Tom Kristensen kreeg als negenvoudig winnaar van de 24 uur van Le Mans de toepasselijke bijnaam Mr. Le Mans. De Deen schoof aan bij F1 Nation om terug te blikken op de Grand Prix op het circuit van Spa-Francorchamps, waar hij zelf ook de nodige langeafstandsraces won. Kristensen prees Mercedes, uitte kritiek op beide McLaren-coureurs, en loofde Max Verstappen
Kristensen geeft meteen toe dat hij verrast werd door de verhoudingen op zondag. 'Mercedes stond op vrijdag nog nergens, dat zeiden ze zelf. In de race waren ze oogverblindend snel', geeft de 57-jarige aan. 'Lewis Hamilton leidde de race, en George Russell kwam een beetje uit het niets. Hij verraste het hele veld. Die overwinning was zó mooi. Ik denk dat hij hoe dan ook had gewonnen, ook als zijn auto zwaarder was geweest. Het zijn echter de regels: als je auto te licht is, word je gediskwalificeerd, maar ik leef wel met hem mee.'
Piastri enige McLaren vooraan
'Ik noem dit een dubbelzege. Ik weet dat deze niet telt, maar ze raceten wel voor de eerste twee plekken', vervolgt Kristensen, die beseft dat het Duitse team nu drie van de laatste vier races gewonnen heeft. 'In Oostenrijk was het wat anders: daar kregen ze een kans vanwege het contact tussen Max Verstappen en Lando Norris. In Groot-Brittannië gold een beetje hetzelfde, want daar had McLaren een betere strategie kunnen hanteren, en dan had Lewis misschien niet gewonnen. Hier wonnen ze op eigen kracht, want ze kwalificeerden al goed in de regen, en gebruikten in de race alles wat qua strategie beschikbaar was.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De grootste bedreiging voor Mercedes kwam uiteindelijk van de jongste coureur van het veld. 'Oscar Piastri deed het ook goed, maar dat zagen we afgelopen jaar op Spa ook al in zijn debuutjaar. Lando ging wijd in de eerste bocht, en verloor daar plekken, dus vanuit teamperspectief was hij de enige die niet vooraan meedeed', zo is Kristensen kritisch op de titelkandidaat. 'Ik dacht dat hij terug zou komen, maar halverwege werd duidelijk dat Hamilton zou gaan winnen. Ik besefte pas heel erg laat dat Russell hem voor zou blijven', geeft Kristensen toe.
Verstappen met beperkte middelen
De recordwinnaar van Le Mans licht ook de rol van Verstappen uit. 'Max was uitmuntend in de kwalificatie. Hij ging naar buiten en was meteen anderhalve seconde sneller dan de rest', aldus de analist over Q1. 'Dat bespaarde Red Bull een set banden. Met zijn gridstraf zou je echter verwachten dat Lando en McLaren verder vooraan zouden staan, maar dat was niet zo.' McLaren liet uiteindelijk een kans liggen, doordat Verstappen nog voor Norris eindigde. Dat Verstappen meteen op snelheid was, is geen toeval, weet Kristensen. 'Dat is puur zelfvertrouwen.'
Een dag later had Verstappen het echter lastiger. 'Hij boekte niet zoveel vooruitgang als verwacht. Dat de DRS-zone 75 meter ingekort werd, speelde een rol. De teams zijn ook meer aan elkaar gewaagd. Zijn DRS is niet zo krachtig als het eerder was. Over het algemeen is de Red Bull niet meer zo sterk als vorig jaar, en het DRS-voordeel is ook niet meer zo groot', merkt de Deen op.
Verstappen heeft wel nog 78 punten voorsprong, en Kristensen beseft ook dat de concurrenten van de Nederlander te vaak fouten maken. 'Formule 1 is nooit spannender geworden. Het is leuk dat het onvoorspelbaar is. Je hebt een goede start nodig en je moet je stop-plek niet missen bij de pitstop. We zagen dat Oscar Piastri daar te ver doorschoot', zo merkt Kristensen op dat beide McLaren-coureurs niet foutloos waren. 'Over het algemeen lijkt McLaren nu wel het sterkste te zijn, al komt Mercedes er wel aan.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties