Max Verstappen heeft uitgebreid uitleg gegeven over de positieve en negatieve punten van zijn weekend in Azerbeidzjan. De Nederlander benadrukte dat Red Bull Racing flinke stappen vooruit heeft gezet, ook al was hij met zijn eigen kwalificatie niet tevreden. Verstappen reageerde daarnaast op een steunbetuiging van topontwerper Adrian Newey.
Verstappen was in de vrije trainingen redelijk competitief. Wellicht niet genoeg voor poleposition, maar wel voor een plekje op een eerste startrij. Dat lukte uiteindelijk niet, doordat Verstappen een verkeerde afslag nam met de afstelling, en hij zelf een fout maakte. 'Het is altijd moeilijk om te weten wat er in Q3 gaat gebeuren, maar vanaf de eerste ronde in Q1 voelde ik al dat we een stap terug hadden gezet', vertelt Verstappen aan onder meer F1Maximaal.nl.
Verstappen stapt over de grens
Red Bull wilde uiteindelijk net wat te veel, beschrijft Verstappen. 'We hadden wat veranderingen doorgevoerd. De auto werd gewoon ongelooflijk onvoorspelbaar en moeilijk te besturen, vanwege de veranderingen', zegt hij over het contrast met de derde vrije training. 'Daar ben ik wel teleurgesteld door. Je probeert de auto altijd te optimaliseren en beter te maken, maar helaas stapten we net over het randje. Het is zonde dat dit net gebeurde bij het ingaan van de kwalificatie', baalt Verstappen, die nu ook in de race vastzit aan zijn afstelling.
Uiteindelijk probeerde Verstappen er het beste van te maken, maar ook dat lukte niet. 'In de eerste Q3-ronde verloor ik de controle in de laatste bocht, anders zouden we voor de tweede of derde plek gevochten hebben. Je hebt dan nog een poging, en je kan je tijd dan nog verbeteren, maar ik had gewoon niet het juiste gevoel in de auto. Ik voelde me niet comfortabel, omdat de auto lastig te besturen was. Als je je niet comfortabel voelt, kan je de bochten niet aanvallen, en dan laat je ook steeds wat liggen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Monster' lijkt weggepest te zijn
Verstappen noemde zijn RB20 in Monza nog een monster. In Azerbeidzjan is zijn auto, ondanks de teleurstellingen, een stuk beter geworden, met behulp van een nieuwe vloer. 'We hebben de auto wel verbeterd, maar met de afstelling probeerden we de auto verder te verbeteren, en dat pakte helaas verkeerd uit', zo linkt hij de teleurstelling puur aan dit weekend, en ziet hij op de langere termijn wel pluspunten.
'De balans is wel wat verbeterd', zegt Verstappen, die daarmee ernaar verwijst dat de auto minder van onderstuur naar overstuur en weer terugspringt. 'We werken er nog aan om dat verder te finetunen, maar het is beter dan voorheen. In de kwalificatie veranderden we wat dingen aan de auto, waardoor de auto rond begon te springen. Dan verlies je het contact met het asfalt', aldus Verstappen, die het probleem daarmee duidelijk uitlegt.
Verstappen wist meteen hoe laat het was toen hij in Q1 in de auto stapte: te laat om de afstelling nog terug te zetten. 'Ik was niet blij met de auto, al vanaf de eerste Q1-ronde. Ik denk dat mijn ronde in Q2 eigenlijk wel goed was, gezien alle problemen die ik had. Ik voelde me toen al niet goed met het gedrag van de auto, maar je probeert er nog steeds het beste van te maken. Het is duidelijk dat we qua balans te ver zijn gegaan met de veranderingen die we na de derde vrije training doorvoerden.' Verstappen geeft toe dat hij met een schuin oog wel naar de zwakke prestaties van concurrent Lando Norris kijkt. 'Natuurlijk, maar je wilt het zelf nog steeds zo goed mogelijk doen, en dit was een slechte dag.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Steun van Newey en complimenten voor Colapinto
Nadat Verstappen uitvoerig over zijn kwalificatie sprak, beantwoordde hij ook nog enkele andere vragen. Zo reageerde hij op een steunbetuiging van Adrian Newey, die recentelijk liet optekenen dat de Formule 1 zwaar beïnvloed voor door de veelal partijdige Britse media, waarbij coureurs als Verstappen veel harder worden aangepakt dan Britse coureurs als Lewis Hamilton of Lando Norris. 'Ik ben het wel honderd procent met hem eens. Newey en ik kunnen goed met elkaar overweg. We hebben natuurlijk lang met elkaar samengewerkt.'
Vervolgens gaf Verstappen ook nog zijn mening over het sterke optreden van Franco Colapinto. De Argentijn deed bij zijn tweede poging van Logan Sargeant bij 36 pogingen niet voor elkaar kreeg: Alexander Albon in de kwalificatie verslaan. De nieuweling zette de negende tijd neer. 'Dat is een heel sterk begin. Hij heeft alleen geen stoeltje voor volgend jaar, dus dat is wel balen voor hem. Dit is in ieder geval wel goed, dat hij zichzelf laat zien.' Verstappen geeft echter toe dat hij de 21-jarige nog niet gesproken heeft. 'Niet echt, nog geen tijd voor gehad.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Tot slot vertelde Verstappen waarom de rondetijden dit jaar zoveel langzamer zijn dan in 2023, toen de coureurs twee seconden sneller waren in Bakoe. 'Er ligt gewoon minder grip. Het is nog geen ijsplaat, maar soms is er in een bocht grip, en dan minder grip, en dan is de grip weer terug. Dat is heel raar.' Hij verwacht dat dit ook in de race een rol zal spelen. 'Dit gaat niet zomaar weg.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties