Lando Norris heeft de poleposition gegrepen voor de Grand Prix van Hongarije. De 24-jarige Brit reed een geweldige ronde in Q3 en maakte zijn favorietenrol waar. Oscar Piastri pakte de tweede tijd met twee honderdsten achterstand, terwijl Max Verstappen met nog geen halve tiende achterstand op Norris als derde eindigde, voor Carlos Sainz, Lewis Hamilton, en Charles Leclerc. Sergio Pérez crashte in Q1 al, terwijl George Russell de dupe werd van een misrekening van het team.
Op de vrijdag in Boedapest waren de temperaturen nog torenhoog: ruim dertig graden buitentemperatuur, en in de eerste vrije training flirtte de baantemperatuur nog met de zestig graden, waarmee de recordhoogtes benaderd werden. Op zaterdag begon het een uurtje voor de start van de kwalificatie opeens, tot verbazing van velen, te regenen. Die regen hield aan tot vlak voor het begin van de kwalificatie, maar gezien de hoge temperaturen eerder in de week, droogde het asfalt snel genoeg op voor slicks vanaf het begin van Q1.
Q1: Wisselvallige weersomstandigheden
Met een baantemperatuur van slechts 29 graden ging de kwalificatie van start: duidelijk een voordeel voor Mercedes, dat het vaak goed doet bij lagere temperaturen. Normaal gesproken zou de baan steeds sneller moeten worden, maar veel teams hielden rekening met een nieuwe regenbui, en wachtten dus niet te lang af aan het begin van het eerste kwalificatiedeel. Nadat Haas het bal geopend had, nam eerst Yuki Tsunoda, vervolgens Alexander Albon, en daarna Logan Sargeant de koppositie over.
De eerste serieuze richttijd kwam echter van Oscar Piastri, terwijl het harder begon te regenen. Norris strandde op twee tienden van Piastri, terwijl Carlos Sainz met een 1:17,244 de eerste tijd overnam. Red Bull Racing kwam tot een voorlopig vijfde en zesde tijd, met Verstappen één duizendste achter niemand minder dan Logan Sargeant. Mercedes reed als laatste topteam een snelle ronde, waarbij Lewis Hamilton met een 1:17,0 de koppositie overnam, terwijl George Russell op P15 bleef steken, één plekje voor Charles Leclerc.
Hoewel het wel regende, waren tijdsverbeteringen nog mogelijk. Russell kon bij zijn tweede poging naar een nog altijd niet al te overtuigende elfde plek springen, waardoor de aandacht vooral op Leclerc gevestigd was. Leclerc bracht zichzelf met een negende plek voorlopig in veiligheid. De coureurs kwamen nog niet aan de snelste tijden uit VT3, maar Verstappen kon wel versnellen tot P3, achter Hamilton en Sainz.
Q1: Pérez met nieuwe crash uitgeschakeld
Met acht minuten te gaan stonden Daniel Ricciardo, Lance Stroll, Kevin Magnussen, Zhou Guanyu, en Nico Hülkenberg in de gevarenzone, terwijl Russell inmiddels weer afgezakt was tot de veertiende tijd. Met zeven minuten te gaan ging het bij Pérez echter helemaal mis. De Mexicaan spinde en crashte, en schreef zijn deels vernieuwde RB20 af. Pérez staat zwaar onder druk voor zijn toekomst, en lijkt zijn eigen doodvonnis te tekenen, doordat hij nu wederom gedwongen is tot een inhaalrace.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Q1: Alpine zo mogelijk nog grotere schlemiel dan Pérez
Na een onderbreking van elf minuten mochten de coureurs het circuit weer oprijden. Tijdens de rode vlag had het nog harder geregend, waardoor de baanomstandigheden slechter geworden waren. Het was inmiddels wel opgehouden met regenen, maar de rondetijden waren in eerste instantie beduidend langzamer dan voor de rode vlag. Slechts vijf coureurs deden een poging om op slicks nog een snellere tijd te kunnen rijden vanaf de herstart. Dat leverde in eerste instantie veel tragere rondetijden op, maar het circuit droogde snel op.
Terwijl de klok op nul kwam te staan, kwamen er steeds meer tijdsverbeteringen. Eén van die verbeteringen kwam van Verstappen, die naar de gedeeld eerste tijd sprong, en zo op +0,000 seconden achter Hamilton op P2 kwam te staan. Ricciardo stuntte echter door nog sneller te gaan. Waar Ricciardo uitblonk, sloeg Alpine de plank volledig mis. Het Franse team hield beide coureurs binnen terwijl de baan op aan het drogen was, en kelderde zo naar P19 en P20. Verder viel Zhou Guanyu af, en Pérez, die naar de zestiende plek zakte.
De grootste verrassing was verder George Russell: de Brit reed wel als eerste naar buiten op de slicks, maar had in de laatste bepalende ronde niet meer genoeg brandstof aan boord om nog verder te kunnen rijden. McLaren ontsnapte aan een drama, aangezien Norris tot de dertiende plek was teruggezakt, terwijl Piastri met P11 niet veel hoger stond.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Q2: Hamilton flirt met uitschakeling
In Q2 waren twee coureurs van de vier topteams dus al uitgeschakeld, waardoor er kansen lagen voor de middenveldteams. Op een opgedroogde baan zette Sainz met een 1:17,0 de eerste tijd neer, maar Hamilton en vooral Verstappen waren veel sneller. Hamilton schoot naar een 1:16,5, terwijl Verstappen met 1:15,770 de rest op zeer grote achterstand zette, weliswaar op een nieuwe set banden. Voor concurrentie moest de Nederlander naar de oranje McLarens kijken.
De snelste McLaren was ditmaal Piastri. De jonge Australiër was slechts 0,015 seconden langzamer dan Verstappen, maar reed niet op geheel nieuwe banden. Daarmee hield Piastri Alonso en Norris enkele tienden achter zich. Dat de baan volledig opgedroogd was, bleek wel uit het feit dat de snelste tijden al zo'n zeven tienden sneller waren dan de poletijd van Hamilton uit 2023. Sainz greep de derde tijd op een tiende achterstand van de top twee, waardoor we met Verstappen, Piastri, Sainz, en Alonso vier coureurs van vier verschillende teams in de top vier terugvonden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Na een bezoekje aan de pitstraat kwamen alle coureurs allemaal weer naar buiten gereden. Leclerc meldde zich op P4, maar vooral Norris en Hamilton hadden nog tijdsverbeteringen nodig. Norris deed wat van hem gevraagd werd, en schoot met een 1:15,5 naar de snelste tijd van het weekend. Verstappen was ook nog op pad, maar verbeterde zijn snelste tijd na twee goede sectoren niet. Hamilton wist zijn tijd niet aan te scherpen, maar ontsnapte met P10, met 0,01 seconden voorsprong op Nico Hülkenberg.
Naast de Duitser vielen ook Bottas, Albon, Sargeant, en Magnussen af. Dat betekent dat Aston Martin en Visa Cash App RB een geslaagde kwalificatie hadden. Beide teams wisten met beide coureurs Q3 te halen: Lance Stroll voor Fernando Alonso als zesde, en Yuki Tsunoda voor Ricciardo als achtste. Verder waren ook McLaren en Ferrari nog compleet, terwijl Verstappen en Hamilton er dus alleen voorstonden.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Q3: Verstappen snel, maar McLaren sneller
Verstappen kwam in Q3 als eerste naar buiten rijden. Engineer Gianpiero Lambiase zag dat als een voordeel, en verzocht zijn coureur om gebruik te maken van de vrije baan, terwijl er wederom regendreiging was voor het slotdeel van Q3. Verstappen volgde het advies van zijn tegenpool aan de pitmuur op en snelde meteen naar een 1:15,555. Daarmee was hij 0,015 seconden langzamer dan rivaal Norris in Q2.
Verstappen was ook scherp door meteen op start-finish naar de pitmuur te duiken, en te remmen, want achter hem begon Norris pas aan zijn snelle ronde, en de Brit probeerde een slipstream mee te snoepen. De scherpte van Verstappen mocht echter niet baten: Norris was ruim drie tienden sneller dan Verstappen, terwijl Piastri, Leclerc, en Hamilton op zes tienden achterstand stonden. Terwijl Verstappen de pitstraat inreed, meldde hij dat het begon te miezeren.
Met de dreiging van regen kwamen de coureurs zo snel mogelijk weer naar buiten met hun tweede set nieuwe banden. Alleen bij Ferrari en Aston Martin werd ervoor gekozen om tot het einde van de sessie te wachten. Dat er nog genoeg grip was, bewezen Piastri en Sainz met pijlsnelle openingssectoren, totdat Verstappen het bord paars liet kleuren. Piastri kwam met zijn ronde 0,022 seconden tekort op teamgenoot Norris, maar alle andere coureurs moesten toen nog volgen.
Sainz kwam uiteindelijk een halve seconde tekort, maar Verstappen kwam dichter in de buurt. Op 0,046 seconden achterstand eindigde hij als derde, achter beide McLarens. Verstappen sloeg, duidelijk boos, op zijn stuurtje aan het einde van zijn ronde. Norris kon zijn ronde niet afmaken, omdat Yuki Tsunoda crashte en zo een rode vlag veroorzaakte. De klok kwam op 2:13 stil te staan, waardoor er in theorie nog genoeg tijd was voor een extra ronde na de onderbreking.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Veel coureurs reden snel naar het einde van de pitstraat, om te zorgen dat ze nog een extra ronde konden rijden. Verstappen koos er opvallend genoeg voor om dat niet te doen, en hij stapte al voor het einde van de kwalificatie uit. Daarbij speelde het mogelijk een rol dat hij geen nieuwe banden meer beschikbaar had. Norris, Hamilton, Piastri, Ricciardo, Stroll, Leclerc, en Sainz stonden wel klaar, terwijl het nog niet eens duidelijk was wanneer de sessie hervat zou worden.
De sessie werd uiteindelijk wel hervat, maar bijna niemand wist zijn tijd nog te verbeteren. Norris pakt dus poleposition voor teamgenoot Piastri, met Verstappen op drie. Sainz, Hamilton, en Leclerc zijn de andere toppers in de top tien, voor Alonso, Stroll, Ricciardo, en Tsunoda. Ricciardo was de enige coureur die zijn tijd en positie nog wist te verbeteren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties