Op vrijdag in Las Vegas, zaterdagochtend voor de Europese kijker, hadden de coureurs nog een uurtje de tijd om de puntjes op de i te zetten betreffende de bolide. Veel rijders klaagden op donderdag al over een gebrek aan grip en het asfalt, en dat zette zich voort op vrijdag. Veel konden de teams er toen niet meer aan doen, want de bolides moesten klaargestoomd worden voor de kwalificatie. Ook daar gebeurde genoeg. Zoals altijd zet F1Maximaal.nl de leukste boordradio's op een rijtje.
Verstappen had genoeg te doen op vrijdagavond, aangezien Red Bull Racing het een en het ander had veranderd aan de achtervleugel. Beide coureurs reden eerst met een grotere achtervleugel omdat Red Bull simpelweg geen kleinere achtervleugel had, en dus moest die vleugel wat getrimd worden. Het ging op donderdag al wat beter, maar Verstappen was nog niet helemaal tevreden. Tijdens VT3 zette hij zijn zoektocht naar wat meer grip voort, maar dat ging niet vlekkeloos. 'Linksvoor is helemaal dood', zei Verstappen tegen ingenieur Gianpiero Lambiase. 'Het wordt alleen maar erger ook', mopperde hij. 'De auto is niet te besturen.'
Lambiase snapte dat hij het lastig had, maar hij moest nog even door. 'Nog een paar rondjes graag, Max. Probeer er het beste van te maken', reageerde hij. De drievoudig wereldkampioen deed zijn best, maar kon helemaal niets met de auto. 'Dit is niet... Ik kan deze auto niet besturen, ik ga crashen op deze manier', liet Verstappen weten. 'Kom maar binnen', zei Lambiase. Teamgenoot Sergio Pérez had het ook lastig met de auto, maar vertelde vooral dat de achterkant van de bolide niet mee wilde werken. 'Over het algemeen zit het probleem daar', zei de Mexicaan. 'En ik ben aan het zoeken naar grip in de langzame bochten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
George Russell wist een stuk kalmer te blijven op zijn boordradio, zelfs toen een Sauber hem in de weg reed. 'Dezelfde gast weer. Twee dagen op rij', verzuchtte zijn engineer. De Brit kon er nog wel een grapje over maken. 'Ja, mooi consistent', luidde het antwoord van de Mercedes-coureur. Verstappen stond lang binnen, maar kon met een kwartier gedaan weer naar buiten. De tijden op het bord toonden dat de auto beter liep en dat bevestigde de Limburger op de boordradio. 'Dat voelde stukken beter. Veel beter', meldde hij. Lawson eindigde de derde vrije training bijna met een crash, met zijn teamgenoot Yuki Tsunoda nota bene. '**** man, Yuki. Hij ramde me bijna van achteren', zei de Nieuw-Zeelander, die met de schrik vrijkwam.
Pérez krijgt vervelend nieuws: 'Je ligt eruit'
Niet iedereen had wat te melden tijdens de laatste vrije training van het weekend, maar dat betekende niet direct dat iedereen goed voorbereid was op de kwalificatie. Helaas was Pérez een van de eerste coureurs die uitgeschakeld werd. Het was een behoorlijke teleurstelling voor de coureur uit Guadalajara, die onder druk staat van zijn team. 'Je ligt eruit, op zeven honderdsten', meldde ingenieur Hugh Bird. 'Ongelooflijk. Het wordt ook gewoon niet beter!' antwoordde Pérez. 'Ik kon geen grip vinden', luidde het excuus. Naast Pérez moest ook Alexander Albon zijn auto in de garage zetten. 'Wat?' vroeg hij toen hij het nieuws kreeg. 'Argh!' klonk het uit de Britse-Thai. Teamgenoot Franco Colapinto ging wel door naar Q3.
De Argentijn was echter de veroorzaker van wat oponthoud richting Q3. Hij crashte hard, waarbij hij tegen de muur botste, en een Williams afschreef. De baan moest eerst schoongemaakt worden, dus duurde het wat langer voordat Q3 kon beginnen. De crash zorgde voor teleurstelling bij Colapinto, die goed op weg was. Tsunoda wist zonder kleerscheuren door te gaan naar Q3. Daar was de Japanner uiteraard erg blij mee. 'Goed gedaan, man!' zei de ingenieur van Tsunoda. 'Let's go, baby!' zei Tsunoda. 'Yeah, Vegas, baby. Come on. Vegas is mijn thuis, of course.' Tsunoda wist uiteindelijk de zevende plek te bemachtigen en zal op zaterdagavond tussen de twee McLarens de race aanvangen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen met gemengde gevoelens: 'Ik heb alles gegeven'
In de laatste minuten van de kwalificatie werd het vanzelfsprekend erg druk op de baan. Veel coureurs wilden profiteren van de verbeterende baan. 'Ik wil achteraan zitten', drong Russell aan. 'Dit was wat te vroeg denk ik. De baan gaat heel druk zijn', zei de Brit. Hij wist uiteindelijk wel als laatste zijn rondje te doen en optimaal gebruik te maken van de extra grip die de baan bood. Naast Russell blonk nog een coureur uit, en dat was Pierre Gasly. De Fransman wist de derde positie te bemachtigen. 'Woohooo! Let's go baby, love that', zei hij. Verstappen moest zijn best doen voor zijn P5. 'Ik heb alles gegeven, het was echt superglad', vertelde hij Lambiase. 'Je hebt het goed gedaan, Max, het draait toch allemaal om de racedag', sloot de ingenieur af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties