Waar de Formule 1-grid voor 2024 amper veranderde, is er voor het 2025-seizoen juist veel gewijzigd. Door de overstap van Lewis Hamilon naar Ferrari moest Carlos Sainz plaatsmaken voor de recordkampioen. De Spanjaard heeft zijn zitje gevonden bij Williams. Na vier jaar bij de Italiaanse renstal is het even wennen, maar de blauwe kleur staat hem, naar eigen zeggen, goed.
Sainz heeft voorheen al vaker gewisseld van team. Door Williams toe te voegen aan zijn lijst van werkgevers heeft hij drie historische teams op zijn cv staan: McLaren, Ferrari en Williams. Hij begon zijn carrière bij Toro Rosso, maar een promotie naar het grote team, Red Bull Racing zelf, zat er niet in. Hij heeft tussendoor ook nog een tijdje bij Renault gereden.
Hij wordt gevraagd door Formula1.com naar de verschillen in het leven bij Williams met de eerdere teams waarvoor hij heeft gereden. 'Ik hou van blauw, het is een kleur die makkelijk valt te combineren!' grapt de Spanjaard. 'Buiten dat, ben ik degene die voor vijftig procent van de teams heeft gereden. Dat is een ander team elke twee jaar. Ik weet niet of dat goed of slecht is', lacht hij.
'Maar het heeft me zeker veel ervaring gegeven en informatie gegeven over hoe verschillende teams werken, hoe verschillende organisaties kunnen werken, en verschillende culturen', vervolgt hij. 'Dit is zeker de grootste verandering, van een Italiaans team naar een Brits team.' Eerder grapte Sainz dat het Britse weer alleen niets voor hem is, en dat het eten ook niet altijd lekker is. Voor de rest vermaakt hij zich prima bij Williams.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Grote uitdaging
Sainz is ervan bewust dat Williams momenteel geen auto heeft waarmee hij veel punten kan pakken of podiums kan behalen. Het is voor hem een uitdaging om het team terug te brengen naar die positie. 'Het zal een grote verandering zijn, maar niets waar ik niet aan gewend ben, niets wat ik niet eerder heb gezien. Het is natuurlijk een goede uitdaging waar ik enthousiast van word. Ik voel me goed, ik voel me thuis, en dat is belangrijk.'
Williams heeft al een aantal testdagen achter de rug. Zo organiseerde het team in december filmdagen in Abu Dhabi en in Bahrein, en kon Sainz meters maken tijdens de shakedown op Silverstone. Wat ook een grote verandering is, is de Mercedes-krachtbron die in de auto zit. 'De geluiden, de trillingen, alles verandert compleet', legt hij uit. 'Ook de manier waarop de krachtbron werkt, bijvoorbeeld de schakelveranderingen. Dat is zeker de grootste verandering tot nu toe.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Half jaar tot Sainz alles over de auto weet
Hoewel het lijkt alsof de Spanjaard de ins en outs van de auto al weet, verwacht hij zelf dat dat nog wel even duurt. 'Normaal gesproken, uit mijn ervaring, duurt dat aanpassingsproces ongeveer een half jaar', zegt hij. Hij wijst op het feit dat er slechts drie testdagen zijn, wat anderhalf dag per coureur is, en hier en daar wat filmdagen.
'Als er meer testdagen zouden zijn, zou dat proces veel korter zijn. Er zijn zoveel dingen die je week na week moet leren en ervaren', vervolgt Sainz. 'Dit betekent niet dat je niet competitief kunt zijn. Ik geloof dat, als je je goed aan kunt passen en een geode winter hebt met je team, je meteen competitief kunt zijn, maar de laatste tiende uit de auto halen, duurt altijd even.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties