Tung met zorgwekkende observatie: 'Verbaasde me dat Red Bull daar tekortkwam' Opinie
Opinie

Tung met zorgwekkende observatie: 'Verbaasde me dat Red Bull daar tekortkwam'

Tung met zorgwekkende observatie: 'Verbaasde me dat Red Bull daar tekortkwam'

Ho-Ping Tung heeft als analist van Viaplay teruggeblikt op de Grand Prix van België. De race werd oorspronkelijk gewonnen door George Russell na een strategische meesterzet, maar uiteindelijk werd Russell gediskwalificeerd en ging Lewis Hamilton er met de buit vandoor. Red Bull Racing kwam niet in de buurt van de overwinning, en het baart Tung zorgen dat Red Bull zelfs op haar verwachte sterke punt niet goed uit de verf kwam.

De Grand Prix vormde een groot contrast met de editie van 2023, toen inhalen meer een formaliteit dan een uitdaging was op Spa-Francorchamps. Dat vond de FIA ook, en dus werd de DRS-zone met 75 meter ingekort. Dat bleek te veel van het goede te zijn, want bij de topteams waren er nauwelijks nog inhaalacties. 'Het inhalen was moeilijker dan in voorgaande jaren. Daarnaast: we hoorden het Oscar Piastri en andere coureurs ook al zeggen, dat de vrije lucht in deze race cruciaal was', zo stipt Tung een tweede bepalende factor aan.

Juist door die twee factoren kon Russell zijn gewaagde strategie tot een goed einde brengen, vermoedt de Nederlander. 'Het heeft ermee te maken dat de slijtage hoog was, maar Russell maakte ook de juiste call. Hij reed natuurlijk lang in vrije lucht in zijn eentje, en daardoor kon hij de levensduur van zijn banden ook zo lang rekken.' Russell hield uiteindelijk stand, omdat Hamilton in de laatste vier ronden geen weg langs zijn teamgenoot kon vinden.

Pérez laat Red Bull-plan in het water vallen

Tung focust zich vervolgens op de race van de Red Bulls, die twee sets mediumbanden hadden, waar de andere topteams twee sets harde banden hadden. 'Vooraan reed bijna iedereen op de mediumbanden in de eerste stint. In plaats van naar de harde banden, ging Red Bull met Pérez nog een keer naar de mediumbanden. Daarmee proberen ze met Pérez druk te zetten, en te zorgen dat hij verder naar voren zou gaan en hij het veld naar elkaar kan brengen, zodat ze Verstappen vervolgens ook konden helpen in de laatste stint om verder naar voren te komen, maar dat werkte niet. In die stint was Pérez niet snel genoeg.'

Ook de afwijkende afstelling van de constructeurskampioen leverde niet het gewenste resultaat op. 'Red Bull had gekozen om met meer downforce te rijden. Wat me dan ook verraste was dat ze in die tweede sector flink tekortkwamen, en zeker niks overhadden tegenover de rest', aldus Tung, die ervan schrok dat Red Bull in de middensector het verschil niet kon maken. 'Ik weet niet of het een balanskwestie was. Als je daar onderstuur hebt, verlies je daar heel veel tijd.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws