Red Bull driftig bezig om vleugelprobleem op te lossen: 'Hebben de vleugel proberen te trimmen' Formule 1
Formule 1

Red Bull driftig bezig om vleugelprobleem op te lossen: 'Hebben de vleugel proberen te trimmen'

Red Bull driftig bezig om vleugelprobleem op te lossen: 'Hebben de vleugel proberen te trimmen'

Red Bull Racing-topadviseur Helmut Marko gaf na de tweede vrije training in Las Vegas al aan dat de Oostenrijkse renstal met een probleem zit. Ze hebben namelijk niet de kleinere, plattere achtervleugel die de concurrentie wel heeft, en het lijkt er niet op dat er nog een vervangende vleugel ingevlogen kan worden. De kampioensformatie is nu alles uit de kast aan het halen om ervoor te zorgen dat vleugel toch geschikt is. Marko legt uit wat er gaande is.

Tegenover het Britse Autosport liet Marko weten dat de achtervleugel die momenteel op de RB20 zit eigenlijk wat te groot is. Een te grote vleugel op een stratencircuit met veel rechte stukken zorgt voor veel drag, en veel drag beperkt vanzelfsprekend de topsnelheid van de auto. Op een circuit als Las Vegas is topsnelheid geen overbodige luxe. De Oostenrijker verkondigde dat het niet meer mogelijk zou zijn om een kleinere vleugel nog over te laten komen vanuit Milton Keynes. Tevens zou Red Bull de kleinere vleugel niet kunnen introduceren vanwege de vele crashes van Sergio Pérez, die voor fikse rekeningen hebben gezorgd, waardoor er minder budget naar de updates kon.

Tegenover de Nederlandse tak van Motorsport.com stelt de 81-jarige dat Red Bull momenteel geen andere keuze heeft. 'De long run was deels goed', begint hij, wat hij ook al tegenover ORF en Autosport zei. 'Er waren flitsen van snelheid, maar onze achterbanden sleten erg snel. Maar we hebben geen andere achtervleugel mee, dus we hebben geen keuze', aldus de oud-coureur uit Graz. 'Een kleinere vleugel zou met de kennis van nu absoluut handiger zijn, ook als je naar de concurrenten kijkt.' Marko bevestigt nogmaals dat het niet mogelijk is om een andere vleugel in te laten vliegen vanuit Engeland.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

sergio perez red bull racing rb20 las vegas 812 12
Wat kan Red Bull nog meer doen aan de achtervleugel?

'Zoals je kunt zien, zit die flap er niet meer op'

Red Bull moet nu roeien met de riemen die ze heeft, en kijken wat er nog aan te passen valt aan de grotere vleugel die ze heeft. 'We hebben deze vleugel al wel iets proberen te trimmen. Zoals je kunt zien, zit er geen Gurney flap meer op', legt Marko uit. De Gurney flap is een kleine, opstaande rand aan de achterzijde van een vleugel die de aerodynamische efficiëntie verbetert door meer downforce te genereren. Minder downforce en drag is in dit geval wenselijk. 'Tijdens de eerste sessie verloren we veel tijd in sector drie en tijdens de tweede vrije training verloren we tijd in alle sectoren', vervolgt de Oostenrijker.

'We hebben de situatie wel al iets verbeterd, maar dat was niet aan de tijdenlijst te zien. Max had drie pogingen op mediums in de tweede training, maar moest die laatste afbreken door een gele vlag. De feedback van Max en Checo is vergelijkbaar', onthult Marko. 'Ik denk dat we ons over één ronde wel kunnen verbeteren, maar in de long runs is de bandenslijtage het probleem', herhaalt Marko zijn woorden, die hij ook tegenover Autosport uitsprak. Hij gaat daarna verder onder de snelle ronden van Mercedes, die volgens hem niets hoeven te betekenen. 'Dat hebben we al eerder gezien dit jaar. Teams die op vrijdag snel zijn, zijn dat niet altijd in de race.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen las vegas red bull racing 1
Een goed resultaat kan Verstappen zijn vierde titel opleveren in Las Vegas.

Marko weet: 'Er is veel werk aan de winkel'

Marko denkt dat de snelheid over één ronde te verbeteren is, maar de situatie voor de racesimulatie ziet er naar zijn idee net wat anders uit. Hij verwacht hoe dan ook dat de rangorde nog wel wat gaat veranderen. Het is immers nog maar vrijdag, en Red Bull heeft nog een sessie om de auto af te stellen en verder aan de vleugel te zitten. 'We reden 1:38,5 in de long runs, en dat is best competitief. We hebben de motor nog niet opengedraaid, maar er is veel werk aan de winkel', sluit de Oostenrijker af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws