat geval Charles Leclerc van Ferrari,' vertelt Benson.

Benson trekt dan ook in twijfel of Verstappen dit niet met opzet doet. 'Door op deze manier te rijden is het heel lastig om Verstappen in te halen, vooral aan de buitenkant. Je kunt je afvragen of hij zo laat remt, zodat hij altijd voorop ligt bij de apex, om ervoor te zorgen dat hij aan de eisen van de FIA voldoet, waardoor hij de andere coureurs vervolgens naar buiten kan dwingen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws