Max Verstappen gaf na de Grand Prix van België aan positief verrast te zijn vanwege het feit dat hij concurrent Lando Norris achter zich wist te houden. De Nederlander kwam als vijfde over de streep, en eindigde na de diskwalificatie van George Russell als vierde, nadat hij vooraf niet had gedacht dat hij McLaren kon verschalken. Teamadviseur Helmut Marko had juist op meer gehoopt.
De Oostenrijker zette vooraf nog op een podiumplek in voor Verstappen, en hoopte na de kwalificatie zelfs op de overwinning, maar een podiumplek bleek onhaalbaar te zijn voor beide Red Bull-coureurs. 'We werden in negatieve zin verrast', vertelt Marko bij ServusTV. Marko lijkt achteraf ook niet geheel gelukkig te zijn met de keuze om de gridstraf in België te pakken. 'Het bleek zo te zijn dat het inhalen net zo lastig was als in Hongarije, ook al zijn de rechte stukken hier veel langer.'
Dat het inhalen zo lastig bleek te zijn ging ten koste van de opmars van Verstappen. 'In de tweede sector ging de voorband eraan, maar we kwamen ook topsnelheid tekort. We konden moeilijk inhalen, en Max kwam vast te zitten achter Charles Leclerc', weet de teamadviseur. 'Als je toch wat positiefs wil benoemen, is het dat we toch weer twee punten op Lando Norris zijn uitgelopen, maar de enige echte inhaalactie (in de kopgroep, red.) was die van Oscar Piastri op Leclerc, dus de kwalificatie was belangrijk voor de race. Max kwam van de elfde plek naar de vijfde plek, dus dat is dan nog positief', zegt Marko voor de diskwalificatie van Russell.
Zoeken naar balans bij Red Bull
Waar Verstappen voor de straf van Russell zes plekken winst boekte, verloor Sergio Pérez juist zes plekken. 'Pérez ging van de tweede naar de achtste plek, en dat is niet wat we ervan verwacht hadden. We waren al veel eerder met de laatste stint begonnen. Het scheelde aan topsnelheid, en als je de banden ook maar een klein beetje te zwaar belast, is de balans zoek', zo verklaart hij het probleem dat Red Bull heeft. 'Dan krijgen we overstuur en onderstuur, dus we dachten op vrijdag nog dat het goed zat, maar het tegendeel werd bewezen, en daardoor werden wij verrast.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Marko denkt dat de bandenslijtage lager was dan gedacht. 'Als je ziet dat Mercedes met een éénstopronde gewonnen heeft, en dat George Russell in zijn allerlaatste ronde nog zijn persoonlijk snelste ronde reed, dan vormde de bandenslijtage zeker niet het probleem. Als je het achteraf bekijkt, zou het misschien het risico waard geweest zijn om ook een éénstopper te doen, maar de mediumbanden hielden het goed bij Max, dus dat was het probleem niet. We hadden alleen niet genoeg snelheid om in te kunnen halen, maar de banden vormden het probleem niet.'
Het inhaalprobleem vormt een groot contrast met de race in 2023, en Marko sprak dit seizoen dan ook al vaker van een kwalificatiekampioenschap. 'Het is onbegrijpelijk met deze auto's dat de DRS-zone ingekort is. Nu gaan we natuurlijk naar Zandvoort en Monza. Je moet haast alle focus op de kwalificatie leggen nu', meent Marko, die in dit geval nog meer zorgen zou moeten hebben over Pérez, aangezien de Mexicaan vaak slecht kwalificeert.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties