Sinds vandaag mag Max Verstappen zich de succesvolste coureur uit de teamhistorie van Red Bull Racing noemen. De Nederlander won voor de 39e keer in dienst van het Oostenrijkse team en laat daarmee viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel achter zich. Eenvoudig was het allemaal niet: hoewel Verstappen de hele race aan de leiding ging, voorzagen het circuit en de weersomstandigheden hem van meer dan voldoende uitdagingen.
Voor de race had Verstappen er niet meer op gerekend dat het weer een bepalende rol zou spelen in de race. Dat verklaart ook waarom Red Bull de Nederlander op mediumbanden aan de race liet beginnen. 'Het was typisch Monaco', deelt Verstappen lachend met F1TV. 'Ten eerste had ik niet verwacht dat er regen zou vallen. Dat was de reden waarom we de eerste stint moesten verlengen.' Red Bull kon niet riskeren dat Verstappen zijn baanpositie opgaf en vervolgens opnieuw moest stoppen voor regenbanden. Het uitstellen van de pitstop bleek achteraf dus de juiste keuze.
Verstappen wijst naar tien bepalende ronden
Bij de strategie had het team niet gerekend op regendreiging, en dus was het oorspronkelijke plan dat Verstappen veel eerder al de pitstraat zou opzoeken. 'Als het gewoon zonnig was geweest, dan hadden we met het grote gat naar Fernando (Alonso, red.) naar de harde banden kunnen wisselen. Dan hadden we daarna het gat naar Fernando weer kunnen dichten, om vervolgens te wachten op zijn pitstop. Omdat we wisten dat er regen aan zat te komen, moest ik buiten blijven. Ik moest zo ongeveer het dubbele aantal ronden rijden vergeleken met wat we voor ogen hadden. Dat was heel erg lastig, omdat ik last van graining had. Het duurde een aantal ronden voordat dit beter werd en de banden weer afkoelden. Ik denk dat die laatste tien ronden cruciaal waren, we wisten min of meer zijn rondetijden te pareren.'
De Nederlander werd ook geholpen door de keuze van Aston Martin en Alonso om eerst naar nieuwe mediumbanden te wisselen. 'Toen begon het te regenen. Het was heel lastig om met versleten banden op het circuit te blijven. Ik denk dat we daarna de juiste beslissing namen door naar de inters te wisselen. Het is dan heel lastig, want je hebt een grote voorsprong, dus je wil niet te veel riskeren, maar je kan ook niet langzaam rijden, want dan worden je banden te koud en dan crash je. Dat is altijd een lastige situatie om je in te bevinden, maar ik kreeg altijd de juiste informatie van het team, en dat hielp me enorm.' Uiteindelijk leverde de race Verstappen dus de volle buit op. 'Het was zo lastig vandaag. Monaco is altijd al lastig, maar als het nat is, wordt het wegdek zo ongelofelijk glad', sluit de Limburger af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties