Renault maakte in 2016 haar rentree in de Formule 1. Het doel van het Franse team is sinds de rentree duidelijk: wereldkampioen worden. In 2021 maakte de Franse renstal veel wijzigingen, waaronder de naam. Het team werd omgedoopt tot Alpine en wist in datzelfde jaar eindelijk weer een overwinning te boeken. Na een knotsgekke race in Hongarije wist Esteban Ocon de overwinning op zijn naam te schrijven. Sindsdien bleef Alpine in de middenmoot hangen, en in 2023 vertrokken verschillende kopstukken van het team.
Deze pagina gaat verder onder het nieuws.
Renault is sinds 1977 gedurende meerdere periodes in de Formule 1 gezien geweest en werd in het eerste jaar van echte deelname twaalfde in het constructeurskampioenschap. Het eerste succes werd behaald door Jean-Pierre Jabouille, die een race wist te winnen in 1979. Twee jaar later werd het team derde in het constructeurskampioenschap, iets wat een jaar later opnieuw lukte. In 1983 werd Renault nog tweede in het kampioenschap met als coureurs Alain Prost en Eddie Cheever. Na het seizoen van 1985 verliet het team de Formule 1 echter voor zestien jaar.
Voor het 2002-seizoen keerde Renault terug in de Formule 1 met Jenson Button en Jarno Trulli als coureursopstelling. Het team liet meteen duiden dat het voor de overwinningen wilde strijden en werd twee jaar achter elkaar vierde. Fernando Alonso, die in 2003 bij het team kwam, won in dat jaar zelfs de Grand Prix van Hongarije. Een jaar later wist de Spanjaard niet opnieuw een race te winnen, maar werd Renault wel derde in het kampioenschap. Het Franse team had het succes gevonden en won twee wereldkampioenschappen op rij in 2005 en 2006 met Alonso. In beide jaren won Renault ook het constructeurskampioenschap. Na een derde plaats in 2007 wist het team echter niet meer mee te doen voor de overwinningen en verliet het na het seizoen in 2011 wederom de Formule 1.
In 2016 was het dan opnieuw zover: Renault keerde wederom terug in de koningsklasse van de autosport. In dat jaar trad het team aan met Kevin Magnussen en Jolyon Palmer als coureurs. Met de vierde plek als beste resultaat in het constructeurskampioenschap heeft Renault in de periode van 2016 tot en met 2020 niet mee kunnen doen voor de overwinningen, maar heeft het wel tot drie keer toe een podium weten te behalen. Dit deed het team alle drie de keren in 2020. Daniel Ricciardo werd derde in zowel de Grand Prix van Duitsland als die van Emilia Romagna en Esteban Ocon kwam als tweede over de streep in Sakhir.
Renault zal het moeten doen met de resultaten die in het verleden zijn behaald, want in 2021 keert het team niet meer terug op de grid met de naam van de Franse autofabrikant. Vanaf dat jaar zal het team namelijk verder gaan als Alpine, wat onderdeel is van Renault. Esteban Ocon blijft voor het team rijden, maar Daniel Ricciardo is vertrokken naar McLaren. Voor hem in de plaats is Fernando Alonso gekomen, die twee keer wereldkampioen werd met de Fransen. Alonso vertrok in 2023 weer en werd door Pierre Gasly vervangen, terwijl Alpine in de middenmoot bleef hangen.
Jaar | WK-positie | Punten | Overwinningen |
2010 | 5e | 163 | 0 |
2011 | 5e | 73 | 0 |
2016 | 9e | 8 | 0 |
2017 | 6e | 57 | 0 |
2018 | 4e | 122 | 0 |
2019 | 5e | 91 | 0 |
2020 | 5e | 181 | 0 |
2021 (Alpine) | 5e | 155 | 1 |
2022 (Alpine) | 4e | 173 | 0 |
2023 (Alpine) | 6e | 120 | 0 |