Voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers ziet hoe een strategische zet van Aston Martin en Fernando Alonso een flinke uitdaging voor racewinnaar Max Verstappen opleverde. Desalniettemin wist de Nederlander te zegevieren, en dat had hij voor een groot deel te danken aan zijn kwalificatierondje op zaterdag. Lammers betwijfelt zelf of de RB19 nu wel de beste auto is.
Verstappen legde de basis voor zijn overwinning al op zaterdag, en dus kijkt Lammers eerst terug op het speciale rondje dat Verstappen aan de eerste startplek hielp. De Red Bull Racing-coureur keek na twee sectoren tegen een achterstand van ruim twee tienden van een seconde aan, maar wist zijn achterstand om te buigen in een voorsprong van bijna een tiende van een seconde. 'Wat Verstappen daar in dat laatste deel dan doet, (is ongelofelijk, red.)', spreekt Lammers zich uit over het kwalificatierondje van de Nederlander.
Bij de NOS betwijfelt Lammers of Verstappen zijn poleronde aan zijn Red Bull te danken had. Met vier coureurs van vier verschillende teams binnen twee tienden van een seconde lijkt het verschil eerder door de coureurs gemaakt te zijn. 'Ik zie overal iedereen papegaaien en zeggen dat de Red Bull de beste auto is', aldus Lammers. 'Als je hier echter het verschil ziet, denk ik dat als je Max in de Aston Martin zet, met het meeste respect dat je maar kan bedenken naar Alonso, dan denk ik dat Max zeker niet langzamer zou zijn. Ik denk dat op dit moment de Aston Martin misschien wel de beste auto is.'
Strategisch schaakspel op zondag
Lammers zag ook hoe Aston Martin en Alonso de regerend wereldkampioen op zondag strategisch klem wisten te zetten door op de harde banden te starten. 'Op die harde banden kan je de hele race rijden. Kortom, Alonso en Aston Martin konden de hele race op hun gemak toekijken wat er zou gaan gebeuren', refereert de Zandvoorter naar het weer. 'Je weet dan zeker dat Verstappen eerder moet stoppen dan Alonso. Zij (Aston Martin, red.) waren nu eigenlijk in balbezit. Max moet, zij kunnen. Als er een safetycar komt, kunnen ze beslissen wat ze willen doen. Het fantastische van Max en Red Bull als team, is dat Max met die banden een ronde of 45 doorgaat.' De Nederlander werd door Alonso gedwongen om zijn stint flink te verlengen en had al zijn bandenmanagementvaardigheden nodig om te zorgen dat hij goede rondetijden kon blijven rijden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties