Robert Doornbos heeft in het Ziggo Sport Race Café aangegeven dat Red Bull Racing upgrades eerder dan gepland heeft geïntroduceerd, nadat het team de afgelopen maanden onder steeds grotere druk van McLaren is komen te staan. Collega-analist Rick Winkelman voegde daaraan toe dat Red Bull bezig is met een groter plan, waarbij het uiterlijk van de bolide weekend per weekend kan verschillen.
In het televisieprogramma kwam het al snel ter sprake dat Sergio Pérez er zowel over één ronde als in de racesimulatie opvallend goed uitzag. 'Hij heeft het goed gedaan', geeft Doornbos toe, die de afgelopen maanden regelmatig felle kritiek heeft geuit op de Mexicaan. 'Het klinkt gek, maar dit is zijn beste vrijdag van het seizoen tot nu toe. Iedereen bij Red Bull hoopt nu dat hij dit voort kan zetten. Hij heeft nu wel een positieve mindset', merkt de Rotterdammer op, op basis van het zelfvertrouwen dat Pérez in de interviews na afloop uitsprak.
Upgrades aan de RB20
Teambaas Christian Horner benoemde daarbij dat de upgrades van Red Bull goed werken, en de balans in de auto verbeterd is, waardoor Pérez zich beter staande weet te houden. 'De upgrade is ook echt naar voren gehaald door Red Bull. Het moest hier ook allemaal gebeuren, want Max was er wel een beetje klaar mee', vertelt Doornbos. Verstappen beschikt over de volledige upgrade, terwijl Pérez nog de oude engine cover en sidepod heeft, maar wel verschillende andere upgrades kreeg.
'Het gaat met name om de koeling', weet Doornbos. 'Dat is hier superbelangrijk vanwege de hoge temperaturen. Je ziet aan het bodywork dat de karakteristieken die ze aan het begin van het seizoen hadden vervangen zijn', aldus Doornbos, die vooral op de 'schouders' van de RB20 achter de halo doelt (zie onderstaande afbeelding). 'Dat hebben ze nu bij Max vervangen door een mooie bolling met allerlei vinnen erin voor extra koeling', deelt Doornbos. Deze nieuwe engine cover is op de bovenste foto te zien.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Ze waren ook echt bezig met de flowvis, de gekleurde verf', vervolgt Doornbos over het uitgebreide testen van het team. 'Pierre Waché geeft ook aan dat de belangen van Adrian Newey bij deze auto minder groot zijn dan mensen denken. Het is wel het concept van Waché, dus hij moet het nu ook dragen. Ik geloof nog steeds dat Newey invloed heeft gehad op deze auto, dat kan niet anders, maar hij (Waché, red.) is nu verantwoordelijk.'
Winkelman haalt ook uitspraken van hoofdingenieur Paul Monaghan aan, die aangaf dat het nog niet zeker is dat de auto elke week met deze onderdelen zal rijden. 'Ze willen bij Red Bull wat meer flexibiliteit in met name het bodywork. Ze willen dat meer aanpassen aan het circuit, niet alleen qua temperatuur', aldus de autosportjournalist.
Druk op Pérez
De nieuwe onderdelen moeten ervoor zorgen dat Red Bull concurrent McLaren op achterstand kan houden. 'Die constructeurstitel is belangrijk voor het prestige van het team. Er werken inmiddels 2.000 mensen bij Red Bull, met de motorafdeling erbij. Er zijn gewoon honderden mensen erbij gekomen voor Red Bull Powertrains. De rijderstitel is gaaf, maar de constructeurstitel gaat om prestige', geeft de voormalige coureur aan.
Daarbij moet het vooral van Pérez komen. Verstappen was in de afgelopen maanden de coureur met de beste score, terwijl Pérez in de laatste zes weekenden gemiddeld tweeënhalf punt per weekend pakte. 'Het grootste verschil tussen Pérez en Max zit in bocht 11', zo verwijst Doornbos naar de linkerknik waar Verstappen ooit vóór de race de muur raakte. 'Dat scheelt vijf kilometer per uur, en dat is op alle circuits hetzelfde. Dat zijn de bochten waar je commitment en ballen moet laten zien.'
Pakt Verstappen de overwinning in Hongarije? Krijg 50x je inzet en claim de Golden Odds! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties