Red Bull Racing heeft het lastig in Las Vegas, en dat heeft een duidelijke oorzaak: het team van Max Verstappen zit in het weekend in Las Vegas vast aan de verkeerde achtervleugel. Waar de concurrentie kleine achtervleugels heeft, is de RB20 van een veel grotere achtervleugel voorzien. Helmut Marko bevestigt het probleem van het team, en waarschuwt dat er ook geen oplossing mogelijk is voor de rest van het weekend.
Max Verstappen won vorig jaar nog in Las Vegas, maar dit jaar staat Red Bull duidelijk op achterstand. De werkgever van de Nederlander krijgt de banden niet op temperatuur, miste de kans op een echte kwalificatiesimulatie, en sloot de dag dan ook in de achterhoede af. Inmiddels is duidelijk geworden dat het team geen geschikte achtervleugel voor Las Vegas heeft. 'De RB20s van Verstappen en Sergio Pérez verliezen zes tienden van een seconde op de rechte stukken', meldt Joel Lischka van het Duitse Auto, Motor und Sport. Dit zorgde ervoor dat Verstappen vooral in de laatste sector heel veel tijd liet liggen.
Verstappen rijdt op vrijdag wel met een oude motor, maar het probleem op de rechte stukken lijkt in iets anders te zitten. 'Het team heeft de verkeerde achtervleugel voor Las Vegas meegenomen. Deze achtervleugel is te steil, en om dit te corrigeren moet het team voor de vrijdagochtend (lokale tijd, dus vrijdagavond Nederlandse tijd, red.) een plattere vleugel invliegen', voegt Lischka toe.
Waar Lischka erop zinspeelt dat Red Bull de juiste vleugel nog in de fabriek heeft liggen, maar is vergeten om deze achtervleugels mee te nemen, lijkt die conclusie incorrect te zijn. Red Bull reed in Monza namelijk ook met deze achtervleugel. Daar gaf Verstappen ook al aan dat zijn team niet over de juiste vleugel beschikte. Red Bull besloot om deze low downforce wing niet te introduceren, omdat Sergio Pérez vanwege de vele zware crashes het budget al opgemaakt had.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Marko beaamt probleem
Teamadviseur Helmut Marko heeft het ook bevestigd: 'We hebben geen andere achtervleugel. We hebben de kleinere achtervleugel niet, die onze concurrenten wél hebben. Die achtervleugel zou ons kunnen helpen.' De Oostenrijker verwacht echter geen oplossing, en rekent niet erop dat het team in de derde vrije training wel over een andere vleugel beschikt. 'Soms waren we in de long run wel competitief, en we lieten af en toe wat snelheid zien, maar dan versleten de achterbanden weer. We moeten gewoon constanter worden', zo wordt Marko geciteerd door Autosport.
Red Bull heeft wel gewerkt aan de ontwikkeling van een speciale achtervleugel voor de snelle circuits, maar het budget, dat in die vleugel is gestoken, valt pas onder het budgetplafond als het team de vleugel ook daadwerkelijk inzet. Na de eerdere onverwachte kosten neemt het team dat risico dus liever niet, omdat men dan bij een volgende crash in grote problemen kan komen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Over één ronde kunnen we nog wel verbeteren, maar op de long run is de bandenslijtage voor ons nu het probleem. We moeten de balans nog wel verbeteren.' Toch verwacht Marko dat het later in het weekend weer heel anders kan uitzien. 'Zaterdag is weer een andere dag. Je ziet de tijden constant veranderen. Als mensen snel zijn op vrijdag of donderdag, betekent dit niet dat ze ook sterk zijn in de race. Wij zullen zeker nog een flinke stap zetten.'
Pakt Verstappen de overwinning in Las Vegas? Krijg 50x of 100x je inzet bij een winstmarge van 10 seconden of meer! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties