Windsor ziet Verstappen afwijken: 'Max koos voor een andere aanpak' Opinie
Opinie

Windsor ziet Verstappen afwijken: 'Max koos voor een andere aanpak'

Windsor ziet Verstappen afwijken: 'Max koos voor een andere aanpak'

Peter Windsor heeft in zijn analyse van de kwalificatie van Las Vegas uitgebreid gekeken naar de topsnelheden, en hoe de verschillende teams de Pirelli-banden op temperatuur wisten te brengen. Hij vergelijkt onder meer George Russell met Max Verstappen, en denkt dat de zorgen over de gebrekkige topsnelheid bij de coureur van Red Bull Racing enigszins overdreven worden.

Mercedes doet het vaak goed als het koud is, en dat was in Las Vegas niet anders, nadat het team eerder al uitblonk in Canada, Engeland, en België. 'Vooraan was het heel spannend. Het leek aan het einde van de kwalificatie alsof Ferrari aan het langste eind zou trekken, maar toen kwam George Russell nog als laatste opnieuw naar buiten', vertelt Windsor op zijn YouTube-kanaal. 'Hij had niemand voor zich, en pakte de poleposition voor Mercedes. Een geweldige ronde van Russell!' oordeelt de analist.

Hamilton flop, Gasly top

'Russell was ongelofelijk dapper in de blinde snelle bochten, en erg sterk in de krappe chicanes. Als je de bandentemperatuur op dit circuit op orde hebt, draait het om het remmen vanuit de langzame bochten en de tractie uit de langzame bochten. Veel van de snelle bochten zijn vol gas, dus je moet vooral de banden laten werken in de langzame bochten na die snelle bochten. Mercedes deed dat met George Russell heel goed', vindt Windsor.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor ziet Verstappen afwijken: 'Max koos voor een andere aanpak'
Wederom feest bij Alpine.

De 72-jarige noemt verder één tegenvaller en één uitblinker. 'De grote verrassing was dat Lewis Hamilton niet ook vooraan stond, want hij was in Q2 nog het snelste, maar wist in Q3 geen rondetijd neer te zetten.' Hamilton start in de race dus als tiende. 'De andere grote verrassing was de derde plek van Pierre Gasly voor Alpine, een geweldig resultaat na Brazilië, zeker omdat iedereen daar riep dat ze mazzel hadden met de rode vlag. De Alpine had een ongelofelijke topsnelheid van 354 kilometer per uur in zijn ronde, waarmee hij de derde plek pakte. Carlos Sainz had diezelfde topsnelheid overigens.'

Kritiek op Hamilton en Leclerc

Windsor besteedt vervolgens aandacht aan het toekomstige Ferrari-rijdersduo. 'Charles Leclerc maakte weer meer fouten dan Sainz, en dat brengt ons weer terug bij die keuze van Ferrari om Sainz te laten gaan', aldus de Brit. 'Ik gebruikte eerder het woord 'ontslag' omdat het daar eigenlijk ook op neerkomt. Het interessante is dat Carlos alleen maar beter en beter wordt, zowel in de races als in de kwalificatie. Het heeft niks met druk te maken, hij is nu gewoon heel erg goed, en toch laat Ferrari hem over twee weekenden gaan. Om Leclerc hier in de kwalificatie te verslaan is heel indrukwekkend. Ferrari vervangt hem met Lewis Hamilton, die in Q3 helemaal nergens was.' Windsor was eerder nog fan van Hamilton, maar vindt de 39-jarige dit seizoen vaak tegenvallen.

Verstappen redt de situatie

'De auto van Max Verstappen was veel beter', vervolgt Windsor, die de aandacht op de wereldkampioen legt. 'Hij had een belabberde long run op de mediumband in de vrije training, en dat leidde nog tot tegenspraak op de radio, toen Max zei dat hij zou crashen als Red Bull Racing hem buiten hield. Ze haalden hem dus binnen, pasten de afstelling aan, en gaven hem nieuwe zachte banden. Max zei meteen dat hij nu meer bandentemperatuur en grip had. Zo nam hij de auto dus ook mee naar de kwalificatie, en hij deed het er vrij goed mee.' Verstappen wist de schade zo uiteindelijk te beperken met een vijfde plek.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor ziet Verstappen afwijken: 'Max koos voor een andere aanpak'
Max Verstappen heeft het nog niet makkelijk in Las Vegas.

'Zijn beperkende factor was de topsnelheid. Hij haalde 347 kilometer per uur op zijn snelste ronde', zo geeft Windsor aan dat de Nederlander zeven kilometer per uur langzamer was dan Sainz en Gasly. 'Max was wel duidelijk langzamer dan dat duo, maar Russell tikte ook slechts 347 kilometer per uur aan, dus je kunt niet zeggen dat Red Bull een fout heeft gemaakt met de achtervleugel, want ze hadden wel de topsnelheid die Mercedes ook had. Mercedes leverde hier gewoon beter werk.'

Dat Mercedes beter werk leverde, heeft wel te maken met de achtervleugel. Red Bull verbeterde de topsnelheid door in de achtervleugel te snijden. Zoals journalist Mark Hughes uitlegde kost dit relatief veel downforce voor de hoeveelheid drag die je van je auto kan halen. Je auto wordt daardoor minder efficiënt. 'McLaren was iets sneller qua topsnelheid met 349 kilometer per uur voor Lando Norris, maar Norris verbeterde zich na Q2 niet meer', voegt Windsor toe, waarbij Verstappen dus qua topsnelheid maar een beperkt nadeel heeft op zijn concurrent.

Waar staat Red Bull?

Windsor merkt ook op dat Verstappen tijdens de kwalificatie opviel met een ander plan dan de rest. 'Max Verstappen koos in Q2 voor een andere aanpak. Hij ging meteen op nieuwe banden naar buiten, zette een tijd neer, en wachtte daarna in de garage af. Dat was nog even spannend, want hij zakte wel nog naar P7, maar hij haalde Q3 uiteindelijk.' Verstappen ging zelfs nog voor Lando Norris door naar het laatste kwalificatiedeel.

'Verstappen zal denken dat als hij meer topsnelheid had, dat hij vooraan had kunnen meedoen, maar als hij de topsnelheid van Mercedes ziet, moet hij concluderen dat het aan de banden lag', weet Windsor. Die conclusie trok Verstappen dan ook. 'Zelfs qua afstelling zaten ze niet helemaal goed. Max reed wel goede ronden in Q3 en was sneller dan in Q2. De auto was voor Sergio Pérez wel lastig te besturen. Als je dus een graadmeter wil van waar Red Bull staat, dan is het verschil tussen Verstappen en Pérez wederom enorm.' Pérez kwalificeerde zich als zestiende.

Pakt Verstappen de overwinning in Las Vegas? Krijg 50x of 100x je inzet bij een winstmarge van 10 seconden of meer! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws