Fernando Alonso is intussen de coureur met de meeste Formule 1-races op zijn naam. De Spanjaard maakte in 2001 al zijn debuut, en heeft sindsdien twee wereldtitels en 32 overwinningen op zijn naam geschreven. De 43-jarige Alonso reed voor grote teams als McLaren, Ferrari en Renault, maar nooit bij de renstal van Red Bull. Tijdens de podcast F1: Beyond The Grid vertelt de Spanjaard dat hij meerdere 'geheime' ontmoetingen heeft gehad met Christian Horner over een eventuele overstap naar het team in Milton Keynes.
Alonso won in 2005 en 2006 zijn wereldtitels met het team van Renault. De Spanjaard maakte na deze successen de overstap naar McLaren, met het oog op nog meer wereldtitels. Toch liep dit anders dan gehoopt, want hij kreeg hier te maken met een piepjonge Lewis Hamilton. De twee konden niet met elkaar door één deur, waardoor Alonso besloot om na dit seizoen weer terug te keren bij Renault. Toch vertelt de Spanjaard dat dit anders had kunnen lopen; hij kwam namelijk in contact met Christian Horner en Adrian Newey. 'Nadat ik vertrok bij McLaren aan het einde van 2007, sprak ik met Adrian en Christian op Heathrow, het vliegveld', legt de Spanjaard uit.
Een geheime ontmoeting
Wanneer de interviewer zegt: 'een soort geheime ontmoeting dus', zegt Alonso: 'Ja, en daarna was het in 2008 eigenlijk nog dichterbij. Daar had Adrian het ook pas over. Dat kan ik me echt nog heel goed herinneren, dit was in Spa in een parkeergarage. Bij het vliegveld. We zaten beide achterin de auto, laat in de avond', vertelt Alonso lachend. 'Gewoon puur om over de mogelijkheden te praten. Ik was toen ook al bijna rond met Ferrari. Uiteindelijk koos ik dus voor Ferrari, en kozen zij voor Sebastian.'
De Spanjaard heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij met Newey wil samenwerken, dat gaat volgend jaar gebeuren, maar hij had dus al eerder de kans. Alonso kan wel uitleggen waarom hij toen die keuze heeft gemaakt om de samenwerking niet aan te gaan. 'Dat is nu wel makkelijk om te zeggen, maar in 2008 had Red Bull nog maar één keer een podium gehaald. Ze waren eigenlijk maar een energiedrankbedrijf', stelt de tweevoudig wereldkampioen. 'Het is natuurlijk ook onmogelijk om te voorspellen dat ze in het decennium daarna 7 of 8 titels gingen winnen. Dat was absoluut geen zekerheid. Dat zijn gewoon dingen die je onmogelijk kan voorspellen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ondanks het mislopen van een eventueel succesvolle samenwerking, heeft Alonso geen vervelende gevoelens overgehouden aan zijn beslissingen uit het verleden. 'Ik heb nooit ergens spijt van gehad. Sommige beslissingen in je Formule 1-carrière kunnen enorm veel invloed hebben op wat je bereikt of niet bereikt', zo vertelt de Spanjaard over zijn keuzes. 'Je neemt een beslissing met de gedachte dat dit de beste beslissing is voor jezelf. Niemand heeft een glazen bol om te zien wat er gaat gebeuren in de toekomst', vertelt Alonso.
Uiteindelijk vertrok de Spanjaard dus in 2010 naar Ferrari, waar hij tot twee keer toe heel dichtbij de wereldtitel kwam. In 2010 en 2012 kwam hij beide keren een handjevol punten te kort om Sebastian Vettel, in de Red Bull, te verslaan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties