Het raceweekend in Monaco is genieten geblazen voor veel Formule 1-fans, die vol passie toekijken hoe coureurs op alle mogelijke manieren op de proef gesteld worden. Peter Windsor heeft lang uitgekeken naar de Grand Prix van Monaco, en werd op de zondag nog beloond met wisselende omstandigheden. In zijn laatste YouTube-video spreekt Windsor net als gisteren de nodige complimenten uit als het op racewinnaar Max Verstappen aankomt.
Het krappe stratencircuit in Monaco is al uitdagend genoeg voor de coureurs als de zon schijnt, maar in de regen is het schier onmogelijk. 'Alle variabelen speelden een rol, aangezien het met een ronde of zeventien te gaan begon te regenen', omschrijft Windsor de uitdaging voor de coureurs. 'Niemand wist hoe hard of hoe lang het zou regenen, dus dat leverde Verstappen een lastig dilemma op. Hij moest vermijden dat hij zou stoppen voor een nieuwe set droogweerbanden, en dan twee ronden later opnieuw een pitstop moest maken voor intermediates. Dat zou rampzalig zijn geweest. Dat is waarom hij zo lang mogelijk doorreed in half natte omstandigheden, alvorens hij op exact het juist moment naar regenbanden wisselde.'
In de lastige slotfase kende Verstappen ook nog wat moeilijkheden, maar hij wist uiteindelijk de race met grote voorsprong te winnen. 'Wat een dag voor Verstappen! Hij heeft perfect gereden, alhoewel hij de vangrail nog wel raakte. Op dat moment na was hij altijd zo snel als nodig was. Hij hield genoeg marge over, en op de juiste momenten liet hij zien hoe snel hij was', opent de 71-jarige Windsor zijn lofzang. 'Zijn autocontrole op de intermediates was prachtig om te zien. Je ziet tegenwoordig nog maar zelden dat Verstappen zoveel overstuurmomenten moet corrigeren. Dat was vermakelijk om te zien.'
Verstappen Driver of the Day volgens Windsor
Daarmee is nog niet alles gezegd voor Windsor. Hij treedt nog wat meer in detail over hoe Verstappen als coureur telkens weer uitblinkt. 'Opnieuw een buitengewoon knappe overwinning voor Max, op een dag waar een miljoen dingen mis konden gaan, want dit is wel de Grand Prix van Monaco. Heel indrukwekkend', aldus Windsor. 'Ik had er graag meer over willen zeggen, anders dan wat ik gisteren al benoemde, namelijk hoe goed hij is met het inkorten van de bochten en de voorkant van de auto te manipuleren. Hij heeft zo'n waanzinnig gevoel voor de balans en voor alles dat hij doet met het sturen, het gas geven en het remmen. Hij zag er fantastisch uit.'
Er is dit seizoen veel gesproken over de karakteristieken van de Red Bull. Een punt dat een aantal keer benoemd is door analisten, is de anti-dive bij de RB19. Dit zorgt ervoor dat de voorkant van de auto niet inzakt bij het aanremmen, waardoor Red Bull in staat is om een lagere rijhoogte aan te houden dan de concurrentie. Die lage rijhoogte zorgt er dan weer voor dat Red Bull beter gebruik kan maken van het grondeffect. 'Het is extra speciaal dat Verstappen die poleronde reed met dusdanig veel anti-dive. Dat neemt de gevoeligheid een beetje weg, en dat kan Sergio Pérez mogelijk verrast hebben', analyseert Windsor. 'De anti-dive levert Red Bull natuurlijk wel andere voordelen op. Fabuleus gereden door Verstappen. Ik zie niet in hoe je hem niet als Driver of the Day kan zien, maar die prijs ging naar Esteban Ocon.'
Ten slotte gaat Windsor nog even in op de problemen van Pérez, die nu tegen een achterstand van 39 punten aankijkt, en Alonso ziet naderen tot op twaalf punten. 'Dit is een heel erg belangrijke overwinning voor Verstappen. Hij wint niet alleen in Monaco, en hij wint niet alleen in een race die in de regen eindigt, maar Pérez gooit in datzelfde weekend ook nog alles weg. Als er al sprake was van enige dreiging voor Verstappen in het kampioenschap, is die nu weg. Dit was een bepalend weekend voor Verstappen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties