Danner vreest dat de RB20 niet meer te redden is: 'Omdat Verstappen dit al heel lang roept' Opinie
Opinie

Danner vreest dat de RB20 niet meer te redden is: 'Omdat Verstappen dit al heel lang roept'

Danner vreest dat de RB20 niet meer te redden is: 'Omdat Verstappen dit al heel lang roept'

Oud-Formule 1-coureur Christian Danner vindt dat het aan Red Bull Racing-teambaas Christian Horner is om het team weer bij elkaar te brengen in deze 'kritieke situatie'. De Duitser denkt dat Max Verstappens opmerkingen over het team en zijn eisen meer dan terecht zijn, maar omdat Verstappen al sinds juni aan de bel trekt en de situatie niet verbetert, heeft Danner zijn twijfels of er wel een oplossing is.

Het is inmiddels geen nieuws meer dat Red Bull haar dominantie heeft verloren. Het team begon het seizoen uitstekend, maar de dominante periode van 2024 duurde niet heel lang. Het doet velen afvragen: wat is er gebeurd na de Grand Prix van China? De RB20 loopt niet in het gareel en zowel Verstappen als teamgenoot Sergio Pérez kan helemaal niets met de auto. De balans is nergens, op de banden presteert de auto niet goed, en het ideale werkvenster wordt maar niet gevonden. Danner denkt dat het deels komt door het personeel dat is vertrokken.

De oud-coureur vindt het knap hoe Verstappen zijn mening en kijk op de situatie deelt. 'Hij hoopte dat het team wakker geschud zou worden', begint Danner in gesprek met Motorsport-Magazin. 'Hij zei in Monza: we rijden niet voor de zege, maar wel voor punten. Hij wil dat het team net zoveel aandacht besteedt aan het werk dat hij moet verrichten om zo snel mogelijk te rijden. Dat zijn terechte eisen. Maar op dit moment zie ik geen oplossing, omdat Verstappen al heel lang deze specifieke punten aanhaalt.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing gp italie zondag 2024 9
Is de RB20 dit seizoen nog te redden?

Danner heeft veel respect voor Verstappen

Verstappen won voor het laatst in Spanje, en dat is inmiddels al meer dan zeventig dagen geleden. Het is lang geleden dat Verstappen zoveel races achter elkaar niet gewonnen heeft. 'Hij heeft meerdere keren gezegd: ik ben geen ingenieur of aerodynamica-expert. Ik kan alleen rijden en vertellen wat ik wil of wat fout is. Nu is het aan jullie. Beter kan hij het niet zeggen', zegt Danner. 'Ik heb veel respect voor Verstappen. Hij blijft zijn team trouw, en nu is het aan Horner om te laten zien dat hij dit team weer bij elkaar kan brengen in een kritieke situatie. Daar horen ook de technici bij', wijst de oud-coureur aan.

Het technische team moet het nu immers zonder Newey doen. Meerdere mensen uit het team hadden al aangegeven dat de Brit waarschijnlijk wel een oplossing had kunnen vinden voor het huidige probleem van de RB20. 'Één ding is duidelijk: waar hij ook heen ging, ging het beter en begon een team te winnen. Waar hij vertrok, ging het bergafwaarts. En dat zien we nu ook', zegt Danner. 'In combinatie met het feit dat veel ingenieurs Red Bull hebben verlaten of weg zijn gekaapt, onder andere door Aston Martin en McLaren, ontstaat er een probleem.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen christian horner italie 231
Danner wijst aan dat Horner het team weer samen moet brengen.

'Men heeft de combinatie niet meer onder controle'

Men denkt vooral dat het vertrek van Newey en het vertrek van Rob Marshall twee aderlatingen waren voor de kampioensformatie. Sinds Marshall aan het werk is bij McLaren gaat het behoorlijk goed met de Britse renstal, die momenteel de grootste rivaal is van Red Bull. 'Nu is de vraag: waar ligt het probleem? Is het een aerodynamische configuratie? Of, wat ik eerder vermoed, is het een combinatie van de wielophangingskinematiek - hoe de ophanging beweegt en hoe de schokdempers worden geactiveerd - in verhouding tot de aerodynamica. Ik denk dat dit samenspel niet meer klopt', vermoedt Danner.

'En dat is ook wat we constant van Verstappen horen. Hij heeft geen gevoel in de auto, hij kan sturen wat hij wil, maar de auto stuurt niet in', kaart de oud-coureur aan. 'Ik denk dat dit komt doordat men de combinatie niet meer onder controle heeft. Om welke reden dan ook, komt er ook nog wat porpoising bij en dan werkt de aerodynamische specificatie niet meer met de afstellingen van het chassis. Ik geloof dat dit samenspel verstoord is. Alleen een upgrade aan de vloer zal het niet op gaan lossen. Het wordt echt, echt heel moeilijk. Nu moet de hoofdtechnicus ingrijpen, de situatie overzien en zeggen: waar kan het aan liggen?' aldus Danner.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws