Van Haren neemt Verstappens noodkreet onder de loep: 'Dat is geen opportunistisch gelul' Opinie
Opinie

Van Haren neemt Verstappens noodkreet onder de loep: 'Dat is geen opportunistisch gelul'

Van Haren neemt Verstappens noodkreet onder de loep: 'Dat is geen opportunistisch gelul'

F1-journalist Erik van Haren en oud-coureur Christijan Albers nemen de kritiek van Max Verstappen onder de loep en vellen een oordeel. Albers betrekt ook de opmars van McLaren erbij, die één van de sleutelfiguren van Red Bull Racing vorig jaar heeft weten binnen te halen. Vanaf dit seizoen is Rob Marshall namelijk werkzaam voor de Britse renstal, en Albers denkt dat hij een grote rol speelt bij de progressie van McLaren.

Aan het begin van het seizoen werd nog stellig gedacht dat Red Bull door zou gaan waar het team in 2023 was gebleven. Max Verstappen en Sergio Pérez pakten twee keer achter elkaar een één-tweetje, en Verstappen won vier van de vijf races. De enige keer dat hij niet won, kwam door een kapotte remklauw in Australië. De afgelopen paar races is echter te zien dat Red Bull niet meer de auto heeft van het begin van het seizoen. Dat komt ook door de enorme stap van McLaren en het harde werk van Mercedes en Ferrari. De renstal uit Woking is echter het team waarmee Red Bull nu strijdt.

In Miami wist Lando Norris zijn eerste race te winnen. In Imola maakte hij het de drievoudig wereldkampioen ook niet makkelijk, en in Canada ook niet. In Spanje ging het wederom tussen Verstappen en Norris. 'Ik zie alleen maar dat McLaren door Rob Marshall zo'n stap heeft gezet', zegt Albers in de De Telegraaf Formule 1-podcast. 'Hij was de chief designer, dat is het hoofd van alles, waar alle informatie wegkomt. Weet je nog waar die ommekeer was? In Oostenrijk tekende hij in het geheim, en in Silverstone hadden ze dat update-pakket', gaat Albers verder. 'Daar had hij al wat informatie doorgespeeld, want toen hij dit jaar aankwam wilde hij dat het team al in de juiste richting aan het werken was.'

Marshall kon vanwege zijn gardening leave pas in 2024 aan de slag bij McLaren. 'Ik zag dat hij in Monaco een paar weken geleden met Horner stond te praten, maar Horner keek niet echt blij, en Rob stond er relaxed bij', laat de oud-coureur weten. Sommigen stellen dat het minder gaat met Red Bull nu topontwerper Adrian Newey niet meer bij het Formule 1-project betrokken is. Daar kan Albers niet echt op ingaan, maar hij denkt dat dat niet per se de reden is. 'Pierre Waché is natuurlijk ook goed, maar er komt nu een nieuwe generatie aan technisch personeel, en die teams zitten er bovenop om hen overal weg te kapen omdat ze de beste auto willen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen lando norris handen spanje blij
Verstappen en Norris zijn de laatste paar races aan elkaar gewaagd. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

Marshall past Red Bull-filosofie toe en creëert McLaren-monster

Of Red Bull nog een stap kan zetten, hangt naar het idee van de oud-coureur af waar en wanneer ze updates gaan introduceren. Hetzelfde geldt voor McLaren en de andere teams. Door de laatste updates lijkt de McLaren behoorlijk veel op de RB20. 'Als je zo'n Rob Marshal hebt, en je kijkt naar de aerodynamica op de auto, dat is bijna gelijk aan Red Bull. Wat hij niet veranderd heeft, is het mechanische gebeuren, omdat hij weet dat Red Bull daar problemen mee heeft, met die kerbs en hobbels. Daarom hebben ze dat van McLaren laten zitten, en dat zie je ook', zegt Albers. Volgens hem is dat de reden dat McLaren zo'n compleet pakket heeft.

'Aan de andere kant zie ik een McLaren met Norris erin die niet hetzelfde talent heeft als Max, maar soms wel zeven tienden sneller is in de snelste auto, en dat is echt gevaarlijk', gaat de oud-coureur verder. 'Dat Mercedes ook een stap heeft gemaakt, vind ik erg knap, trouwens. James Allison straalt ook zelfvertrouwen uit. Hij geeft gewoon aan dat er dingen fout waren gegaan. Zij hebben geen mensen van Red Bull. Het duurde wel erg lang, maar ze komen er nu weer bij', analyseert Albers. 'Stel dat Mercedes nog wat dichterbij komt, dan gaat die Wolff toch nog denken dat het mogelijk is met Verstappen, of niet?' stelt Van Haren voor. 'Ja, honderd procent', antwoordt Albers.

Albers: 'Horner moet het team onder controle krijgen'

Mercedes-teambaas Toto Wolff liet tussen neus en lippen door weten dat de jacht op Verstappens handtekening nog gaande was, maar dat er momenteel geen gesprekken plaatsvonden. 'Als Christian Horner dat team niet onder controle krijgt qua performance, en Max ziet dat Mercedes achter hem staat, maar op een tiende of twee tienden, en hij voelt zich niet happy, dan heeft hij dat vertrouwen dat hij het kan (in een Mercedes, red)', stelt Albers. 'Ik denk ook dat hij dat zelfvertrouwen wel heeft', zegt Van Haren. 'Over drie weken kan de situatie natuurlijk weer heel anders zijn.'

Achter de schermen is Red Bull keihard aan het werk om voor de zomerstop nog met een update-pakket te komen. 'Maar dat Verstappen nu zegt dat hij op 101 procent moet rijden en dat het een keer fout zal gaan, dat het verschil met Checo zo groot is terwijl Checo niet slechter is gaan rijden, en dat on the record terwijl hij slechts twee honderdsten langzamer was, zegt voor mij ook wel wat', gaat Van Haren verder. 'Dat is geen opportunistisch gelul van een coureur die in zijn adrenaline zit na de kwalificatie, hij weet dondersgoed wat hij zegt, en hij kijkt naar het totaalplaatje.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws