Peter Windsor heeft zich in zijn analyse van de vrijdag op de Hungaroring gericht op de nummers één en twee van zowel de daguitslag als het kampioenschap: Lando Norris en Max Verstappen. De 72-jarige bestudeerde vooral de eerste sector in detail, aangezien juist in die sector het grote verschil tussen beide coureurs werd gemaakt. Windsor betwijfelt of de stijl van Verstappen in dit geval wel zijn vruchten afwierp.
De Nederlander was in de tweede vrije training 0,243 seconden langzamer dan zijn Britse rivaal, al beseft Windsor dat de uitslag van VT2 met een korreltje zout bekeken moet worden. 'Sommige teams hadden upgrades meegenomen, en dan met name Red Bull, dat ook met veel flowvis reed op de RB20s', geeft Windsor aan op zijn YouTube-kanaal. 'Ze hebben op het eerste gezicht een flinke stap vooruit gezet', zo beaamt Windsor de woorden van de tevreden teamleiding van Red Bull Racing.
Windsor bespreekt vervolgens de andere twee topteams. 'Mercedes liet op de zachte banden ook niet het achterste van haar tong zien. McLaren was lang bezig met fuel runs, maar in de kwalificatieruns was Lando Norris ongelofelijk snel in de McLaren. Hij had een geweldig ritme te pakken', weet Windsor. Norris jaagt dit weekend op zijn tweede overwinning, nadat de zege in Miami vooral opgevolgd werd door veel gemiste kansen.
Verstappen versus Norris
Na zijn inleiding richt Windsor zich op de twee snelste coureurs van de dag. 'Norris reed een 1:17,7, voor Max Verstappen, die twee pogingen moest doen. Hij verpestte namelijk zijn eerste sector in zijn eerste snelle ronde op zachte banden, waarna hij op diezelfde banden nog een poging deed en een 1:18,0 reed. De banden waren er al aan voor hij de ronde beëindigd had, dus we kunnen er niet al te veel in lezen.' In realiteit verloor Verstappen juist in de eerste sector veel tijd op Norris, en maakte hij in het restant van de ronde nog enkele honderdsten goed, met name via een sterke middensector.
Juist die eerste sector is waar Windsor zich in zijn analyse op richt. 'Laten we Lando en Max eens vergelijken, waarbij we de tweede ronde van Max gebruiken, waarin hij geen fouten maakte. Het is interessant om te zien hoe ze een totaal verschillende aanpak hebben bij de eerste bocht. Lando en Max kwamen door de speed trap met nagenoeg dezelfde snelheid', aldus de analist, die laat zien dat beide coureurs daar in de hoogste versnelling zaten, waarbij Norris met 303 kilometer per uur Verstappen met 302 kilometer per uur nipt aftroeft.
Verstappen met korte bochten
'Als ze de tweede minisector ingaan, wordt het grote verschil tussen beide coureurs duidelijk qua stijl', voegt Windsor toe, die al vaker heeft aangegeven dat Verstappen zijn rechte stukken verlengt, en zijn bochten daarmee kort probeert te maken. 'Ik zeg niet dat één stijl beter is dan de ander, maar Norris reed 242 kilometer per uur op dit punt, en had het rempedaal volledig ingedrukt. Hij raakt het gaspedaal niet meer aan. Op precies hetzelfde punt gaat Max 297 kilometer per uur, en hij heeft het gaspedaal nog tien procent ingedrukt, en het rempedaal honderd procent. Dit is hoe Max het rechte stuk wat verlengt ten opzichte van Lando.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Desondanks is het Norris die in die eerste sector maar liefst 0,265 seconden sneller was. 'Omdat Max het rechte stuk verlengt, kiest hij voor een iets eerder entry point voor de bocht. Daardoor heeft hij een lagere minimumsnelheid vergeleken met Lando, dat is het nadeel. Als ik deze data bekijkt, vraag ik me af of het verlengen van het rechte stuk Max hier wel een voordeel geeft, want de bocht is zo wijd', weet Windsor.
'Lando komt er makkelijk mee weg dat hij in een rechte lijn remt, en vrij laat instuurt. Hij heeft een hogere minimumsnelheid en een fenomenale exit van de bocht', verklaart Windsor, die laat zien dat Norris daar twee kilometer per uur sneller is. Windsor laat zien dat Norris ook bij bocht twee weer meer op de exit focust, en die snelheid vervolgens meeneemt richting bocht vier.
Pérez als dark horse
Naast de twee verwachte namen in de bovenste regionen van de tijdentabellen was ook Sergio Pérez zeer competitief in met name de long runs. 'Ik voorspelde al dat dit een goed circuit voor Pérez zou zijn. Ik zei vrij cynisch dat hier niet veel moeilijke bochten zijn, maar het is wel zijn soort circuit. Hij zag vrij goed uit', aldus Windsor, die zich op basis van de indrukkende long run van Pérez wel afvraagt of Verstappen niet met meer brandstof onderweg was.
Pakt Verstappen de overwinning in Hongarije? Krijg 50x je inzet en claim de Golden Odds! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties