Het lijkt er sterk op dat Max Verstappen het in de kwalificatie heel lastig gaat hebben, maar de verhoudingen in de Grand Prix zelf kunnen er weer totaal anders uitzien. Mercedes lijkt juist de omgekeerde route te bewandelen, en kan met George Russell en Lewis Hamilton in de race mogelijk voor twee rijdende chicanes zorgen. F1Maximaal.nl nam de tijden uit de racesimulaties onder de loep.
In de kwalificatiesimulaties zat Mercedes er op de openingsdag in Las Vegas constant goed bij. Lewis Hamilton sloot beide sessies als snelste af, en ook George Russell was constant voorin terug te vinden. Mercedes heeft echter al vaker goed gepresteerd op de eerste dag van het weekend om dan later in te zakken. Toto Wolff geeft aan dat hij in Las Vegas vreest voor een herhaling van dat scenario, en op basis van de data lijkt die vrees terecht.
Verstappen kon zijn ronde met de zachte banden niet afmaken in de tweede vrije training, maar stevende af op een tekort van ongeveer een seconde of zelfs nog meer, aangezien hij na twee sectoren al bijna acht tienden langzamer was dan Hamilton, en de Red Bull vanwege de te grote achtervleugel niet uitblinkt in de laatste sector. Hoewel het verschil tussen beide titelrivalen over één ronde dus enorm is, lijkt het voordeel in de Grand Prix zelf toch bij de Nederlander te liggen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ferrari favoriet?
Op basis van de data van de racesimulaties, die in onderstaande tabel te zien zijn, hebben Oscar Piastri en Carlos Sainz de beste gemiddeldes. Charles Leclerc had echter wat last van verkeer, waardoor zijn gemiddelde slechter uitziet dan het had kunnen zijn. Sainz is gemiddeld 0,034 seconden langzamer dan Piastri, maar de Spanjaard had veel minder last van bandendegradatie, een punt waarop Ferrari sowieso het hele seizoen al uitblinkt.
McLaren had juist wel last van bandenslijtage, en dat betekent dat het Britse team in meer moeilijkheden kan komen als de stints in de Grands Prix zelf langer moeten worden gemaakt. Waar Piastri de schade nog wist te beperken, kon Lando Norris helemaal geen racesimulatie aan elkaar knopen. De Brit zette slechts drie representatieve rondetijden neer, en daarna stortte zijn tempo volledig in. De 25-jarige beklaagde zich dan ook over het grainen van de voorbanden.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Wat kan Verstappen?
Verstappen had volgens Helmut Marko ook te kampen met hoge bandenslijtage, maar hij is duidelijk veel competitiever dan in de kwalificatiesimulatie. De Ferrari-coureurs lijken echt favoriet te zijn, maar Verstappen was in de racesimulatie sterker dan concurrent Lando Norris. Verder rijdt Verstappen in de vrijdagtrainingen doorgaans met het minste motorvermogen, omdat hij nog met een zeer oude vrijdagmotor rijdt.
Red Bull kreeg daarnaast de banden niet op temperatuur. Later in het weekend zal het asfalt meer grip bieden, en liggen de buitentemperaturen ook wat hoger. Dit zou Verstappen in de kaart moeten spelen, naast het extra motorvermogen dat de Limburger dan tot zijn beschikking heeft. In de kwalificatie en de race rijdt hij namelijk met de nieuwste verbrandingsmotor van iedereen. Kan Verstappen na een matige kwalificatie progressie boeken, en mikken op de derde plek, achter de favorieten van Ferrari? Het verschalken van Norris lijkt in ieder geval realistisch, en daarmee dan ook het pakken van de wereldtitel.
Mercedes kwam met beide coureurs snelheid tekort in de racesimulatie. Toto Wolff gaf al aan dat zijn team vaak zwakker presteert zodra er meer grip op de baan komt, en hij vreest dus dat zijn coureurs later in het weekend steeds minder competitief zullen worden. Daarnaast is Mercedes minder competitief met meer brandstof aan boord. Lewis Hamilton reed wel als enige vooraan met de zachte banden, waardoor zijn racesimulatie lastig te vergelijken is met de andere topcoureurs, maar de tijden van George Russell zullen weinig hoop bieden.
Pakt Verstappen de overwinning in Las Vegas? Krijg 50x of 100x je inzet bij een winstmarge van 10 seconden of meer! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties