Op 'zijn' Spa-Francorchamps moest Max Verstappen na drie overwinningen op rij genoegen nemen met een vierde plek, waarbij hij profiteerde van de diskwalificatie van George Russell. Toch liet de wereldkampioen tijdens het weekend meerdere malen zijn buitenaardse talent aan de wereld zien. Daarnaast wordt ook het nieuws besproken dat Pérez na de zomerstop bij Red Bull mag aanblijven in de nabeschouwing van F1Maximaal.nl met hoofdredacteur Mark Hanselman.
- Had Russell ook met legale auto gewonnen?
'Die vraag is uiteraard heel lastig te beantwoorden. Aan het einde van de rit was de Mercedes van Russel anderhalve kilogram te licht. Anderhalve kilogram levert op een normaal circuit ongeveer een halve tiende per ronde op. Op het lange Spa-Francorchamps zal dat wat meer geweest zijn, en je mag waarschijnlijk wel op een voordeel rekenen van drie seconden over een raceafstand. Daarbij doe ik dan de aanname dat het team Russell ook anderhalve kilogram zwaarder op pad had moeten sturen.'
'Aan die aanname zitten wat haken en ogen. De rest zal enige marge gehouden hebben op het minimumgewicht van 798,0 kilogram. Wil je dus één kilogram marge houden, dan had de Mercedes van Russell tweeënhalve kilogram zwaarder moeten zijn, en dan heb je het al over vijf seconden over een raceafstand. Een belangrijke misrekening kan zijn geweest dat Spa het enige circuit is waarin de coureurs geen uitloopronde na de race rijden, waarin ze zoveel mogelijk rubber oppikken, dat op de band blijft plakken. Dit lijkt echter onvoldoende om een tekort van anderhalve kilogram te compenseren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Voor degenen die zich afvragen of Lewis Hamilton wellicht ook een illegale auto had: alle auto's zijn na de race gewogen, met uitzondering van de Stake van uitvaller Zhou Guanyu. De W15 van Hamilton voldeed dus wél aan de gewichtslimiet. Het lijkt onwaarschijnlijk dat Mercedes Hamilton met een zwaardere auto weggestuurd heeft. Een cruciaal onderdeel van Russells strategie was daarnaast het bandenmanagement. Het in leven houden van de banden is uiteraard een stuk eenvoudiger met een lichtere auto.'
'Over Hamilton wil ik wel zeggen dat zijn overwinning knapper was dan het geval leek te zijn, naar mijn mening. Het leek heel eenvoudig hoe hij Pérez bij de start pakte, en Leclerc twee ronden later, omdat het altijd zo makkelijk is om in te halen op Spa. Dat bleek later in de race helemaal niet het geval te zijn, dus eigenlijk werd later pas duidelijk dat de inhaalactie op Leclerc gewoon goed opgezet was, waarna hij de race controleerde, na een eveneens sterke kwalificatie, waarin de strategie van Mercedes tegen hem werkte, doordat hij zijn enige set banden in de eerste Q3-ronde gebruikte, waar Ferrari dat andersom deed.'
- Lag de rest strategisch gezien te slapen?
'Ondanks de diskwalificatie van Russell is het duidelijk dat zijn strategie wel een strategische meesterzet was. Hij was echter niet de enige met een éénstopper. Aston Martin gebruikte met beide coureurs een éénstopper, net als Yuki Tsunoda bij Visa Cash App RB en Kevin Magnussen bij Haas. De Japanner kwam na een gridstraf echter vanaf de laatste plek. Alonso eindigde knap als achtste na de diskwalificatie van Russell, maar voorin was Russell de enige van de acht toppers met slechts één bandenwissel.'
'Bij Verstappen leek een éénstopper lastig, omdat hij toch nog wat meer bandenslijtage had dan anderen. Daarnaast maakte zijn afstelling de éénstopper lastig, omdat hij bij een snelheidsnadeel weinig kans zou hebben gehad om zich op de rechte stukken te verdedigen. Bij Sergio Pérez was de bandenslijtage ook véél te hoog. Bij Mercedes was Hamilton boos, maar was het niet gek dat men met de leiding in handen reageerde op Charles Leclerc.'
De tekst gaat verder onder de Tweet.
'De teams die lagen te slapen waren Ferrari en vooral McLaren. Ferrari had het beste de strategieën kunnen splitsen. Carlos Sainz startte als enige voorin op de harde banden en reed dus langer door. Op een gegeven moment leidde hij voor Hamilton en Leclerc. Ferrari had op dat moment twee vliegen in één klap kunnen slaan door Sainz buiten te houden. De Spanjaard had zo Hamilton kunnen ophouden, om de Brit na zijn pitstop een sitting duck te maken voor Leclerc, die dan DRS had gehad. In plaats daarvan haalde Ferrari Sainz weg zodra Hamilton in de buurt kwam. Sainz eindigde nu slechts als zevende (voor diskwalificatie van Russell) en had dus niks te verliezen met een gok op een éénstopper. Gemiste kans dus!'
'Bij McLaren was de situatie nog extremer. Piastri lag derde achter Hamilton en Leclerc, toen eerst Leclerc, en daarna Hamilton naar binnen ging voor een pitstop. Piastri had een gouden kans om voor de zege te gaan, maar werd naar binnengehaald door het team. Zoals in de bovenstaande tabel te zien is, was Norris echter de uitgesproken kandidaat voor een éénstopper. McLaren heeft uitstekend bandenmanagement, Norris stopte in de eerste ronde pitstops duidelijk later dan de rest en zelfs vier ronden na Russell, en Verstappen had al een undercut geplaatst, dus Norris stevende met een snelle McLaren af op een slecht resultaat. Een nieuwe miskleun van het team zorgde ervoor dat McLaren de kans niet greep om een beter resultaat te pakken.'
- Is de gridstraf van Verstappen achteraf wel zo slim geweest in België?
'Het is een dure gridstraf geweest, maar je weet ten eerste vooraf niet dat Verstappen zonder gridstraf poleposition zou hebben gepakt, en niemand had verwacht dat het inhalen zó lastig was. Daarnaast volgen na de zomerstop twee circuits waarop inhalen nog lastiger is: Zandvoort en Monza. Met laatstgenoemde circuit is wel The Temple of Speed, maar inhalen blijkt elk jaar weer erg lastig door het minieme DRS-effect. Voor België was Hongarije ook een circuit waarop inhalen lastig was.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Achteraf is het wel zo dat Verstappen vanaf P1 vermoedelijk gewonnen zou hebben. Na de diskwalificatie van Russell heeft de straf hem dus dertien punten gekost, en in Hongarije pakte Verstappen maar tien punten. In Hongarije zou een volledige wissel dus gunstiger geweest zijn, maar nogmaals: dit is achteraf makkelijk praten. Volgend jaar zal Red Bull Racing zo nodig wel naar alternatieven zoeken. Een andere optie is altijd Circuit of the Americas, maar dat is vrij laat in het seizoen.'
Lees ook
Update WK-stand | Russells diskwalificatie slecht nieuws voor Mercedes, goed nieuws voor Pérez
Marko trekt andere conclusie dan Verstappen: 'We werden in negatieve zin verrast'
- Hoe vond je dat Verstappen het deed?
'Verstappen heeft het hele weekend eigenlijk gemaximaliseerd, en eigenlijk geen stap verkeerd gezet. Het is ergens wat sneu dat Red Bull drie maanden geleden nog compleet domineerde, en we nu na een vierde - en in eerste instantie zelfs vijfde - plek moeten concluderen dat Verstappen heeft gemaximaliseerd op zijn favoriete circuit. Ja, de gridstraf hielp niet, maar in vrije lucht overtuigde Red Bull ook niet. Ik denk dat McLaren en Mercedes wederom sneller waren, zij het nipt.'
'Ik heb ook al veel gelezen over de kwalificatie van Verstappen, maar ik was vooral onder de indruk van zijn vrijdag. Hij schoot uit de startblokken, en deed daarmee denken aan zijn eerste vrije training in Japan 2023, nadat hij in de race ervoor in Singapore te horen had gekregen dat Red Bull misschien was teruggevallen vanwege het moeten aanpassen van een illegale auto. Die gecontroleerde agressie had Verstappen op vrijdag ook, en dat brengt echt het allerbeste uit hem naar boven.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'In zijn eerste snelle ronde van het weekend opende hij met een 1:44,706 op de harde band. Daarmee was hij meer dan een seconde sneller dan de rest op de zachtere mediumband. Dat is ronduit belachelijk. De middensector bestaat uit twaalf minisectoren, en die waren bij Verstappen alle twaalf paars. Dat is echt ongeëvenaard. Hoe goed die ronde daadwerkelijk was bleek uit zijn volgende twee ronden.'
'Op de harde band heb je zelfs als je op de limiet zit nog enige ruimte tot verbetering in de volgende ronden. Verstappen verbeterde zich in zijn tweede snelle ronde met maar 0,156 seconden, wat aangeeft dat hij in zijn eerste ronde meteen vol op de limiet zat. Niet te vergeten: dit was Verstappens eerste kennismaking met de nieuwe asfaltlaag, en hij kon dus al in zijn eerste poging puur op gevoel de limiet aanvoelen.'
'Het vergelijk tussen de tweede en derde snelle ronde van Verstappen is ook zeer indrukwekkend: Verstappen ging in de derde ronde 0,010 seconden langzamer in de eerste sector, 0,001 seconde langzamer in de middensector, en was 0,037 seconden sneller in de slotsector. Zo versnelde hij van 1:44,550 tot 1:44,524. Met deze drie ronden toont Verstappen aan dat hij vanaf de eerste seconde op de limiet zat. Wat mij betreft tonen deze data aan dat dit eerste magische rondje een van Verstappens beste rondjes ooit was. Zelfs die eerste ronde op harde banden zou uiteindelijk genoeg geweest zijn voor een plek in de top tien, terwijl uiteindelijk iedereen kwalificatiesimulaties op de zachte band deed.'
Lees ook
Internationale media beginnen te twijfelen: 'Verstappen zal dan niet meer glimlachen'
Buitenlandse media opvallend positief over Verstappen: 'Buitenaardse prestatie'
- Wil je inhaken op het aanblijven van Pérez?
'As we speak wordt er over de toekomst gesproken door de hoofdrolspelers bij Red Bull Racing. De Mexicaan heeft het sinds de Grand Prix van Miami natuurlijk heel lastig gehad. Voor de race in Hongarije werd aangegeven dat hij zich moest bewijzen in de resterende twee races voor de zomerstop. In Hongarije begon dit met een crash in de kwalificatie, waarna ik dacht dat het einde verhaal zou zijn. Vervolgens herstelde hij zich echter goed in de race en in de Belgische kwalificatie.'
'In de race werd het tekort van Pérez echter pijnlijk blootgelegd. Het vervelende is niet eens dat hij achtste eindigde (nogmaals, voor diskwalificatie van Russell), maar dat er gewoon echt niet meer in zat. Hij heeft geen fouten gemaakt waardoor hij een goede eindpositie verloor, en Red Bull heeft hem strategisch gezien ook geen plekken gekost. Als ook Ferrari dus blijft presteren, dan zal Pérez niet snel hoger eindigen dan de achtste plek. Hij heeft eigenlijk een goed weekend afgeleverd, beter dan dit wordt het niet.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Ik denk echter dat dit vooral aan de RB20 ligt. Vind maar eens een coureur die over een race-afstand binnen de twintig of dertig seconden van Verstappen blijft. Dat lukte Daniel Ricciardo in 2018 niet meer, en Pierre Gasly en Alexander Albon konden het ook niet. Dan kan een oudere Ricciardo, Yuki Tsunoda, of Liam Lawson dat ook niet. Meer zit er gewoon niet in als tweede coureur bij Red Bull. De conclusie is simpel: de auto is gewoon niet sterk genoeg. Hij moet alleen zorgen dat hij niet meer eens in de twee weekenden schade rijdt.'
- Hoe duur is de fout van Norris?
'De fout die hij bij de start maakte was pijnlijk, maar het is meer het grotere geheel dat zorgwekkend is bij de Brit. Als Norris bij de start de vierde plek had behouden en niet door de grindbak was gereden, had hij sowieso een podiumplek gepakt, en misschien wel een overwinning. Als je echter al acht weekenden over de gemiddeld genomen snelste auto beschikt en je niet één van die races wint, ben je niet klaar voor de wereldtitel.'
'Dit zou achteraf wel eens een gevalletje Felipe Massa kunnen worden. De Braziliaan miste in 2008 nipt de titel, en kreeg nooit meer een nieuwe kans. Nu schat ik Norris wel hoger in dan Massa, maar Oscar Piastri begint eindelijk zijn bandenmanagement op orde te krijgen, en dat zorgt ervoor dat het verschil in de races klein is. In de kwalificatie is het verschil al nihil, en Piastri zal de komende seizoenen stappen blijven zetten, dus het is nog maar zeer de vraag of Norris in 2025 nog wel de sterkste McLaren-coureur is.'
'Norris is in de races nog wel wat sneller dan Piastri, maar het verschil wordt steeds kleiner, en Norris maakt simpelweg te veel fouten in zijn weekenden, zeker nu hij beseft dat er een kans op de titel is. Die druk kan hij duidelijk niet goed aan, terwijl Piastri - een soort nieuwe Kimi Räikkönen - daar geen enkele moeite mee heeft. De constructeurstitel gaat McLaren wel makkelijk oprapen, verwacht ik, maar Norris kan het zich niet veroorloven dat hij Verstappen in een weekend als België laat uitlopen. Elke keer dat hij dat laat gebeuren, wordt zijn missie nog onmogelijker.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties