Windsor prijst Russell na verloren zege: 'Verstappen vormde daar een contrast op' Opinie
Opinie

Windsor prijst Russell na verloren zege: 'Verstappen vormde daar een contrast op'

Windsor prijst Russell na verloren zege: 'Verstappen vormde daar een contrast op'

Analist Peter Windsor vindt het jammer dat George Russell gediskwalificeerd werd na afloop van de Grand Prix van België, aangezien Windsor juist vond dat Russell geweldig reed. Russell werd vergeleken met leeftijdsgenoot Max Verstappen, en Windsor dook ook in de vraag of Russell de race ook met een legale auto had kunnen winnen.

In een race waarbij de vier topteams weinig voor elkaar onderdeden en inhalen erg lastig was, bleek de startvolgorde dan ook belangrijk te zijn. De beste manier om plekken goed te maken was via de strategie. Dat had Russell goed begrepen, want door het roer helemaal om te gooien eindigde Russell niet als vierde of vijfde, maar als eerste. Eén probleem: zijn auto was te licht, en dus werd hij gediskwalificeerd.

Had Russell legaal kunnen winnen?

Windsor valt dan ook met de deur in huis met zijn analyse van de race op zijn YouTube-kanaal. 'Laten we eerst de voor de hand liggende vraag adresseren: als George Russells Mercedes aan de gewichtslimiet voldaan had, zou hij dan die geweldige stint van 34 ronden hebben kunnen rijden op de harde Pirelli-banden? Met die strategie leek hij de Belgische Grand Prix te winnen', weet Windsor. Twee uur na de finishvlag werd Russell nog gediskwalificeerd, en ging de overwinning naar teamgenoot Lewis Hamilton.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor prijst Russell na verloren zege: 'Verstappen vormde daar een contrast op'
George Russell rijdt voor Max Verstappen.

Volgens Windsor was de illegale Mercedes niet doorslaggevend in de uitslag van de race. 'Ik schat dat hij dan ook gewonnen had. De marge qua gewicht was zo klein dat het nauwelijks verschil zal hebben gemaakt, maar een regel is een regel', geeft de 72-jarige toe. Russell kwam anderhalve kilogram tekort, en die anderhalve kilogram levert per ronde ongeveer een halve tiende van een seconde op. Over een raceafstand zou dat ruim twee seconden voordeel opleveren, maar een lichtere auto geeft daarnaast ook voordeel qua bandenslijtage, en maakt een éénstopper dus beter haalbaar.

Strategische meesterzet

'Ik leef mee met George Russell, want hij was buiten zinnen en dolgelukkig na de race, en terecht ook', weet Windsor. 'We zagen iets dat we in de Formule 1 maar zelden zien werken. Hij ging tegen alle berekeningen van alle teams en Pirelli in, op basis van een onderbuikgevoel in het midden van de race', zo prijst Windsor de man die de overwinning in moest leveren. 'Verder had niemand dit door, al hintte Oscar Piastri er wel naar toen hij riep: clear air is king. Hij had vrij baan, en ging erg snel. Achteraf had McLaren toen misschien moeten denken dat de harde banden steeds sneller werden.'

Windsor legt uit waarom de strategische gok voor Russell makkelijker was dan voor Piastri. 'Russell deed nooit mee voor de zege, dus hij kon ook een gokje wagen', zegt Windsor. Norris reed echter nog verder naar achteren, met nieuwere banden, en McLaren waagde die gok ook bij Norris niet. 'Het is niet voor het eerst dat we dit zien bij Russell. Hij heeft een geweldig aanpassingsvermogen. Hij is soms niet subtiel genoeg met hoe hij de auto bestuurt, maar we zien wel vaak dat hij heel veel uit de banden kan halen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor prijst Russell na verloren zege: 'Verstappen vormde daar een contrast op'
Russell plaatste een cruciale inhaalactie op Sergio Pérez.

Bandenmanagement Verstappen

Verstappen is in het verleden regelmatig een bandenfluisteraar gebleken, maar in België was Russell de Pirelli-koning, ziet Windsor. 'Verstappen vormde daar een contrast op. Hij klaagde dat de harde voorbanden versleten in de middelste stint. Ze gaven hem instructies om dat aan te pakken met het differentieel. Hij vond toen ook wat tijd, maar hij racete op dat moment tegen George Russell, en hij wist echt helemaal niks klaar te spelen tegen George. Dat was een bepalend moment in de race, ongeveer halverwege de race', oordeelt de analist.

Windsor beseft dat Red Bull het qua bandenmanagement niet helemaal goed voor elkaar had, ondanks de afstelling met meer neerwaartse druk. 'Max had redelijk vrije lucht, nadat hij de wat langzamere auto's had ingehaald. Hij kon nu de aanval inzetten om voor een vierde plek te gaan, of misschien zelfs een podium, maar hij kon niks doen aan George Russell. George reed zelfs bij hem weg.' Uiteindelijk reed Verstappen met een legale auto naar de vierde plek, en bleef Russell dus wel puntloos achter.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws